Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Počítačový hráč je na silnici příliš sebevědomý řidič

aktualizováno 
Po naší planetě jezdí jenom jeden Schumacher nebo Sébastien Loeb, ve virtuálním světě her se ale mistrem světa může stát prakticky kdokoliv. Výzkum nicméně ukázal, že hraní počítačových her zbavuje řidiče smyslu pro realitu a vystavuje ho nebezpečí.

Need for Speed

Počítačoví hráči, kteří hrají jízdní a motoristické simulátory, mají v reálném silničním provozu hodně sebevědomí a lépe řídí, ale také nedokáží posoudit rizika silničního provozu a jejich kousky na silnicích ostatní řidiče děsí.

To jsou výsledky výzkumu, které zveřejnila firma Continental, jeden z největších výrobců pneumatik na světě. Výzkumem prošly dva tisíce řidičů. Jednu půlku tvořili "hráči", druhou lidé, kteří jízdní simulátory nikdy nehráli.

Život není závod, zapomínají hráči

"Pro bezpečnou jízdu je velice důležitá koncentrace, cit pro vozovku a technický stav vozidla," říká bezpečnostní technik Continentalu Tim Bailey. "Je zřejmé, že počítačové hry umí tyto schopnosti zdokonalovat." Jeho slova potvrzuje i fakt, že lidé, kteří nikdy nevzali virtuální volant do ruky, potřebují k získání řidičského průkazu víc pokusů.

Shift 2 Unleashed: Need for Speed

Bailey nicméně jedním dechem dodává: "Řízení na veřejných silnicích nikdy není závod." V dalších částech testu totiž "hráči" přiznali, že jezdí mnohem rychleji, telefonují za volantem, špatně parkují a bourají do nehybných překážek.

Mnohem víc jich také volá do pojišťovny, a to až o polovinu víc než řidičů, které hry nezajímají. Podle expertů to dokonce v extrémních případech vypadá tak, že někteří hráči téměř věří, že k vyřešení jejich reálných problémů jim stačí zmáčknout nějaký tajemný "reset".

Výsledky také ukázaly, že čím déle jezdí řidič ve virtuálním světě, tím horší to ve skutečnosti je. Člověk, který u simulátoru stráví týdně osm hodin, je trojnásobně nebezpečnější než někdo, komu stačí dvě hodiny.

Virtuální přeborníci neodhadují rizika

"Nejsem překvapený, že opravdoví hráči mají stejné návyky v reálném provozu jako ve hře. Ale je důležité si uvědomit, že reálné řízení vede k reálným výsledkům a má opravdu hodně reálné následky," říká Peter Rodger z britského sdružení zodpovědných řidičů Institute of Advanced Motorist.

Sebevědomý a drzý styl jízdy ale pociťují hráči i sami na sobě, a to i bez nehod. S agresivitou ostatních řidičů, kterým kousky virtuálních přeborníků vadí a dávají jim to najevo, se už setkalo 45 procent hráčů.

A také je dvojnásobně častěji staví policie, což je pro hráče tím největším důvodem, proč se rozčílit za volantem. V počítačové hře se totiž nikomu zastavovat nemusí...

Autor:




Nejčtenější

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.