Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Počet aut v Česku se od revoluce zdvojnásobil, stará jsou pořád stejně

aktualizováno 
Počet osobních aut na českých silnicích se od sametové revoluce v roce 1989 téměř zdvojnásobil. Zatímco v polovině letošního roku bylo v tuzemsku registrováno 4,4 milionu vozů, před 20 lety to bylo o dva miliony aut méně, říkají statistiky Sdružení automobilového průmyslu.

Škoda 120L | foto: Škoda Auto

Na rozdíl od počtu vozů se věk aut v Česku podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka příliš nezměnil. V roce 1989 na českých silnicích jezdila v průměru 14 let stará auta, letos v polovině roku byl vozový park v průměru 13,7 roku starý. Evropský průměr je 8,5 roku. Průměrné stáří německých aut je osm let, ve Velké Británii je to necelých sedm let a ve Finsku deset a půl roku.

V roce 1989 na jedno auto připadalo 4,29 obyvatele Československa, nyní to je 2,38 obyvatele. Od revoluce se výrazně zvýšila dostupnost osobních automobilů, a to nejen co do pestrosti modelů a značek, ale i vzhledem k ceně pořizovaného vozu a průměrné mzdě. Zatímco průměrná mzda se od roku 1989 zvýšila víc než sedmkrát na 23 430 Kč v roce 2008, náklady na pořízení nového auta rostly podle ČSÚ zhruba třetinovým tempem. Na konci roku 1989 stála Škoda Favorit z mladoboleslavské automobilky kolem 84 600 korun, jejího o dvě generace mladšího následníka fabii je v současnosti možné koupit za 229 900 korun.

Cena benzínu se zvýšila z osmi korun za litr v roce 1989 na zhruba 28 korun, cena motorové nafty pak vzrostla ze 7,50 Kč na 26 Kč.

Osobní auta také již nejsou nedostatkovým zbožím, na které je třeba sepisovat pořadníky, jako to bylo v případě favoritů, vozů Lada či Moskvič v roce 1989. I přes to bude tehdejší prodej 130 000 nových aut ročně letos překonán jen o necelých 20 000 vozů. Zhruba o dalších 100 000 se ale tuzemský trh rozšíří kvůli dovozu ojetých aut ze zahraničí.

Domácí Škoda si během celých 20 let udržela pozici nejrozšířenější značky na trhu, ale její podíl klesá. Například v roce 1996 tvořily vozy z Mladé Boleslavi 57 procent registrovaných aut v ČR, letos to bylo o 30 procentních bodů méně.

Škoda již také není jediným tuzemským výrobcem osobních aut. Přibyly automobilky TPCA v Kolíně a Hyundai v Nošovicích, které dohromady se Škodou loni vyrobily přes 947.000 aut a letos by se měly produkcí přiblížit jednomu milionu. V roce 1989 Škoda vyrobila 404 000 aut.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.