Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podívejte se, jak se na Slovensku vyrábějí vozy Kia

  10:10aktualizováno  10:10
Výroba aut už dávno neprobíhá v temných nevětraných halách za ohlušujícího randálu. Podívejte se do jedné z nejmodernějších továren na světě. Na Slovensku v ní vyrábí sebevědomím hýřící vozy Kia.

Hlavním nářadím tu rozhodně není kladivo, ale logistika. Vládnou tu roboti a dělníci mají i po směně montérky čisté jako ráno. A na vypulírovanou podlahu je vám skoro líto šlapat.

Kia cee´d, která jde od začátku září zostra po krku Škodě Fabii, se rodí na 223 hektarech továrny na východ od Žiliny. Fabrika korejské automobilky, která má být jednou z nejmodernějších na světě, leží pod Malou Fatrou u obce Teplička nad Váhom. Momentálně umí vyrobit ročně až 300 tisíc automobilů Kia - každou minutu jeden. Na pozvání automobilky jsme si mohli celý výrobní proces prohlédnout.

Video

Lisovna
Všechno začíná v lisovně. Deseti až dvacetitunové svitky pozinkovaných ocelových plechů čekají, až z nich nastříhají díly karoserie. 

Výroba aut - lisovna

Výroba cee´du začíná stříháním plechů, které mají tloušťku 0,65-0,75 milimetru. V Žilině mají v lisovně dvě hlavní střihací linky, které umí vyrobit až 60 různých dílů karoserií. Každý kus vyrobí lis za 16-20 sekund. Pak putují boční díly karoserie do skladu, který obsluhují roboty automaticky. Vejde se do něj až 6 500 dílů.

Výroba aut Automatický skladovací systém

Ostatní díly (střecha, blatníky, dveře...) se poskládají na palety. Elektrický jednokolejový systém, jak v Žilině učeně říkají jakési lanovce vedoucí ze skladu bočnic do svařovny, převeze boční díly na linku plnou robotů, které bezchybně "kmitají" a svářejí karoserie slovenských vozů Kia.

Království robotů: svařovna
Stoprocentně automatizované svařovně vládne 313 robotů. Sváří se bodově a v ochranné atmosféře. Všechny modely sváří na jediné lince. Robot přesně ví, které auto k němu dorazí, kam se musí natáhnout, kde vytvořit v roji jisker svar a jak na to správné místo dosáhnout. Karosárna umožňuje vyrábět na jediné lince až osm různých modelů aut.

Výroba aut - karosárna

Na karoserii cee´du je víc než 5 300 svarových bodů. Na konci linky pak probíhá s pomocí laserových měřičů automatická kontrola rozměrů. Pro jistotu jsou ještě u linky vzorky už svařených karoserií všech tří modelů cee´du. Roboti tak stále vidí, jak má auto vypadat. Pak ještě na takzvané Metal Finish lince každou karoserii detailně zkontrolují, jestli je všechno, jak má být. A pokračuje se do lakovny.

Lakovna
Tam putují karoserie proskleným mostem mezi halami. Lakovna má tři podlaží. Než je karoserie nalakovaná a lak suchý, ujede sedm a půl kilometru.

Výroba aut - lakovna

Nejprve se karoserie musí zbavit mastnot a nečistot a dostat speciální ochranný film - to udělá auto elegantní salto vanou se speciálním roztokem, ve fabrice tomu učeně říkají "rotačně-ponorný" systém. Karoserii tmelí a lakuje 46 robotů vodou ředitelnými, a tedy ekologickými barvami. Že jede bílé auto za červeným? Nevadí. Robot má totiž pro každé připravenou speciální patronu naplněnou barvou, podobně jako v počítačové tiskárně.

Montáž
Největší montážní jednotkou je hala, kam karoserie putují po dalším proskleném mostě. Na přibližně 450 metrů dlouhé montážní trase zde pracuje na dvou linkách víc než 1 100 dělníků, v Žilině se jim říká "operátoři".

Výroba aut

Zde probíhá bez zásahu lidské ruky asi 35 % prací, zbytek je na montérech. Každé auto leží na tzv. skilletu, což je nastavitelná plošina, na níž si dělníci auto zvedají podle potřeby.

Montuje se na třech linkách, první se zabývá montáží základních částí interiéru a exteriéru. Velkou akrobacii předvádí robot, který usadí na své místo přístrojovku vážící přibližně třicet kilo. Její připevnění je pak už na lidských rukou.

Výroba aut - montovna

Pak následuje tzv. svatba, tedy zamontování motoru do auta. Společně s ním se namontují nápravy, výfuková soustava a další mechanické komponenty. Nakonec se přidávají kola, sedadla a téměř úplně na závěr volant.

Výroba aut - montovna

Motorárna
Srdce auta - motor - se vyrábí v oddělené hale. Výrobu obstarává společnost Mobis, která je ve stoprocentním vlastnictví Kia. V Žilině si korejská značka vyrábí motory pro svá auta jako jediná na Slovensku. Na pěti výrobních linkách (4 kovoobráběcí - blok a hlava motoru, klikový hřídel a jedna montážní) se vyrábějí benzinové motory 1,4 a 1,6 a dieselové 1,6 a 2,0litry.

Výroba aut - motorárna

Stojí za pozornost, že v Žilině při letošním zdražení nafty zaregistrovali pokles poptávky po naftových cee´dech. Až bude v nedalekých českých Nošovicích stát fabrika spřízněného Hyundaie, budou si díly vyměňovat: Žilina dodá do Nošovic motory a na oplátku z Hyundaie poputují na Slovensko převodovky pro vozy Kia.

Výroba každého motoru probíhá asi tři hodiny, je smontovaný z přibližně 350 součástek. Linka je velmi flexibilní. Nejprve montérovi dorazí benziňák a vzápětí naftový motor. Každý blok motoru je uchycen do speciálního přípravku, který usnadňuje manipulaci, a propracovaná logistika dopraví dělníkovi ty správné součástky, které potřebuje. Všechno se neustále kontroluje. V motorárně hrdě říkají, že z ní ještě nevyšel motor, který by byl špatně smontovaný.

Namontovat volant, natankovat ... hotovo
Svou samostatnou linku mají také dveře. Poté, co karoserie dorazí z lakovny, odmontují je, aby do nich mohli přidat okna, čalounění a další komponenty.

Aby se karoserie ochránila před případným poškozením, jsou plechy překryté speciálními plastovými panely (modrými, zelenými, černými).

Výroba aut - montovna

Úplně na závěr jde auto na OK linku. Zde se naplní provozními kapalinami: naplní se klimatizace a chladicí soustava, nalije se olej, voda do ostřikovačů a natankuje se 10 litrů paliva.

Výroba aut - kontrola kvality

Pak kvalitáři, kterých je v celé fabrice desetina všech zaměstnanců, auto ještě naposledy prohlédnou a hurá na asi tříkilometrovou (přesně 3 284 m) testovací dráhu, kterou musí projet každé z vyrobených aut. Potom se jede na obrovské parkoviště, kde nově vyrobené vozy čekají na cestu za zákazníky, a to buď kamionem, nebo vlakem.

Výroba aut

Návštěva v továrně na auta





Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.