Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pohled do zákulisí: jak se představuje nová Škoda Octavia

Třicet nových omlazených octavií a pět set novinářů ze šestadvaceti zemí. To je základ pro novinářské testy nejnovější škodovky.
Škoda Octavia s novou tváří

Škoda Octavia s novou tváří | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Okolí Slaného a Prahy, Beroun, Křivoklát, Plzeň. V těchto místech jste v uplynulých čtrnácti dnech měli velkou šanci vidět novou octavii, která se do prodeje dostane teprve v listopadu. Jak je to možné? Vedla tudy totiž trasa novinářských testů. Jak taková akce, která se chystá skoro rok, probíhá?
 
Chtěli jsme ukázat Česko
Přílet na letiště, občerstvení a fasování jednoho z několika desítek vozů. Tak začíná prakticky každé představení nového automobilu pro novináře z různých zemí celého světa ještě předtím, než se novinka začne prodávat. Zatímco podobné akce pořádané automobilkami se v Evropě obvykle konají ve Španělsku, Itálii či na jihu Francie, Škoda Auto si pro novou octavii jako cíl testovacích jízd vybrala Plzeň.

Prezentace nové Škody Octavia

Je to však spíš výjimka. Například nová fabia si první novinářské testy odbyla v Portugalsku, Fabia Combi v Chorvatsku, Octavia Scout v Itálii. "Rádi poukazujeme, že Škoda Octavia je české auto. Proto jsme zůstali v Česku a skoro pěti stovkám novinářů z šestadvaceti států ukázali i něco z naší země," říká mluvčí Škody Auto Martin Lauer.
 
Oblíbené jsou státy jižní Evropy
Výběr lokality prezentace musí splňovat celou řadu podmínek. "Záleží, v jaké části roku se akce koná. Obecně se vybírají taková místa, kde se dá očekávat, že bude hezké počasí," vysvětluje Lauer. Význam má i to, jakého modelu se představení týká. Jde-li o auto, které si poradí s náročnějšími podmínkami, slunečné počasí a suché silnice jdou stranou.

Důležité je ukázat především to, co novinka zvládne i v terénu. V takových případech se většinou míří do hor. Například testy Toyoty Land Crusiser V8 se pořádaly ve vojenském prostoru na Kanárských ostrovech. Za Renaultem Koleos zase novináři zamířili do písečného Maroka. Mnohdy až extrémní místa ale mohou mít i své nevýhody.

. test nové škody octavia čtěte zde

Novináři testům jednoho auta obvykle neradi obětují více než dva dny. "Je samozřejmě lákavé vzít je na výjimečné místo, kde ještě nikdo z nich nebyl. Na druhou stranu taková místa bývají hůře dostupná. Kdyby pak měl někdo ze dvou dnů při přesunech strávit jeden den na cestě v letadle a pak ještě v autobusu, asi by moc nadšený nebyl,“ uvažuje Martin Lauer.

Když se novináři dostanou do místa určení, ve dvojicích fasují vozy a vyjíždějí na testovací trasu, která bývá dlouhá sto až dvě stě kilometrů. Cílem bývá hotel, kde se večer ubytují. Tam míří někdy podle vestavěné navigace, u levnějších aut pak s takzvanými papírovými roadbooky.

To je vlastně navigace v papírové podobě, která říká, po jaké silnici jet, kde odbočit, případně kde je vhodné místo pro zastavení na focení či natáčení vozu. Kvalita roadbooků bývá různá, takže není nic neobvyklého, když některá dvojice zabloudí a do hotelu nakonec dorazí úplně jinou cestou, než jaká byla plánovaná organizátory.

Při testech faceliftované octavie vedla cesta z ruzyňského letiště na Slánsko, do Horoměřic u Prahy a poté přes Beroun a Křivoklát do Plzně. "Výběr trasy je jedna z nejpodstatnějších věcí. Důležité je, aby novináři mohli auto vyzkoušet jak na běžné silnici, tak i ve městě a na dálnici," vysvětluje Lauer. Plusem je, pokud trasa vede hezkou krajinou. "To například Křivoklátsko splňuje dokonale," dodává Lauer.

Škoda Octavia

Vložkou, která mezi novináři slavila velký úspěch, byla přestávka, během níž si mohli na několik kilometrů zařídit ve starých octaviích z přelomu padesátých a šedesátých let. Jindy automobilky pořádají přestávky na uzavřených polygonech, kde si novináři s autem mohou dovolit dělat i věci, které v běžném provozu nejdou. Obvykle se tak předvádějí funkce různých bezpečnostních či stabilizačních systémů.

Cílem prezentace škodovky byla Plzeň. Proč právě západočeské krajské město, a ne například Praha, která by pro zahraniční novináře mohla být zajímavější? "Zvažovali jsme to, ale Praha má jednu velkou nevýhodu. A tou je doprava. Abychom z našeho hlavního města cizím novinářům během jízd něco ukázali, museli bychom je vést centrem. A to by mohlo být tak velké zpoždění, že jsme od tohoto plánu nakonec ustoupili," říká Lauer.

Designér Škody Peter Olah


 
Jak se dělá design
Po večerním příjezdu do hotelu novináři odevzdají auta před hotelem, ubytují se a následuje další program. Obvykle to bývá jen večerní prezentace, kde zástupci automobilky z různých oddělení novinářům vysvětlují, co je na autě nového, jak vznikalo, jaké prodeje očekávají či jaká bude jeho cena. Škodovka na to šla v Plzni trochu jinak.

Jak se navrhuje auto: hliněný model Škody Octavia

Po příjezdu ještě zástupcům tisku umožnila se zúčastnit designového workshopu, kde designéři z Mladé Boleslavi vysvětlovali a především ukazovali, jak auto vzniká - jak se kreslí, jak se dělají modely z hlíny, jak se vytváří interiér, jaké se používají barvy a materiály. Je to nahlédnutí pod pokličku, které výrobci aut příliš často neumožňují. Teprve poté přišla prezentace.

Testovaná auta mezitím procházejí technickou kontrolou, kdy se prověřuje, jestli nejsou nějak poškozená, zda všechno funguje, jak má. Vozy se umyjí a dotankují.

Prezentace nové Škody Octavia

Novináři v tu dobu už zřejmě večeří. Tím program prvního dne obvykle končí. V Plzni však novináře ještě čekala noční prohlídka pivovaru. "To bylo něco, co se v Plzni přímo nabízelo. Bylo by škoda toho nevyužít," vysvětluje Lauer.

Představení automobilové novinky obvykle končí druhý den, kdy  novináři s testovacími auty většinou zamíří na letiště, odkud odlétají. Vzhledem k tomu, že automobilka se snaží nabídnout více motorových či karosářských variant, pravidlem bývá snaha vzít si jinou variantu, než jaká se testovala první den. Pak už následuje jen odlet zpátky domů a psaní článků.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...