Crashtest Škody Octavia RS

Crashtest Škody Octavia RS | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Podívejte se na crashtest Škody Octavia RS

  • 98
Světla ramp jako na divadle. Diváků plné hlediště a v hlavní roli Škoda Octavia RS, která v padesátikilometrové rychlosti nabourá do jiného auta. Podívejte se na crashtest na vlastní oči. UVNITŘ: VIDEO!

Společnost TÜV SÜD, která mimo jiné spolupracuje s mladoboleslavskou automobilkou na crashtestech škodovek, ve svém nárazovém testu ukázala, jak probíhá nehoda, kterých se na českých silnicích stane bezpočet.

Do vozidla stojícího na křižovatce naráží druhé, které jede předepsanou městskou rychlostí 50 km/h.

Crashtest Škody Octavia RS

Na předních sedadlech Škody Octavie RS sedí figuríny typu Hybrid 3, určené pro testy čelních nárazů. Oba dospělí pasažéři jsou řádně připoutáni a vybaveni množstvím speciálních snímačů.

"Měří se deformace, zrychlení, síly, momenty," vypočítává Rudolf Tesárek z TÜV SÜD Auto CZ. "Ve vozidle je kolem 75 měřených kanálů, kromě figurín se měří i standardní místa na struktuře vozu," vysvětluje.

V jízdní dráze octavie se objevuje vůz nižší střední třídy, ve kterém cestují figuríny Eurosid, speciálně vyrobené pro testy bočních nárazů. Jsou osazené množstvím speciálních snímačů. Černé notně zamaskované šest let staré auto je mimo jiné vybavené čelními a bočními airbagy.

Crashtest Škody Octavia RS

Speciální měřicí technika - mozek celého drahého zařízení - je umístěná v kufru. Navrhli ji tak, aby ji náraz nemohl poškodit.

Crashtest Škody Octavia RS Z naměřených hodnot se následně počítají hodnotící kritéria, které říkají, jak moc by člověk mohl být zraněn.

Z nich vychází známé euroncapovské postavičky zbarvené podle toho, jak crashtest dopadne, které říkají, jak jsou jednotlivé části těla chráněny.

Na zadních sedadlech citronově žluté octavie jsou dětské figurínky představující děti ve věku 1,5 a 3 roky. Obě jsou připoutány v dětských sedačkách. Tříleté sedí za řidičem po směru jízdy a to druhé opačně.

Crashtest Škody Octavia RS

Záběry pořizují rychloběžné kamery, které zaznamenávají až 1 000 snímků za vteřinu. Aby byl při nehodě vidět každý detail, osvětluje celou scénu asi stovka tisíciwattových reflektorů. Auto roztáhne na přibližně šedesátimetrové vzdálenosti na požadovanou rychlost 130kilowattový elektromotor. "Cílovou rychlost jsme schopni garantovat s odchylkou 0,25 km/h," říká Rudolf Tesárek.

Crashtest Škody Octavia RS

Bezprostředně po nehodě zajistí technici místo srážky, vše nafotí a zanesou do protokolu. Mezi jejich úkony patří mimo jiné změřit sílu potřebnou k otevření dveří havarovaných vozů. Celkem mají k dispozici data ze 196 snímačů umístěných uvnitř i vně vozidel. Výsledky řeknou technikům například velikost zrychlení při nárazu, sílu působící na krční páteře figurín nebo o kolik centimetrů byl stlačen hrudník řidiče, včetně sil působících na orgány v břiše.

"Vše dopadlo, jak jsme očekávali," říká Zdeněk Beránek z TÜV SÜD Auto CZ. To potvrzuje i Jan Vlášek ze Škody Auto.

Crashtest Škody Octavia RSCrashtest Škody Octavia RSCrashtest Škody Octavia RS



Crashtest Škody Octavia RSCrashtest Škody Octavia RSCrashtest Škody Octavia RS



Crashtest Škody Octavia RSCrashtest Škody Octavia RS






Výsledky testu tedy dopadly dobře. Všechny bezpečnostní prvky v obou autech fungovaly bezvadně a posádky by v reálu přežily bez větší úhony. Pokud by ale pasažéři nebyli řádně připoutáni bezpečnostními pásy, dopadlo by všechno úplně jinak...

,