Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podívejte se, jak se ovládá Rolls-Royce mezi sněžnými rolbami. Stojí 9 milionů

aktualizováno 
"Jako každý eskymácký dítě, rozlišuj dvacet druhů sněhu..." zpívá kapela Sto zvířat. Stejný cit pro sníh vyžaduje i práce rolbisty, který se každý večer vydává na prázdnou sjezdovku. Řídit sněžné pásové vozidlo, jak se rolba jmenuje podle dokladů, vyžaduje cvik. A když visíte na černé sjezdovce na laně, je to i docela adrenalin.
Patnáct minut po zavírací době stojíme pod černou sjezdovkou lyžařského areálu Sněžník na Dolní Moravě. Je prázdná a připomíná tankodrom. Ráno musí být znovu připravená na nápor lyžařů. Rolbě právě začíná směna.

Sjezdovka: červená a černá

Nasedáme do rolby Kässbohrer PistenBully 600 W, v současnosti asi jednoho z nejlepších sněžných pásových vozidel na českých kopcích, a vydáváme se nahoru. Na Kralickém Sněžníku čekají rolbu dvě sjezdovky: červená a černá. Jako první přijde na řadu černá, ale aby se rolba dostala na vrchol, musí použít méně prudkou červenou trasu. Nahoře pak řidič připevní rolbu ke kotvícímu bodu a spustí se z příkrého srázu dolů.

"Černá je náročná na úpravu hlavně co se týká náklonu, bez navijáku nejde téměř upravit" vysvětluje ředitel lyžařského střediska Sněžník Petr Vrzal. "Červená je zase obtížná kvůli svému profilu. Jsou tam terénní vlny a boční náklony, technicky je to jiný styl úpravy."

Navijáková nástavba umožňuje práci na extrémních svazích

Navijáková nástavba umožňuje práci na extrémních svazích

Jedenáctitunový stroj tlačí do prudkého kopce šestiválec z Mercedesu o objemu 12 800 cm3. Vpředu máme připravenou radlici, za kabinou navijákovou nástavbu. Úplně vzadu je fréza s finišery, které dávají sjezdovce konečnou podobu. Nádrž o objemu 220 litrů je plná a připravená k několikahodinovému provozu.

Při optimálních podmínkách se dá celý areál Sněžníku o rozloze 12 hektarů zvládnout za čtyři hodiny. Deklarovaný výkon stroje je 90 000 m2/h, při mokrém sněhu nebo celonočním sněžení se ale práce několikanásobně prodlužuje. V extrému se navíc jezdí stejná stopa několikrát.

Výzbroj

Venku mrzne a v kabině proudí příjemný teplý vzduch. Z rádia vyhrává muzika a v pohodlném křesle se sedí snad líp než v kanceláři. Řidič ovládá rolbu pomocí půlkruhového volantu, několika joysticků a spousty spínačů.

Radlice v podstatě funguje stejně jako při rozhrnování u bagru. Tlačí sníh před sebou a srovnává nerovnosti po lyžařích. Pásy, na kterých se rolba pohybuje, pak narušují povrch, který společně s ledovými zmrazky fréza rozemele. Nakonec vše uhladí finišery. Zní to jednoduše, praxe je samozřejmě mnohem složitější.

Blížíme se k vyšlapané a zablácené cestě, která nepatrně zasahuje do sjezdovky. Řidič během jízdy jemně zvedne radlici a sníh, který jsme hrnuli před sebou, najednou mizí pod rolbou. Nenápadný pohyb rukou, ale výsledek za námi je dokonalý. Cesta je pryč, všechny nerovnosti zmizely beze stopy. Zůstává jen hladká sjezdovka s varhánky.

"Volant"

"Volant"

Samotná radlice má 12 nastavitelných poloh, k tomu má navíc ještě plovoucí polohu, při které kopíruje terén pouze svojí váhou. "Plavat" může i 5,5 metru široká fréza, složená ze dvou válců. Zapnout se dá i napevno (válce se dají zaaretovat) a mezi její funkce patří i vybočování, které se používá v zatáčkách a kolem sloupů lanovek.

Z kabiny se dá ovládat i přítlak frézy ke sjezdovce, při maximálním tlaku by měla narušit až 35 cm povrchu. Důležité je si ve zpětných zrcátkách hlídat napojování stop a polohu frézy, aby z ní nevypadávaly ledové hrudky, které jsou pro lyžaře obrovsky nebezpečné.

Pilotáž

Stoupáme nahoru a kolem nás začíná houstnout mlha. Přední světla jsou zapnutá, ale při denním světle velkou službu nedělají. "Tohle je nic, žádný mlíko," uklidňuje mě řidič. "Když to zhoustne, tak si objedu kraje sjezdovek a pak udělám prostředek".

O tom, jestli se rolbuje od středu nebo z kraje sjezdovky, si rozhoduje on sám. "Záleží, jak ta sjezdovka vypadá, jestli je to v týdnu nebo o víkendu, uprostřed sezony, jestli sněží, jaký ten sníh je," odpovídá trpělivě.

Radlice má celkem 12 pracovních pohohPřístrojová deska rolby

Podle ředitele areálu Petra Vrzala si výsledek práce dělí řidič s rolbou rovným dílem: "Padesát procent je rolba, padesát řidič. Tenhle stroj umí hodně, ale bez dobrého řidiče je to k ničemu."

Řidič musí znát sjezdovku nazpaměť, znát všechna kritická místa, vyšlapané cesty a vědět, kde se sesouvá sníh dolů a je potřeba ho vrátit zpátky. A vyzkoušet si musí také všechny druhy sněhu: technický, přírodní, mokrý, zmrzlý, promísení vrstev, různé teploty při úpravě v noci a ráno. Cit pro sníh je důležitý, zkušenosti se dají získat praxí.

Kotvící bod a naviják

Kotvící bod na černé sjezdovceBlížíme se k vrcholu kopce. K tomu, aby se rolba mohla na černé prohánět jako po parkovišti, potřebujeme kotvící bod. K jednomu z nich přijíždíme, ale je to jen malá červená obruč, která trčí z hromady sněhu. Betonová patka není vidět, ale velká bude dost. V některých případech se jako kotvící bod může použít druhý stroj, při nejhorším se může i improvizovat, ale vždy by měla být zaručená požadovaná nosnost. V našem případě je to 15 tun.

Řidič vybíhá na svah, rychle odvine lano a zahákne ho za obruč. Za minutu je zpátky, nasedá a rolba se spouští z prudkého srázu dolů. Náklon je obrovský, ale naviják dodává pocit jistoty. Lano, které nás přidržuje na svahu, je dlouhé 1 050 metrů. Posledních 50 metrů je pojistných a jejich odvíjení signalizuje akustická ochrana.

Samotná hmotnost lana je 450 kg a jeho odvíjení si rolba sama elektronicky koordinuje s pohybem pásů. Z kopce si přibržďuje pomocí hydrostatického pohonu.

Odvíjení posledních 50 metrů lana signalizuje akustická ochrana

Odvíjení posledních 50 metrů lana signalizuje akustická ochrana

Naviják nepomáhá rolbě jenom s prudkým převýšením, ale hodí se i v situacích, kdy na sjezdovkách leží mokrý, nezmrzlý sníh, který lyžaři hrnou dolů a rolba ho musí radlicí navézt zpátky. Právě v takovém sněhu by se mohla velice rychle zahrabat.

Nástavba s navijákem se dá jednoduše demontovat, stačí povolit pět šroubů a odpojit čtyři hydraulické hadice. Její celková hmotnost je 1 700 kg.

Kaskadéři

Trvalo to dvacet minut a rolba se z černé sjezdovky spouští už podruhé. Za dvě hodiny bude celý její povrch upravený a stroj se přemístí na červenou. Pokud nezačne sněžit, ukončí svoji práci kolem deváté večer a ráno přivítá lyžaře hladký manšestr. Bez něj se moderní lyžařské centrum neobejde.

Lano je zajištěné, práce na černé může začít

Lano je zajištěné, práce na černé může začít

"Já jsem se učil lyžovat na kopci, kde rolba nikdy nebyla a jezdilo se za pár korun," vzpomíná ředitel areálu Petr Vrzal. "Jenže co si budem povídat, dneska je všechno někde jinde. Tady je sjezdovka od roku 1982, ale kvalitní stroj, který by upravil povrch podle současných požadavků, se tady objevil až o 20 let později. Do té doby se všechno dělalo jen s obrovským nasazením a kaskadérským uměním řidičů."

vyzkoušejte si sami

Jízdu rolbou můžete zažít sami na vlastní kůži, porozhlédněte se po nabídkách různých zážitkových agentur. Cena by se měla pohybovat kolem 2 000 korun.

Rolba Kässbohrer PistenBully 600 W v číslech
Typ motoru Mercedes-Benz OM 460 LA
Zdvihový objem 12 800 cm3
Počet válců 6
Maximální výkon 295 kW (400 PS)
Šířka s pásy 4 206 mm
Celková šířka 5 500 mm
Celková výška 2 880 mm
Celková výška s navijákem 3 280 mm
Celková délka 9 130 mm
Vlastní hmotnost s pásy 10 115 kg
Přípustná celková hmotnost 12 500 kg
Tažná síla navijáku 40 kN
Průměr lana 11 mm
Cena 9 milionů korun





Nejčtenější

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to je závěr závodní sezony v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový je závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově, z něhož iDNES.cz...  celý článek

Další z rubriky

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.