Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pohnutý osud Smartu: Měl být český, skončí asi v Číně

  15:00aktualizováno  21. prosince 21:56
Značka Smart se ve světě automobilů objevila před osmi lety, její budoucnost dnes už provázejí nejistoty. Na začátku byl nápad s dvousedadlovým miniautíčkem do města, na konci může zbýt jen velká finanční ztráta. Na jednom autě totiž Smart tratí 4000 euro.

Motorová myš do města
Všechny automobilky hledají mezery na trhu pro nové modely. Některým se to daří více, jiným méně.

Když se na frankfurtském autosalonu v roce 1997 objevil dvousedadlový Smart, málokdo tomuto nápadu věřil.

Také zákazníci se nejdříve do prodejen, které vypadaly jako tlusté skleněné věže, právě nehrnuli. Prodej se na začátku rozběhnul jen ve vybraných západoevropských zemích.

Ale čas běžel a přeplněné evropské metropole přicházely tomuto 2,5 metru dlouhému vozítku na chuť. Paříž, Řím, Mnichov, ale i další města jsou dnes domovem mnoha smartů.

Hybridní smarty rádi naftu
Smart představil hybridní dvojčata ForTwo CDI mild hybrid a ForTwo CDI hybrid.

U prvního z nich pracují naftový motor a elektromor současně. Hybridnímu pohonu pomáhá spořit palivo také systém „stop and start“, který při zastavení smartu vypne motor a opět jej nastartuje poté co řidič sešlápne plynový pedál. Oproti obyčejnému bratříčkovi uspoří mild hybrid třináct procent paliva.

Nefalšovaný ForTwo CDI hybrid je vybaven dvěma nezávislými motory. Klasickému turbodieselu s výkonem 30 kW sekunduje 23 kilowattový elektromotor. Smart pak vystačí s 2,9 litry nafty na sto km.

A automobilový koncern DaimlerChrysler začal přemýšlet o rozšíření modelové nabídky své mladé značky. Začalo to lehkým sportovním roadsterem, pak se přidal klasický malý hatchback a malé SUV zůstalo ve stádiu plánů.

Smělé plány, velká ztráta
Spolu s ambicemi však rostly i dluhy. Analytici odhadují ztráty značky Smart za dobu její existence na 2,6 až 3,5 miliard eur.

Letošní ztráty mohou dosáhnout až 600 milionů eur, uvedl portál just-auto.com. To znamená 4000 eur na každé prodané auto, jichž si letos zákazníci odvezou necelých 150 tisíc.

Proto už letos v dubnu vedení koncernu DaimlerChrysler vyčlenilo na sanaci značky Smart 1,1 miliardy eur. Ke zlepšení bilance mělo přispět propouštění, zlepšení efektivity práce a omezení počtu vyráběných modelů. Studie malého SUV Smart ForMore zůstala jen na prknech návrhářů. A zatím málo úspěšný Smart Roadster měl zmizet z prodejen úplně.

Prcek pro Ameriku
Modelová nabídka se tak smšťuje na dva modely. Původní Smart ForTwo dokonce plánuje vstup na velký americký trh, známý oblibou velkých aut. To samozřejmě vyvolává další pochyby. I když třeba stylové Mini od BMW ve Spojených státech úspěch slaví. Druhá generace Smartu ForTwo je plánována na rok 2007, právě s ní bude vstup na americký trh spojen, pokud k němu dojde.

Konkurence nespí
V německé centrále se uvažuje i o asijských velkoměstech jako o možných centrech zájmů o dvousedadlový minivůz. DaimlerChrysler totiž odhaduje, že trh s malými auty poroste celosvětově do roku 2010 o 4,5 procenta. Tuší to ale i ostatní automobilky, a proto vznikla ve středočeském Kolíně továrna na výrobu minivozů značek Peugeot, Citroën a Toyota.

Velký smart je protimluv
Otázkou je budoucnost nejmladšího modelu Smartu, hatchbacku ForFour. Auto vyvinuté společně s Mitsubishi je zatím mezi veřejnosti málo známé. Vyrábí se společně s japonským modelem Mitsubishi Colt v nizozemském Bornu, ale v malých počtech kvůli nízké poptávce zákazníků. Aby měl Smart ForFour právo na další budoucnost, muselo by se jich podle vedení automobilky ročně prodat alespoň 90 tisíc.

Smart zůstává i nadále v povědomí zákazníků spojen skoro výhradně s dvousedadlovým ForTwo. Pak by se mohl časem stát zase jen značkou jediného modelu, jakou byla před příchodem Volkswagenu i Škoda. „Jeden model může jen těžko udržet značku,“ řekl portálu just-auto.com analytik CSM z Frankfurtu Arne Behlmer.

Smart pro Volkswagen?
Katem nebo naopak spasitelem Smartu se zřejmě stane nový šéf největší německé firmy DaimlerChrysler Dieter Zetsche, který otěže koncernu naplno převezme 1. ledna 2006. Do řízení firmy však už zasahuje několik měsíců a na konci léta tak německý deník Handelsblatt spekuloval o spolupráci Volkswagenu na výrobě Smartů. V listopadu se dokonce objevily zprávy, že se Zetsche nebrání prodeji nebo spojenectví ve výrobě Smartů s jinou značkou.

Smart: 110 km/h proti betonové zdi

SLEDUJTE VIDEO ...zde.

Druhý pokus roadsteru
K překvapení naopak možná nezmizí málo prodávaný Smart Roadster, jehož výroba se začátkem listopadu zastavila poté, co si jej během dvou a půl let koupilo 43 000 zákazníků. Přihlásilo se totiž několik zájemců o převzetí výroby tohoto stylového a jedinečného lehkého roadsteru. Podle magazínu Automobilwoche jde o zavedené automobilky, designérské firmy i zcela nové subjekty. Komu Roadster připadne, se má rozhodnout zkraje roku 2006.

Smarty do Číny
Co bude se Smartem dále? Ve hře jsou všechny varianty - od prodeje značky, přes pokračování ve výrobě pod křídly DaimlerChrysler až po spojenectví s jiným výrobcem. Anebo dojde k jinému průlomovému okamžiku v automobilovém průmyslu: „Smart by měl být prodán nejlépe do Číny,“ uvedl pro Automobilwoche mnichovský automobilový stratég Helmut Becker.

Smarty mohly být české

Motorová myš do města mohla mít český rodný list. Ještě než začaly námluvy snílka, prezidenta hodinářského gigantu Swatch a především tvůrce Smartu Nicolase Hayeka s velkými světovými automobilkami, zavítal činorodý Švýcar libanonsko-amerického původu do tehdejšího Československa.

Ostnaté dráty na hranicích padly a Nicolas Hayek se odhodlával k realizaci svého velkého snu: malého dvoumístného auta, které bude obratným králem přeplněných uliček měst a bude se prodávat podobně jako cigarety nebo žvýkačky: ze speciálních stojanů, ve kterých budou Smarty "naštosované" na sebe.

Hodinář a zdatný obchodník neměl s podobnými projdekty žádné zkušenosti, od svých známých ovšem dostal tip na šikovnou českou firmu - Metalex.

Jednou z hlavních postav firmy, která i za těžkých podmínek hluboké totality dokázala stavět konstrukčně vyspělá, rychlá a chytrá auta, byl geniální český designér a automobilový konstruktér Václav Král.

V kraji pod Řípem ovšem Nicolas Hayek se svým projektem neuspěl. V Metalexu ho vyslechli, mysleli si ale, že si z nich Švýcar dělá legraci. Celý projekt se jim zdál nesmyslný, nevěděli ale jak se Hayeka zbavit. Nakonec ho poslali pryč s prorockými slovy: "Nápad je to výborný, ovšem technicky velmi náročný. Na něco takového si v Metalexu netroufneme, takový projekt potřebuje zázemí velké a silné firmy."

Proroctví se naplňuje dodnes. Nejprve se Nicolas Hayek na vývoji a výrobě smartu dohodl s Volkswagenem. V roce 1991 společně založili společnost Swatchmobile. O tři roky později ovšem ke kormidlu automobilky na výrobu "lidových vozů" přistoupil Ferdinad Piëch a projekt zastavil.

Hayek se ale nedal odradit a o rok později uzavřel dohodu s další německou automobilkou - Mercedesem.

Už tehdy však bylo jasné, že původnímu záměru na výrobu auta, které se bude prodávat v supermarketech, Smart nedostojí. Mercedes stál celý projekt nemalé peníze, v roce 1997 se prcek konečně představil veřejnosti.

Automobilky jsou nyní o zkušenost bohatší: poloviční auto za polovinu peněz postavit nejde. Chce-li obstát v bezpečnostních kritériích, kladených na moderní auta, musí být stejně vyspělé jako ostatní. Malá kontrukce, ve které není místo na deformační zóny a dospělé agregáty, totiž vyžaduje technicky a finančně velmi nákladná řešení.

Tolik legenda, sestavená ze vzpomínek na vyprávění Václava Krále. Víte o "českých námluvách Smartu" více? Pište do diskuze, nebo na auto@idnes.cz.

Autoři:






Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.