Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podzimní rady pro motorkáře

  11:38aktualizováno  11:38
Podzimní výlety přizpůsobte jízdním podmínkám a na zimu pečlivě ošetřete stroj i oděv.

Ilustrační foto | foto: Yamaha

Při podzimních jízdách na motocyklu si sice užijete prázdnějších silnic, neboť motorkářů potkáte v chladném počasí výrazně méně, vystavujete se však několika novým rizikům.

1. Zachraňujte sebe, nikoli svůj stroj
Konstruktéři už přistupují k motocyklu jako k prostředku rekreace, nikoli každodenní mobility. Proto také počítají s tím, že se na něm jezdí především v létě, a neexistují takové věci jako zimní pneumatiky.

Ježdění v době, kdy průměrné denní teploty sotvakdy přesáhnou deset stupňů Celsia, proto znamená výrazně sníženou přilnavost. Ani při delší sportovní jízdě či kličkování pneumatika nedosáhne obvyklé provozní teploty. Je třeba s tím počítat nejen v zatáčkách, ale i při brzdění.

Smyk na motorce daleko častěji než v autě končí fatálně. Proto nezapomeňte: když už je pád nevyhnutelný, nesnažte se zachraňovat motorku, ale především sebe. Nejvíce smrtelných úrazů vzniklo právě kvůli této chybě. Zkuste neovladatelný stroj odhodit od sebe a dopadnout pokud možno tak, abyste se nezačali kutálet. V kvalitní kombinéze je pak slušná šance vyváznout bez zranění. Pamatujte, že ocelová svodidla se mohou stát smrtelnou pastí, pokud se pod ně zaklíní helma.

2. Pozor na spadané listí i ostřikovače aut
Rozhodně jezděte pomaleji. Nikdy nevíte, co vás čeká za nepřehlednou zatáčkou. Na podzim vám na silnici hrozí nejen napadané listí, ale i plody a větve. V lesních úsecích zase může číhat mokrá vozovka i za slunečného dne.

Držte si také větší odstup od aut, a to nejen kvůli prodloužené brzdné dráze, ale i ostřikovačům; kapalina z neseřízených trysek často přeletí auto a přistane na helmě za ním jedoucího motorkáře. Dokáže oslepit, často se čpavá chemikálie dostane až do úst a očí.

3. Aby vám bylo teplo a bylo vás vidět
Počítejte se sníženou viditelností, proto se hodí navléknout reflexní vestu a připravit se na nevšímavost ostatních řidičů. I za slunného podzimu je dobré přidat pod kombinézu vrstvu termoprádla, vhodný šátek a kuklu. Minimálně ledvinový pás či ještě lépe páteřový krunýř by měly být samozřejmostí.

Pokud nemáte teplou zimní výbavu, počítejte i s druhými hřejivými rukavicemi a ponožkami. Pozor na vyhřívané rukojeti řídítek; hřejí jen zevnitř, zato zvenčí ruka mrzne. Hodí se je proto doplnit ještě větrnými štítky. Ve výbavě by neměl chybět nepromokavý návlek na kombinézu, takzvaná dešťovka.

4. Sezona končí. Jak stroj zazimovat?
Aby byl motocykl na jaře zase k dispozici bez námahy a investic, je základem pro jeho uložení suchý a zabezpečený přístřešek. Stroj by měl trávit zimu s naplněnou nádrží a dobře nahuštěnými pneumatikami, nejlépe na vhodném stojánku, který pneumatikám odlehčí.

Optimální je odpojit akumulátor, palubní hodinky či alarm jej totiž dokážou spolehlivě vydrancovat. Pozor, některé alarmy či imobilizéry se odpojením akumulátoru zablokují.

Motocykl by měl samozřejmě zimovat čistý a s odpovídajícím ošetřením povrchových dílů. Nanést ochrannou vrstvu lze nejen na lakované a hliníkové díly, ale také na pneumatiky. Pokud se vám blíží výměna pneumatik, brzdového obložení, oleje či jiný pravidelný servisní úkon, proveďte jej před zazimováním. Materiál po sezoně často nakoupíte výrazně levněji a případné servisní dílny bývají méně vytížené.

Starším, zejména dvoutaktním motocyklům lze prospět tím, že se do otvoru pro svíčku vstříkne trocha oleje, který jedním protočením motoru rovnoměrně rozetřete po stěnách válců a tím je ochráníte před korozí. Novější motocykl stačí přibližně jednou za měsíc, minimálně však dvakrát za zimu nastartovat a nechat zahřát na provozní teplotu. Tím se nejen promaže "vršek" motoru, ale také oživí akumulátor.

5. Odpovídající péči si na zimu zaslouží i výbava
Kromě pečlivého vyprání oděvu a doplňků by měly kožené součásti vašeho motorkářského oblečení dostat ošetření kvalitním impregnačním a regeneračním přípravkem. Nezapomeňte vyčistit helmu i zevnitř a ošetřit vyjímatelné polstrování.

Dejte pozor na to, že moderní přílby mívají na vnitřní straně hledí naneseny ochranné vrstvy proti pocení, které se mechanickým odstraněním nečistot velmi snadno poškodí. Vždy si předem přečtěte návod k obsluze, popřípadě se vyptejte zkušenějších kolegů.

Autor:






Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Další z rubriky

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

KTM 1290 Super Adventure S
Rozmazluje a ponouká k lumpárnám. Crossover od KTM je univerzál

Proporce dakarského speciálu, obrovská hromada krouťáku a silou přetékající motor. Potřebuje člověk k pořádnému řádění na dvou kolech víc? Ne! Ale spousta...  celý článek

Obrácená přední vidlice upside-down a ostřejší úhel řízení, který spolu s...
Extravagantní divoch se změnil. Drsňák Fat Bob má novou techniku i sílu

Zachoval si svoji charakteristickou siluetu a pořádně tlustou přední pneumatiku. Jinak ale s předchozím modelem nemá prakticky nic společného.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.