Octavia dostane na autosalonu v Paříži novou tvář ve stylu Škody Superb.

Octavia dostane na autosalonu v Paříži novou tvář ve stylu Škody Superb. | foto: Škoda auto

Podzimní novinka Škody: Octavia v říjnu omládne

  • 167
Nejúspěšnější model mladoboleslavské automobilky projde omlazovací kúrou. Škoda Auto chystá na podzim premiéru upravené octavie. Změny designu se inspirují superbem.

Škoda Auto začne omlazenou octavii vyrábět na konci října. MF DNES to potvrdilo několik zdrojů z automobilky a jejích dodavatelů.

Novinku představí automobilka už na začátku října na autosalonu v Paříži. Do prodejní sítě se má podle některých dealerů Škody Auto dostat během listopadu. Škodovka se odmítá vyjadřovat. "Takovéto věci nekomentujeme," uvedl mluvčí automobilky Jaroslav Černý.

Změna vzhledu vozidla nazývaná facelift přichází čtyři roky po uvedení nové verze na trh. Taková obměna je v automobilovém průmyslu běžná.

Co bude na octavii jinak? Podle špionážních fotografií z běžného provozu, které se objevily i na českém internetu, a informací MF DNES dojde k největším úpravám na přední masce, u zadních světel a také se má měnit interiér.

Přední maska má dostat podobný tvar, jako mají škodovky od dob roomstera, zepředu se nebude octavia o mnoho lišit od nového superbu. Zadní světla mají dostat jinou grafiku a hodně změn čeká přístrojovou desku, která by se měla inspirovat tou ze superbu.

Úspěch Škody = octavia
Škoda se pouští do úpravy svého momentálně nejúspěšnějšího modelu. Podle posledních statistik je již každá druhá prodaná  škodovka právě octavia.

Kvůli velkému zájmu začala letos Škoda vyrábět octavie i v závodě Volkswagenu v Bratislavě. Kromě Mladé Boleslavi se vyrábí i ve Vrchlabí, a to ve verzi kombi. Nejpopulárnější škodovky se montují i­ v zahraničních závodech v Indii, Číně a Rusku. V Číně se jich jen za první pololetí vyrobilo necelých třicet tisíc kusů.

Konec Octavie Tour: 2011
Část prodaných vozů jsou však stále ještě auta navržená v roce 1996, prodávaná pod označením Tour. Tyto vozy jsou levnější, na trhu je však o ně stále velký zájem. Jejich odbyt roste letos ještě rychleji: v prvním pololetí o více než třicet procent.

Staré octavie tvoří dosud více než třetinu všech prodaných automobilů této modelové řady. Šéf automobilky Reinhard Jung nedávno uvedl, že tyto vozy se budou vyrábět ještě nejméně dva roky. Poptávka po nich totiž vůbec neklesá.

MF DNES zjistila, že automobilka svým dodavatelům již oznámila předběžný konec v roce 2011. To pro řadu z nich není dobrá zpráva. Za díly na starou octavii Škodovka totiž platí stejné částky, na jakých se s nimi dohodla před více než dvanácti lety.

Ve Škodě navíc už začíná zkušební výroba úplně nového modelu: terénního vozu Yeti. Ten firma vyrábí v Kvasinách. Zatím probíhá jen testování, ostrý start se plánuje v příštím roce. Novinku zřejmě firma představí na začátku března na ženevském autosalonu.

Odbyt aut prudce klesl
Přestože Škodovka nepatří mezi automobilky, které by byly nejvíce zasaženy klesající poptávkou po nových vozech, ochlazení trhu přesto pocítila. Podle údajů evropského sdružení automobilových výrobců klesl napříč Unií zájem o vozy s okřídleným šípem ve znaku v srpnu o 0,6 procenta, což je v rámci celého koncernu VW nejlepší výsledek. Celá skupina Volkswagen spadla o 9,5 procenta. Například koncern Peugeot prodal o bezmála 19 procent méně aut a prodeje General Motors se propadly o 23,8 procenta.

Celkově během srpna klesl odbyt nových aut v Evropě v meziročním srovnání téměř o šestinu. Pád přitom zrychluje, poptávka ochladla hlavně na jihu Evropy: španělský a italský trh hlásí propad i přes dvacet procent. Český trh zatím neklesl. Pomáhá tomu také neustálé zlevňování, které si mohou importéři dovolit i díky silné koruně.

Ztráta automobilek kvůli koruně: 10 miliard
Pro Česko může mít takový propad fatální důsledky: výroba aut a dílů pro ně je nejsilnějším průmyslovým odvětvím. Pokud klesne poptávka automobilek, budou mít problémy i jejich dodavatelé, pro které v Česku pracují statisíce lidí.  "Bude záležet, zda půjde jen o krátkodobý výkyv, nebo dlouhodobější trend," uvedl Antonín Šípek, šéf Sdružení automobilového průmyslu.

Výrobce dílů navíc trápí silná koruna. Podle sdružení přišel tuzemský automobilový průmysl za prvních osm měsíců letošního roku kvůli kurzu o deset miliard korun.