Vectrix

Vectrix | foto: Robrady

Pojede elektrický superbike 250 km/h?

  • 25
Málokdo dnes pochybuje o tom, že v průběhu 21. století dojde k vyčerpání potenciálu fosilních paliv, která budou vystřídána nějakým novým způsobem pohonu. Prozatímním favoritem se zdá být vodík… Někteří podnikavci však sázejí na jiné možnosti.

Zatímco zavedení velcí výrobci testují reakce veřejnosti spíše vystavováním hybridních konceptů, na posledním milánském veletrhu motocyklů nebylo možné přehlédnout sebevědomou prezentaci americké firmy Vectrix, která se zaměřila na elektrický pohon.

To by nebylo ještě nic tak zvláštního, první malé skútry na elektrický pohon jsou v prodeji i v Čechách.

Vectrix však vystavoval studii superbiku, který by dle tvrzení výrobce měl dosahovat rychlosti přes 200 km/h, v jedné kampani je dokonce k vidění odvážná hodnota 250 km/h…

Různých odvážných konceptů, které nakonec zapadly v lepším případě do oddělení kuriozit technických muzeí, bylo v minulosti k vidění několik – Vectrix se však může pochlubit nepopiratelnými zkušenostmi.

Vectrix Maxi

Již před časem uvedl (2006) a začal prodávat skútr Maxi, který svými parametry přece jen vyčnívá nad jinými elektrickými skútříky.

Především dokáže upalovat maximální rychlostí až 100 km/h. Také akcelerace je slušná: z nuly na 50 km/h zrychlí za 3,6 vteřiny, na 80 km/h za 6,8. Rozměry a vzhled odpovídají přibližně čtvrtlitrovému skútru, hmotnost je přece jen o něco vyšší – 210 kg.

Obvyklá technická data motoru jsou tentokrát vystřídána údaji o niklmetalhydridové baterii: kapacita 30 Ah, 80 % se nabije za 2 hodiny, počet nabíjecích cyklů 1 700, celková životnost 10 let nebo 80 000 km.

Vectrix Maxi

Dojezd na nabití je 55-90 km dle způsobu jízdy - samotná obsluha při jízdě je velmi jednoduchá, otáčí se pouze "plynovou" rukojetí, při pohybu vzad stroj brzdí "motorem".

Vedle toho lze ještě brzdit pomocí kotoučových brzd vpředu i vzadu. Pozoruhodná je hodnota krouticího momentu 62 Nm.

Cenově se Maxi začíná blížit středním skútrům. Ve Spojených státech je k mání za 11 000 USD, což je zhruba dvojnásobek ceny obdobně dynamických benzinových konkurentů.

Vectrix Maxi

Pro české zákazníky to je zatím dost. Vectrix chce rozjet/rozjíždí prodej zpočátku především ve velkých, bohatých, zacpaných a také trochu znečištěných městech, jako je Londýn, Řím, Milán, Florencie, Paříž, Berlín, Frankfurt, New York, Los Angeles, San Francisco a Miami. 

Kromě prodávaného Maxi přijímá Vectrix objednávky na další stroj, tříkolku nazvanou 3W, která by měla být k dispozici koncem letošního roku.

Základní vnější odlišností od Maxi je podvozek, který je obdobou Piaggia MP3. Technická data jsou víceméně podobná, hlavním rozdílem je lithiová baterie, cena díky ní vyskočila na bezmála 16 000 USD.

Vectrix 3W

Ale vraťme se k tomu hlavnímu – anoncovanému superbiku. Jeho design navrhlo studio Robrady, které není v branži nováčkem. V minulosti se podílelo na návrzích pro Yamahu, Suzuki nebo Buell. 

Proklamované výkonové parametry 60 kW (cca 81 koní) a krouticí moment 102 Nm vypadají slibně, byť dnešní špičkové stroje mají maximální výkon více než dvakrát vyšší.

Slabinou bude asi dojezd – při konstantní rychlosti 120 km/h by měl činit asi 70 km. Na další najeté kilometry bude třeba hodit nový superbike na nabíječku, a to na 2-3 hodiny... Největší překážkou masovému rozšíření však bude zejména cena, stanovená na 55 000 eur.

Přestože z ekonomického hlediska není tento pokus (prozatím?) konkurenceschopný ve srovnání s klasickými pohonem, nemá smysl lámat nad ním hůl.

Stroje se spalovacím motorem nebyly před sto lety také ekonomičtější než zavedený koňský pohon. Za projekty Vectrix také nestojí žádní hloupí lidé: ve vedení společnosti najdeme osoby, které se podílely na vývoji stíhače F-22 Raptor pro Lockheed Martin nebo Carla Di Begia, bývalého šéfa Ducati Motor Holding. Tak snad vědí, co dělají…

Vectrix