Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pohled do zákulisí: jak se představuje nová Škoda Octavia

aktualizováno 
Třicet nových omlazených octavií a pět set novinářů ze šestadvaceti zemí. To je základ pro novinářské testy nejnovější škodovky.

Škoda Octavia s novou tváří | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Okolí Slaného a Prahy, Beroun, Křivoklát, Plzeň. V těchto místech jste v uplynulých čtrnácti dnech měli velkou šanci vidět novou octavii, která se do prodeje dostane teprve v listopadu. Jak je to možné? Vedla tudy totiž trasa novinářských testů. Jak taková akce, která se chystá skoro rok, probíhá?
 
Chtěli jsme ukázat Česko
Přílet na letiště, občerstvení a fasování jednoho z několika desítek vozů. Tak začíná prakticky každé představení nového automobilu pro novináře z různých zemí celého světa ještě předtím, než se novinka začne prodávat. Zatímco podobné akce pořádané automobilkami se v Evropě obvykle konají ve Španělsku, Itálii či na jihu Francie, Škoda Auto si pro novou octavii jako cíl testovacích jízd vybrala Plzeň.

Prezentace nové Škody Octavia

Je to však spíš výjimka. Například nová fabia si první novinářské testy odbyla v Portugalsku, Fabia Combi v Chorvatsku, Octavia Scout v Itálii. "Rádi poukazujeme, že Škoda Octavia je české auto. Proto jsme zůstali v Česku a skoro pěti stovkám novinářů z šestadvaceti států ukázali i něco z naší země," říká mluvčí Škody Auto Martin Lauer.
 
Oblíbené jsou státy jižní Evropy
Výběr lokality prezentace musí splňovat celou řadu podmínek. "Záleží, v jaké části roku se akce koná. Obecně se vybírají taková místa, kde se dá očekávat, že bude hezké počasí," vysvětluje Lauer. Význam má i to, jakého modelu se představení týká. Jde-li o auto, které si poradí s náročnějšími podmínkami, slunečné počasí a suché silnice jdou stranou.

Důležité je ukázat především to, co novinka zvládne i v terénu. V takových případech se většinou míří do hor. Například testy Toyoty Land Crusiser V8 se pořádaly ve vojenském prostoru na Kanárských ostrovech. Za Renaultem Koleos zase novináři zamířili do písečného Maroka. Mnohdy až extrémní místa ale mohou mít i své nevýhody.

. test nové škody octavia čtěte zde

Novináři testům jednoho auta obvykle neradi obětují více než dva dny. "Je samozřejmě lákavé vzít je na výjimečné místo, kde ještě nikdo z nich nebyl. Na druhou stranu taková místa bývají hůře dostupná. Kdyby pak měl někdo ze dvou dnů při přesunech strávit jeden den na cestě v letadle a pak ještě v autobusu, asi by moc nadšený nebyl,“ uvažuje Martin Lauer.

Když se novináři dostanou do místa určení, ve dvojicích fasují vozy a vyjíždějí na testovací trasu, která bývá dlouhá sto až dvě stě kilometrů. Cílem bývá hotel, kde se večer ubytují. Tam míří někdy podle vestavěné navigace, u levnějších aut pak s takzvanými papírovými roadbooky.

To je vlastně navigace v papírové podobě, která říká, po jaké silnici jet, kde odbočit, případně kde je vhodné místo pro zastavení na focení či natáčení vozu. Kvalita roadbooků bývá různá, takže není nic neobvyklého, když některá dvojice zabloudí a do hotelu nakonec dorazí úplně jinou cestou, než jaká byla plánovaná organizátory.

Při testech faceliftované octavie vedla cesta z ruzyňského letiště na Slánsko, do Horoměřic u Prahy a poté přes Beroun a Křivoklát do Plzně. "Výběr trasy je jedna z nejpodstatnějších věcí. Důležité je, aby novináři mohli auto vyzkoušet jak na běžné silnici, tak i ve městě a na dálnici," vysvětluje Lauer. Plusem je, pokud trasa vede hezkou krajinou. "To například Křivoklátsko splňuje dokonale," dodává Lauer.

Škoda Octavia

Vložkou, která mezi novináři slavila velký úspěch, byla přestávka, během níž si mohli na několik kilometrů zařídit ve starých octaviích z přelomu padesátých a šedesátých let. Jindy automobilky pořádají přestávky na uzavřených polygonech, kde si novináři s autem mohou dovolit dělat i věci, které v běžném provozu nejdou. Obvykle se tak předvádějí funkce různých bezpečnostních či stabilizačních systémů.

Cílem prezentace škodovky byla Plzeň. Proč právě západočeské krajské město, a ne například Praha, která by pro zahraniční novináře mohla být zajímavější? "Zvažovali jsme to, ale Praha má jednu velkou nevýhodu. A tou je doprava. Abychom z našeho hlavního města cizím novinářům během jízd něco ukázali, museli bychom je vést centrem. A to by mohlo být tak velké zpoždění, že jsme od tohoto plánu nakonec ustoupili," říká Lauer.

Designér Škody Peter Olah


 
Jak se dělá design
Po večerním příjezdu do hotelu novináři odevzdají auta před hotelem, ubytují se a následuje další program. Obvykle to bývá jen večerní prezentace, kde zástupci automobilky z různých oddělení novinářům vysvětlují, co je na autě nového, jak vznikalo, jaké prodeje očekávají či jaká bude jeho cena. Škodovka na to šla v Plzni trochu jinak.

Jak se navrhuje auto: hliněný model Škody Octavia

Po příjezdu ještě zástupcům tisku umožnila se zúčastnit designového workshopu, kde designéři z Mladé Boleslavi vysvětlovali a především ukazovali, jak auto vzniká - jak se kreslí, jak se dělají modely z hlíny, jak se vytváří interiér, jaké se používají barvy a materiály. Je to nahlédnutí pod pokličku, které výrobci aut příliš často neumožňují. Teprve poté přišla prezentace.

Testovaná auta mezitím procházejí technickou kontrolou, kdy se prověřuje, jestli nejsou nějak poškozená, zda všechno funguje, jak má. Vozy se umyjí a dotankují.

Prezentace nové Škody Octavia

Novináři v tu dobu už zřejmě večeří. Tím program prvního dne obvykle končí. V Plzni však novináře ještě čekala noční prohlídka pivovaru. "To bylo něco, co se v Plzni přímo nabízelo. Bylo by škoda toho nevyužít," vysvětluje Lauer.

Představení automobilové novinky obvykle končí druhý den, kdy  novináři s testovacími auty většinou zamíří na letiště, odkud odlétají. Vzhledem k tomu, že automobilka se snaží nabídnout více motorových či karosářských variant, pravidlem bývá snaha vzít si jinou variantu, než jaká se testovala první den. Pak už následuje jen odlet zpátky domů a psaní článků.





Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.