Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


I na píchlou pneumatiku je pojistka. Ale neplatí pro každý případ

aktualizováno 
Havarijní pojištění kryje poškození pneumatik, jen když se kromě nich u auta rozbije ještě něco dalšího. Když píchnete, pojišťovny vám ze standardní smlouvy nic neplatí. Můžete na to mít speciální pojistku.

Ilustrační snímek | foto: Policie ČR Hradec Králové

Může se stát, že projedete silnicí, kterou v Česku snadno zaměníte s tankodromem. Nebo najedete na střep, říznete koly o obrubník... Prostě pneumatika je děravá a je třeba ji vyměnit. V běžném autopojištění se taková věc obvykle neřeší. Lépe řečeno, pojišťovna vás zachrání tím, že k vám vyšle asistenční službu a zaplatí její příjezd a práci. Nové gumy však budete kupovat sami.

Pokud ovšem nemáte speciální pojištění pneumatik. Dá se sjednat při koupi nových gum v servisu, v autosalonu, ale i když nakupujete přes internet. Volitelným připojištěním je i u některých pojišťoven, například Uniqy. Axa jej dává zdarma těm, kdo si u ní sjednají povinné ručení i havarijní pojištění najednou. Server ePojištění ho nabízí jako dárek k povinnému ručení zdarma a omezuje pojistnou částku na 3000 korun, což obvykle na jednu pneumatiku na obyčejné auto stačí.

Pojištění pneumatik

Na co se ptát, než pojištění koupíte?

  • KDY začne pojistka platit? Hned, nebo až za 45 dní (ePojištění)?
  • KDY skončí? Po roce (standard), nebo po třech (pneumatiky.cz)? Po první pojistné události (standard)?
  • KDE platí? V ČR (nejnedovtipnější, contigarant.cz), nebo i v cizině?
  • JAK se započte opotřebení kol?
  • Novou pneu si mohu koupit, KDE CHCI (contigarant. cz), nebo musím do stejného obchodu (pneumatiky.cz, nejlevnejsipneu.cz)?

Princip je jednoduchý – pojistíte si pneumatiky a když s nimi něco provedete, dostanete na nové. Jako pojistnou událost se však obvykle neuznává pokus o krádež nebo vandalismus. Musí jít skutečně o následek nenadálé situace při jízdě. Podmínek je ovšem více. Pojištění zprostředkované obchodem nejlevnejsipneu.cz si třeba vymiňuje, aby se defekt stal na „vyznačené komunikaci“ a ne někde na polní cestě. Server ePojištění zase stanovuje čekací lhůtu 45 dní od data sjednání.

Za ojeté gumy nové nedostanete

Pojištění pneumatik na první pohled vypadá jako výtečná nabídka, díky níž by bylo možné jednou pneumatiky koupit a pak je jen přes pojišťovnu elegantně obměňovat. Takové perpetuum mobile to však není: záleží totiž na tom, jak moc jsou gumy sjeté.

Příklad: nová pneu vás stála 2 000 korun, když ji poškodíte první měsíc po koupi nebude mít sjetý vzorek, vy dostanete sto procent pojistného plnění, tedy ony dvě tisícovky. Pokud gumu zničíte po roce a půl, bude už mírně sjetá - místo původních 7,5 mm bude mít třeba 6 mm – pro pojišťovnu to znamená, že vyplatí jen 80 procent z původní ceny, takže 1 600 korun. Když sjedete gumy pod tři milimetry (a tedy ještě budete u letních pneumatik v limitu daném vyhláškou), nedostanete nic.

Na kolik vše vyjde?

Například u Uniqy platíte pět procent z ceny pneumatik. Když je cena čtyř pneu 12 800 korun, pojistné 640 korun ročně. U firmy pneumatiky.cz zaplatíte za obdobné pojištění na tři roky 600 korun. Při většině defektů se nestane, že by řidič zničil všechny pneumatiky najednou. Jenomže pojišťovny nechtějí s řidičem licitovat, kterou pneumatiku měl pojištěnou a která je poškozená. Pojistit a zaplatit tedy obvykle musíte všechny čtyři gumy.

Další věc, která by klienta neměla překvapit, je, že pojištěny jsou konkrétní pneumatiky – tedy zimní, nebo letní. Chcete-li mít pojištěny oboje, budete platit dvakrát.

Přímo u dealera

Pojištění pneumatik zakoupených u autorizovaných dealerů nabízejí i některé automobilky. Například BMW dává garanci na obutí dva roky. Platí pro případ poškození pneumatiky špičatými předměty nebo v důsledku nárazu na okraj obrubníku.

U Škody získáte při koupi kompletního zimního kola také garanci v ceně. Zajímavé je, že Pneugarance je v tomto případě poskytována jednotlivě, tedy bez ohledu na počet zakoupených kol a platí i na samostatně koupené gumy. Vztahuje se na neopravitelná poškození vzniklá při běžném provozu, včetně najetí na obrubník, spodní limit hloubky dezénu je v případě Škody 5 mm.

Například kompletní zimní kolo pro rapid (185/60 R15) vyjde u Škodovky i s pojištěním na 2 385 korun, na webu nejlevnejsipneu.cz je nejlevnější za 2031 korun s tím, že v ceně už je pojištění Axa Assistance zahrnující i pojištění disků. V prvním případě dostanete prémiovou pneumatiku značky Pirelli, v druhém lowcost jménem Riken (japonská značka dnes v majetku Michelinu).

Všechny jsou černé a kulaté, liší se ale významně

Je třeba upřesnit, že kupovat zvlášť pneumatiku a ráfek nemusí být vždy výhra. U dealerů koupíte jak gumu, tak kolo přímo na své auto. Automobilky totiž s výrobci pneumatik úzce spolupracují a ladí gumy přímo na určité modely. Významné je to hlavně u dražších a výkonnějších aut. David Kalaš, technický ředitel českého zastoupení firmy Bridgestone, uvádí jako příklad BMW Z4. Pokud na něj obujete jiné, než přesně předepsané pneumatiky typu run-flat (se zesílenými bočnicemi umožňujícími dojezd i při ztrátě tlaku), má podle něj výkonný roadster téměř nebezpečné jízdní vlastnosti.

Stejná písnička platí pro lité ráfky. Evropský trh je zaplavený levnými ráfky z Číny, které mají ovšem často mizernou kvalitu. Nízká pevnost z důvodu použití méně kvalitních materiálů může být v tomto případě velmi nebezpečná. Například Mercedes při vývoji vozu podle informací iDNES.cz provádí se všemi modely svých značkových ráfků crashtesty vždy na konkrétním modelu, pro který jsou určené. Zkoumá tak kromě odolností kola také jeho chování v podběhu při nárazu a podobně.

„Škoda nabízí u dealerů a v e-shopu pneumatiky, s nimiž byla auta testována,“ uvádí Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škody Auto. Auto je do značné míry nastaveno na použití konkrétních typů pneumatik. Speciálně v případě zimních pneumatik může nastat citelný rozdíl v chování bezpečnostních systémů, např. ABS a ESP popisuje. „Zimní obutí je měkčí a má vyšší segmenty, které jsou ohebnější. To znamená, že se vzorek při jízdě deformuje, zejména v zatáčkách a při brzdění či akceleraci,“ vysvětluje Starý. Pokud se použijí jiné pneumatiky s rozdílným deformačním chováním, ovlivní to chování elektroniky. Při použití pneumatik s výrazně jiným deformačním chováním dostávají senzory „falešná“ data odlišná od tolerancí a systémy s nimi pracující tak mohou reagovat předčasně, nebo naopak zpožděně. Při nákupu je tedy velmi důležité dodržovat přesnou specifikaci pneumatik, včetně konkrétních typových označení, rychlostních a hmotnostních indexů a podobně. Pneumatika nabízená pod určitým obchodním označením může mít totiž různé ladění konstrukce. Značky koncernu Volkswagen podle informací iDNES.cz například vyžadují tužší bočnice oproti francouzským. Při nákupu obecné pneumatiky po internetu to ovšem obchodník nerozliší.







Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Půjčení auta na dovolené: cenu šponují doplňkové služby

Chcete na dovolenou autem, ale nejste si jisti, že je váš vůz v takové kondici, aby tisíce kilometrů přežil? Nebo se domlouváte se známými na společné...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Automyčka
Myčky aut: Lesk jak blesk, nebo poškrábané auto?

Bojíte se zajet do myčky, aby se vašemu autu nestalo něco nemilého? Nebo se bojíte, že byste takový manévr řidičsky nezvládli? Připravíme vás na to, co vás v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.