Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podle čeho si vybrat nové auto

  9:04aktualizováno  9:04
Jak a podle čeho si vybírat nové auto, aby posloužilo všem potřebám? To je nejdůležitější otázka, kterou by měl každý, kdo uvažuje o nákupu nového vozu, sledovat. "Většina zákazníků, kteří k nám přijdou, už mají představu o typu vozu. Na prodavači už jen chtějí, aby jim doporučil třeba výbavu nebo upozornil na cenovou akční nabídku," říká majitel sítě prodejen a servisů Škoda Jiří Papoušek.

Kolem devadesáti procent kupujících se prý ještě před tím, než vyrazí k obchodníkovi, sami doma rozhodnou, jaký typ vozu - zda velký, malý, ekonomický nebo reprezentativní - potřebují. Ale bylo to rozhodnutí správné? Je třeba myslet vedle všeho i na bezpečnost! Chytré hlavy navíc vědí, že právě to dnes nové auto budou za tři, pět nebo více let prodávat! A nesmí se zapomenout ani na provoz auta - jak často jsou garanční prohlídky, na kolik přijde hodina odborné práce v servisu. Jak vybrat auto s minimální poruchovostí? I tak bude hrát v rodinném rozpočtu roli, na kolik přijdou náhradní díly...

Podle prodejců už drtivá většina zákazníků přichází do autosalónů s poměrně dobrou představou o typu auta a s velmi jasným vědomím, kolik na něj mají. Nejeden technik se tak třeba snaží mladé rodině nabídnout větší, praktičtější automobil, ovšem hlava rodiny ukončí debatu s poukazem na rozpočet domácnosti.

Navštivte naši supernabídku nových i předváděcích aut za bezkonkurenční ceny na adrese http://automodul.idnes.cz!!!

Podzim je jedním z nejsilnějších období nákupů nového auta. Automobilky a prodejci se snaží oslovit dosud váhající zákazníky inzercí. Nabízejí se přímé slevy, mimořádné výbavy zdarma nebo výhody typu sada zimních pneumatik navíc. Některé takové nabídky skutečně stojí za zvážení! Ale jak se rozhodnout?

Na co myslet, než se rozhodnete koupit auto?

1. Myslete na to, kolik lidí budete v autě vozit. Plánujete další děti?
2. Kolik máte peněz? Leasing pomůže k silnějšímu vozu, ale roste i pojištění.
3. Netrvejte jen na své oblíbené značce. Nemusí nabízet přesně to, co potřebujete
4. Nemusí-li váš nový vůz zvyšovat prestiž, preferujte užitečnost.
5. Vezměte v úvahu hobby a cíle dovolených. Budete častěji vozit lyže nebo sud piva?
6. Seznamte se s nabídkami více značek. Jiný výrobce může mít zajímavější ceny.
7. Informujte se o akčních nabídkách. Později může být nižší cena i výbava zdarma.
8. Ptejte se mechanika na spolehlivost a ceny běžných oprav a údržby.
9. Zjistěte v bazaru, jakou cenu bude mít zvažovaný vůz za tři nebo pět let.
10. Má boční výztuhy? Je airbag řidiče v základní výbavě? Budete mít na druhý airbag?


Co radí...

...policista
"Čím těžší auto, tím je bezpečnější"
"Obecně mohu říci, že čím těžší auto, tím je bezpečnější," konstatuje ze zkušenosti dopravního policisty pplk. Stanislav Huml. Jenomže každý si nemůže koupit velkou těžkou limuzínu, to Huml chápe. "V menším voze bych hleděl na to, aby měl alespoň jeden airbag, lépe samozřejmě dva ­ i pro spolujezdce. A na co bych skutečně upozornil ­ v poslední době se to při haváriích osvědčuje ­ to jsou výztuhy dveří," radí dopravní policista.

...prodejce
"Myslet dopředu, koho bude auto vozit."
Dlouholeté zkušenosti s radami, jaké auto a kdy kupovat, má majitel sítě autoservisů a prodejen vozů Škoda Jiří Papoušek: "Při nákupu auta je třeba myslet několik let dopředu. Ožením se? Přijdou děti? Je třeba vědět, co od nového auta chci nejenom dnes, ale i za tři roky!" I na výbavu je obvykle kladen velký důraz. Ovšem dost malá část zákazníků kalkuluje se svými budoucími potřebami tak vážně jako s finančními možnostmi. "Samozřejmě, že když někdo koupí střední vůz v pětidveřové úpravě, tak pokud ihned nato neadoptuje čtyři děti, bude mu stačit," tvrdí Jiří Papoušek.
...mechanik
"Náhradní díly jsou už na vše."
Obvyklou starostí zákazníků v prodejnách bývá i cenová úroveň a dostupnost náhradních dílů a servisu. Mechanik Miroslav Krajík necítí potřebu před nějakým vozem dopředu vysloveně varovat: "Říkalo se dřív, že třeba na asijská auta nebo takzvané ameriky se díly špatně sháněly. To už je dneska pryč. U nového vozu je u všech zavedených značek prakticky jistota i náhradních dílů." A ceny servisu? "Přiměřené značce. Když si někdo koupí hodně drahé auto, musí počítat mimo jiné třeba s vyšší hodinovou sazbou za práci. Ale to platí hlavně pro auta s přídechem luxusu," zmírňuje obavy Krajík.

...bazarista
"Drahé auto umí rychle prodělat."
"Už při koupi nového auta je třeba si být vědom, že za tři, pět možná i více let ho budu chtít prodat," zdůrazňuje Aleš Kužel z AAA Auto Praha. Podle něj nejrychleji ztrácejí na ceně v prvních letech vozy francouzské, japonské, korejské a americké. Největšími cenovými "držáky" jsou prý německé značky. "Nelze to však brát úplně u všech. Například nový třílitrový Opel Omega stojí při pořízení 1,4 milionu korun a za rok by se prodal tak za 850 tisíc. Za snad největší cenový držák na českém trhu ojetých aut považuji Škodu Octavia s turbodieselovým motorem," přibližuje realitu na příkladech Aleš Kužel.

Jaký vůz kdo potřebuje?

Nejdůležitejší hledisko pro výběr nového vozu zní: Koho budete potřebovat automobilem pohodlně odvézt?

Samotný muž

=

SPORŤÁK

Ideální kategorie pro splnění si svých snů. Pro svobodného, samostatně žijícího muže je rozhodující pouze, kolik má peněz, jaká se mu líbí značka a jaké má záliby. Třeba dá přednost rychlému sportovnímu modelu nebo zvolí off-road anebo podniká či zastává manažerskou pozici a pak musí hledět na reprezentaci, a pořídí si proto limuzínu buď ve střední, nebo vyšší střední třídě. Může zvolit limuzínu s pátými dveřmi, takže naložit horské kolo nebo lyže nebude žádný problém.

Samotná žena

=

MALÝ VŮZ

Je zažito, že samotná žena sáhne spíš po malém, malolitrážním autě. Nejčastějšími argumenty pro takový model je snazší parkování a přehlednější ovladatelnoust. Ale emancipace v automobilovém ohledu postoupila také zdatně, takže je stejně jako samostatný muž limitována jenom penězi a představou, popřípadě povinností vůči svému postavení. Racionálně uvažující žena s vážným vztahem však může sáhnout i po středním pětidveřovém autě s vidinou rodiny do tří let.

Dvojice

=

PĚTIDVEŘOVÉ AUTO

Kromě peněz, zájmů a sportů rozhoduje v této situaci už předpoklad příchodu dítěte. Proto například novomanželé nebudou sahat po malém autě, byť s veselým designem, ale měli by hledat v té části prodejny, ve které stojí pětidveřové střední vozy. Přitom hodně pozorně je třeba prozkoumat zavazadlový prostor a přístup do něj ­ kvůli naloďování kočárku. V tomto případě nelze doporučovat sedan s klasickým kufrem.

Rodina 2+1

=

KOMBI

Rodina s jedním dítětem potřebuje hatchback střední třídy. Prostor a velký zavazadlový prostor rozhodují. Denně bude třeba totiž nakládat a vykládat kromě kočárku také tašky, koše s nákupem a brzy i malé jízdní kolo a troje lyže. V nedávném testu MF DNES právě pětidveřový vůz pro tyto účely uspěl nejlépe. Pokud se však rodiče chystají ještě na jednoho potomka, není důvod váhat ­ je třeba koupit už rovnou kombi.

Rodina 2+2

=

KOMBI NEBO MPV

Rodina se dvěma dětmi má nárok nejméně na vůz v úpravě kombi. Cokoliv jiného znamená nutné, téměř každodenní omezování. Pro domácnost, které vládne více dětí než dvě, je už je vůz kombi skoro nedostatečný. Doporučit lze s čistým svědomím jen MPV. Ten sice obvykle nenabízí více míst na sedadlech, zato nárůst zavazadlového prostoru je nepominutelný. Cena takového auta ovšem bývá už na hony vzdálená rodinnému rozpočtu.

Senior dvojice

=

MALÝ VŮZ

Potřeby seniorů dokáže zastat podobný vůz jako pro samostatnou mladou ženu - tedy menší malolitrážní model. Jen už asi tolik důchodce nebude hledět na reprezentaci a své nové auto bude hledat mezi sice menšími, o to však spolehlivějšími vozy. Musí to být spolehlivý vůz - starší řidič sice nenajezdí tolik kilometrů za rok, ovšem chce se za každé situace na své auto spolehnout. Rozhodovat při koupi bude u seniora jednoduchost a lehkost řízení.




Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.