Pohon z rostlin pro auta budoucnosti

  8:39
Tým anglických vědců přišel se slibnou metodou výroby vodíku ze slunečnicového oleje, způsob, jenž může vést k čistější a efektivnější výrobě vodíku. Využít by se dal nejenom k nabíjení palivových článků automobilů, ale uplatnění by našel rovněž v domácnostech, firmách a úřadech.

Vodík tvoří hlavní komponentu palivových článků, kde reaguje s kyslíkem a vyrábí elektřinu s hlavním exhalátem vodou.

Velcí výrobci automobilů již  dlouho pracují na vývoji této technologie, na masovou produkci "vodíkových aut" si ale budeme muset ještě počkat.

Palivové články se ukazují jako velmi slibné k zajištění budoucích potřeb energie, a tak poptávka po nich se s narůstajícím využíváním technologie zvyšuje.

Přesto jedním z jejích nedostatků zůstává, že vodík vzniká spalováním tuhých paliv produkujících látky, které škodí životnímu prostředí, jako oxid uhelnatý a skleníkové plyny (oxid uhličitý a metan).

Vodíkový duch ožívá ... a jezdí!
Co je to palivový článek? A jak vlastně funguje? Čtěte ZDE

Čtěte také:
EU podpoří vývoj vozu budoucnosti poháněného vodíkem

Snížením množství škodlivin by výroba vodíku ze slunečnicového oleje mohla podle týmu Valerie Dupontové z univerzity v Leedsu vést k výrobě životní prostředí méně narušující a levnější alternativy. V neposlední řadě také sníží závislost na čím dál vzácnější ropě.

Tým pod vedením Dupontové vyvinul experimentální generátor vodíku, v němž se ve spojení se dvěma speciálními katalyzátory - niklovým a uhlíkovým - používá pouze slunečnicový olej, vzduch a vodní pára. Katalyzátory střídavě ukládají a uvolňují kyslík nebo oxid uhličitý při současné nepřetržité produkci vodíku. 

***

BMW H2R jezdí na vodík tři sta

 

***

Nový proces není podle svých vynálezců spojený se spalováním tuhých paliv.  Použitý slunečnicový olej je běžně dostupný v obchodech s potravinami. "Můžeme s ním klidně dodat chuť salátům," říká jeden z vynálezců a dodává, že tento proces dosáhne stejných výsledků také s ostatními druhy rostlinných olejů. 

Jak funguje?

V prototypovém zařízení, se voda a olej čerpají do zařízení, procházejí předehřívačem a odpaří se.

Po opětovném vytvoření páry se směs za tepla rozdělí a vyprodukuje oxid uhličitý, vodík, metan a oxid uhelnatý. Katalyzátory, jež jsou pro tento proces klíčovými, řídí série chemických reakcí,  jejichž výsledkem se stává větší produkce vodíku.

Niklový katalyzátor nejprve pohlcuje ze vzduchu vodík a touto interakcí ohřívá reaktorové dno zařízení. Současně s tím uhlíkový katalyzátor uvolňuje za účasti tepla oxid uhličitý lapený předtím v zařízení. Jakmile se dno reaktoru dostatečně ohřeje a oxid uhličitý je z reaktoru uvolněný a vytlačený, směs odpařeného oleje a vody se přivede do reaktorové komory.

Teplo ze dna reaktoru  "rozbije" v odpařeném oleji vazby mezi uhlíkem a vodíkem. Voda (pára) váže svůj kyslík na uhlík, uvolňuje vodík a vytváří oxid uhelnatý. Oxid uhelnatý a pára  se spolu snaží  vytvořit oxid uhličitý a vodík.

Výsledkem celého procesu se stává cyklické produkování vodíku, říká Dupontová a dodává, že  proces se dá upravit tak, aby umožnil nepřetržitou produkci vodíku.

V laboratorních studiích vědci dosáhli čistoty vodíku 90 procent, jenž je výkonnější než stávající generátory vodíku dosahující čistoty  pouze 70 procent. Vedlejších produktů transformace slunečnicového oleje - oxidu uhličitého a metanu - jsou produkovaná přibližně stejná množství.

"V současné době se generátor ohřívá elektricky, avšak v blízké budoucnosti bude všechno teplo potřebné k reakci vodní páry s odpařeným olejem pocházet z přívodu kyslíku na niklovém katalyzátoru," říká Dupontová.

Experimentální generátor se dosud nepoužil  k dodání vodíku do palivových článků, avšak podobné zařízení by se mohlo zdokonalit a vybavit  palivové stanice velkými zásobami vodíku. Ten by si uživatelé v konečné fázi dávali do zásobníků vozidel s palivovými články, říkají vynálezci.

***

Na vodík umí jezdit i Toyota s Hondou:

O Hondě FCX si přečtěte ZDE

O Toyotě FCHV si počtete TADY

 

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...