Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čas mlh je tady, zpomalte. Riziko smrti při nehodě je v mlze třikrát vyšší

aktualizováno 
S chladnými podzimními rány přichází na silnice nebezpečné mlhavé počasí. Při nehodě v mlze je pravděpodobnost smrtelného zranění třikrát vyšší než při průměrné nehodě. Řidiči totiž v mlze vnímají svou rychlost jako výrazně nižší. Na silnici, kde mlha kondenzuje a prodlužuje se brzdná dráha, pak nestíhají včas zastavit.
Podzimní mlhy zkreslují odhad řidičů. Většina z nich nezpomalí a nerozsvítí mlhovky. Ilustrační foto

Podzimní mlhy zkreslují odhad řidičů. Většina z nich nezpomalí a nerozsvítí mlhovky. Ilustrační foto | foto: GTÜ

Podzim dává lidem za volanty aut pořádně zabrat: brzké šero a ranní mlhy namáhají oči řidičů a zkreslují odhad rychlosti. Po odchodu babího léta se navíc mlhy objevují na většině území České republiky, často téměř po celý den.

Nebezpečná mlha

Statistiky jasně ukazují, že v mlze přibývá dopravních nehod a mívají také horší následky. Pravděpodobnost smrti při takové nehodě je třikrát vyšší. V roce 2015 vyšetřovala Policie České republiky 803 nehod, ke kterým došlo za mlhy. Zemřelo při nich 16 lidí, dalších 32 bylo těžce zraněno a 284 lidí utrpělo lehká zranění. (Pro porovnání: celkem loni policie řešila 93 067 nehod, při kterých bylo 660 lidí usmrceno, 2 540 těžce zraněno a 24 426 zraněno lehce.)

Polovina chodců umírá při nehodách v noci

Řidiči je vůbec nevidí

Děláš to taky - viditelnost

V mlze totiž výrazně klesá viditelnost a navíc mlha zkresluje vnímání rychlosti auta. Řidiči si často myslí, že jedou pomaleji, než tomu ve skutečnosti je. Jen stěží totiž mohou porovnávat rychlost auta s okolními stojícími předměty, které nejsou v mlze zřetelné a navíc nemají jasné obrysy. Vzdálenost od okolních předmětů vnímají jako větší. Často se také stává, že řidič v prvním okamžiku považuje stojící auto za jedoucí. K tomu všemu mlha na silnici kondenzuje a mokrá vozovka prodlužuje brzdnou dráhu auta. Řidič, který zavčasu nezpomalí, nestačí před neočekávanou překážkou zastavit a narazí do ní v plné rychlosti.

Vyrazit včas, zapnout mlhovky!

Jak nehodám v mlze předejít? Je dobré na cestu vyrazit s dostatečnou časovou rezervou. Pokud mlha komplikuje jízdu ve dne, denní svícení rozhodně nestačí: auto musí být pro ostatní dostatečně viditelné ze všech stran. Je proto třeba zapnout potkávací světla a také myslet na povinnost rozsvítit zadní mlhovku. Pokud je vůz vybaven předními mlhovkami, není třeba váhat nad jejich použitím.

Jak je to s povinnými reflexními prvky

Chodec musí nosit reflexní prvek, pokud se za snížené viditelnosti pohybuje po silnici mimo obec.

Chodec s reflexními prvky

Chodec s reflexními prvky

„Mlhu pravidla silničního provozu nedefinují. Mlhová světla by měla být určitě rozsvícena při dohlednosti pod 50 metrů, v takovém případě by rychlost jízdy neměla překročit 50 kilometrů za hodinu. Na dálnicích a při jízdě mimo obec pak neváhejme svítit i při dohlednosti větší,“ radí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Ještě zákeřnější jsou lokální mlhy. Většina řidičů totiž nezpomalí, když vjíždí z úseku s dobrou viditelností do místa mlhavého oblaku. Na rozsvícení mlhovek si v této situace také vzpomene jen minimum lidí za volantem. Často spoléhají na to, že silnici dobře znají a nemůže je nic překvapit. Přitom stačí jedna neočekávaná překážka...

„Na druhou stranu po vynoření se z mlhy do dlouhého úseku s dobrou viditelností je nutno mlhová světla zase vypnout. Zvláště za tmy jsou pro řidiče jedoucí za námi nepříjemně oslňující. S rozvahou je třeba používat mlhovky i při loudavé jízdě v koloně,“ doplnil Budský.

Chodce a cyklisty rozsvítí reflexní prvky

Na podzimní nečas musí pamatovat i chodci a cyklisté. Platí zásada, že každý, kdo se pohybuje po silnici, musí vidět a být viděn. V takových případech by byly výmluvy na opomenutí reflexních prvků zbytečné.

„Chodci musí důsledně používat reflexní doplňky. Cyklisté musí být osvětleni vpředu i vzadu. Určitě neuškodí, pokud svou viditelnost zvýší používáním reflexních vest. A v každém případě by se měli snažit chodci i cyklisté pohybovat mimo jízdní dráhu vozidel. Tedy na samém okraji vozovky a kde je to možné, tak na krajnici,“ apeluje Budský.

Autor:



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Další z rubriky

Vyznáte se v typech karoserií? S naším přehledem se z vás stane profík

Opel Astra Sports Tourer

Kombík od kabrioletu pozná snad každý. Víte však, co je třeba landaulet, nebo jak se liší roadster od targy? Přinášíme...

Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Nový systém pozná, že hrozí akvaplaning. Data předá ostatním motoristům

Continental vyvíjí systém varování před  akvaplaningem

Pozor na akvaplaning! Continental vyvíjí systémy, které řidiče varují před hrozícím smykem. Data ze senzorů a využití...

Najdete na iDNES.cz