Na odvětví výroby aut doléhají dopady opatření zavedených proti šíření koronaviru.
Loni se v unii prodalo 12,8 milionu osobních aut. Letos v lednu, tedy před vypuknutím pandemie způsobené koronavirem, sdružení Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) na letošní rok počítalo s dvouprocentním poklesem prodeje.
Po prvním šoku v důsledku koronaviru mezi polovinou března a květnem registruje evropský trh od začátku roku meziroční propad prodeje aut o 41,5 procenta. V nadcházejících měsících by se měla situace podle sdružení do určité míry zlepšit, protože opatření proti šíření koronaviru se začínají v jednotlivých zemích uvolňovat.
„ACEA i nadále doufá, že ten dramatický scénář je možné zmírnit, pokud EU a vlády jednotlivých zemí rychle zavedou účinná opatření,“ poznamenal k vyhlídkám sektoru generální ředitel sdružení ACEA Eric-Mark Huitema. „Vzhledem k bezprecedentnímu kolapsu prodeje od začátku roku, je naléhavě nutné zavést v celé EU pobídky k nákupu a šrotovné, abychom vytvořili tolik potřebnou poptávku po nových autech,“ dodal.
Pádem prodejů budou podle prognóz více postižené země na jihu kontinentu a Velká Británie. „Na úroveň roku 2019 se v případě nejlepší možné varianty vývoje celosvětový trh dostane v roce 2022,“ cituje z předpovědí Luboš Vlček, šéf českého zastoupení značky Škoda.
Eric-Mark Huitema upozornil, že v zájmu odvětví i evropské ekonomiky je nutná i politická podpora. Ta by měla být zajištěna na úrovni EU i jednotlivých vlád. Jedině tak je podle šéfa sdružení možné omezit hospodářské škody, včetně dopadů na zaměstnanost v nadcházejících měsících.
Celosvětový trh se podle současných odhadů letos propadne o pětinu zhruba na 64 milionů aut (původní odhad byl 79,5 milionu aut).
Pokles zasáhne i české dodavatele
České Sdružení automobilového průmyslu očekává vzhledem k faktu, že více než 90 procent domácích vozidel míří do zahraničí, v souvislosti s propadem poptávky na světových trzích pokles tuzemské výroby aut zhruba o pětinu. „Situace je napjatá jak u finálních výrobců, tak zejména u dodavatelů do autoprůmyslu. Ti dodávají zhruba tři čtvrtiny své produkce do zahraničních automobilek a velkým odběratelům,“ uvedl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl.
ACEA letos čeká pokles prodeje aut o více než tři miliony, přitom už za prvních pět měsíců roku bylo v EU registrováno o 2,4 milionu aut méně, upozornil expert na automobilový sektor Petr Knap ze společnosti EY. „Lze těžko předpokládat, že bychom v některých měsících výrazně překračovali loňské registrace, tak je logické očekávat další zvětšování mezery v registrovaných vozech. Bez masivní a široké státní podpory poptávky je scénář takového poklesu bohužel velmi dobře možný,“ dodal Knap.
Pokud by ACEA počítala i s Velkou Británií, byl by propad prodeje aut ještě vyšší, protože tamní trh klesá o deset procentních bodů více než EU, dodal Knap.