Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Počet aut v Česku se od revoluce zdvojnásobil, stará jsou pořád stejně

aktualizováno 
Počet osobních aut na českých silnicích se od sametové revoluce v roce 1989 téměř zdvojnásobil. Zatímco v polovině letošního roku bylo v tuzemsku registrováno 4,4 milionu vozů, před 20 lety to bylo o dva miliony aut méně, říkají statistiky Sdružení automobilového průmyslu.

Škoda 120L | foto: Škoda Auto

Na rozdíl od počtu vozů se věk aut v Česku podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka příliš nezměnil. V roce 1989 na českých silnicích jezdila v průměru 14 let stará auta, letos v polovině roku byl vozový park v průměru 13,7 roku starý. Evropský průměr je 8,5 roku. Průměrné stáří německých aut je osm let, ve Velké Británii je to necelých sedm let a ve Finsku deset a půl roku.

V roce 1989 na jedno auto připadalo 4,29 obyvatele Československa, nyní to je 2,38 obyvatele. Od revoluce se výrazně zvýšila dostupnost osobních automobilů, a to nejen co do pestrosti modelů a značek, ale i vzhledem k ceně pořizovaného vozu a průměrné mzdě. Zatímco průměrná mzda se od roku 1989 zvýšila víc než sedmkrát na 23 430 Kč v roce 2008, náklady na pořízení nového auta rostly podle ČSÚ zhruba třetinovým tempem. Na konci roku 1989 stála Škoda Favorit z mladoboleslavské automobilky kolem 84 600 korun, jejího o dvě generace mladšího následníka fabii je v současnosti možné koupit za 229 900 korun.

Cena benzínu se zvýšila z osmi korun za litr v roce 1989 na zhruba 28 korun, cena motorové nafty pak vzrostla ze 7,50 Kč na 26 Kč.

Osobní auta také již nejsou nedostatkovým zbožím, na které je třeba sepisovat pořadníky, jako to bylo v případě favoritů, vozů Lada či Moskvič v roce 1989. I přes to bude tehdejší prodej 130 000 nových aut ročně letos překonán jen o necelých 20 000 vozů. Zhruba o dalších 100 000 se ale tuzemský trh rozšíří kvůli dovozu ojetých aut ze zahraničí.

Domácí Škoda si během celých 20 let udržela pozici nejrozšířenější značky na trhu, ale její podíl klesá. Například v roce 1996 tvořily vozy z Mladé Boleslavi 57 procent registrovaných aut v ČR, letos to bylo o 30 procentních bodů méně.

Škoda již také není jediným tuzemským výrobcem osobních aut. Přibyly automobilky TPCA v Kolíně a Hyundai v Nošovicích, které dohromady se Škodou loni vyrobily přes 947.000 aut a letos by se měly produkcí přiblížit jednomu milionu. V roce 1989 Škoda vyrobila 404 000 aut.

Autoři: ,


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

OBRAZEM: Závody traktorů jsou nečekaný adrenalin

16. ročník závodu traktorů do vrchu v Žebnici na Plzeňsku

Závody zemědělské techniky jsou vždy parádní podívaná. Na tradiční traktoriádě v Žebnici, vsi na západ od Křivoklátu a...

Nerudný génius v černých brýlích zemřel před 30 lety

Enzo Ferrari

„Signor Ferrari, jak chcete, aby se na vás vzpomínalo,“ tak začínal poslední rozhovor se slavným mužem v černých...

Autofotka týdne: Mini se s kupé nechytá. Spálilo se už po druhé

Broadspeed Mini GT 2+2

Mnoho věcí bylo vymyšlených dříve, než by se mohlo zdát. Platí to i pro mini s karoserií kupé, které poprvé vyjelo už v...

Najdete na iDNES.cz