Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pohřbené auto exhumovali po 50 letech

  11:00aktualizováno  11:00
Zlatobílý Plymouth Belvedere Sport Coupe pohřbili před radnicí v oklahomské Tulse do speciálního "hrobu" v roce 1957. Přesně po padesáti letech se dočkal "exhumace".

Ve své době se Tulsa pyšnila největším počtem aut na sto obyvatel ve spojených státech po Los Angeles.

Na počest 50 let existence Oklahomy jako státu Unie schovali pod zem do časové schránky zbrusu nové obří kupé Plymouth Belvedere .

Vyzvednut ze svého dočasného hrobu měl být po padesáti letech - přesně 15. června 2007. Kolem celé události se zrodila velká kampaň se zvláštní internetovou stránkou, slavností a lístky na vstup na vyzvednutí auta z hrobu. Samozřejmě byl připraven i speciální televizní pořad.

Auto bylo 15. června 1957 uloženo pod zem ve speciální betonové rakvi, která měla odolat i atomové bombě, a ještě obaleno několika vrstvami speciální folie.

Naplnili ji ještě dobovými předměty - mapkami, novinami, pivem, dokumenty týkajícími se města Tulsa, fotkami, vlajkami... naplnili nádrž pro případ, že by za padesát let nebyl k mání, přidali plechovky s olejem a nechali klíčky v zapalování. Ve schránce před spolujezdcem zůstaly mimo jiné cigarety a neproplacený parkovací lístek.

Za velkého zájmu veřejnosti a médií plymouth putoval pod zem. Stejný zájem vyvolalo i jeho vyzvednutí. Po otevření "sarkofágu" ovšem čekalo na diváky zklamání.

Hrobka nevydržela a dovnitř pronikla voda. Plymouth tak byl při vyzvednutí celý orezlý a plný bahna.

Auto měl získat soutěžící (nebo jeho potomek), který si při ukládání auta pod zem nejpřesněji tipnul, kolik bude mít Tulsa v době vyzvednutí plymouthu z "hrobu" obyvatel.

Odhadovaná čísla byla zaznamenána na mikrofilm a uložena do speciální ocelové nádoby. Pokud by se k oficiálnímu počtu 382 457 přiblížilo více soutěžících, měl o výherci rozhodnout los.





Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.