Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pokuty vymáhají po těch, kterým auto nepatří. Bazary žádají opravu zákona

V Česku roste počet ojetých vozů, u kterých nový majitel nezajistil v technickém průkazu převod. Za auto je tak stále zodpovědný původní vlastník, po kterém mohou například úřady vymáhat pokuty. Takových aut jsou minimálně stovky. Novela zákona to má změnit. V Česku loni změnilo majitele nebo bylo dovezeno přes 700 000 ojetých vozidel.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Radek Latislav, 5plus2.cz

„Dnes je ‚provozovatelem‘ silničního vozidla osoba, která je v registru silničních vozidel zapsána jako vlastník tohoto vozidla. Na provozovatele chodí pokuty za přestupky – rychlá jízda, parkování a podobně,“ vysvětluje Filip Kučera z Auto ESA. „Když původní vlastník vozidla toto prodá novému majiteli a ten nesplní povinnost dohlásit jej v registru vozidel na sebe, tak je v registru vozidel stále uveden původní majitel.“

Podle Kučery tak dochází k absurdní situaci: „Mám v ruce kupní smlouvu, kde jsem vozidlo prodal, a tedy dle občanskoprávního hlediska nejsem vlastník. Ale v registru vozidel jsem provozovatel a tedy odpovědný státním institucím.“ Bývalý vlastník však nemá možnost domoci se změny zápisu v registru vozidel. To může provést pouze nový vlastník.

Podle předsedy Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) Petra Přikryla je běžná praxe, že prodávající po zaplacení kupní ceny vybaví nového majitele plnou mocí k převodu a s vozidlem mu předá i velký technický průkaz, kde je stále napsaný jako vlastník. Kvůli chybě v pravidlech platných od roku 2015 potom, pokud nový vlastník odmítne součinnost při převodu, zůstane původní majitel uveden v registru jako „provozovatel“ bez jakékoliv možnosti tento stav změnit. Z úředního pohledu je přitom stále odpovědný za provoz vozidla, i když z občansko-právního hlediska již není vlastníkem.

„Obsah pojmu provozovatel přenesený ze správního práva se v občanskoprávních věcech stává stěžejním ustanovením pro určení pasivní legitimace de facto nevlastníka, osoby, která již podle občanskoprávních kritérií žádný vztah k věci již nemá, neboť své vlastnické právo již převedla. Soudy při formalistické aplikaci pak rozhodují absurdně, jako se stalo v případě našeho člena, jehož zákazník vůz zaparkoval na vyhrazeném parkovišti a opustil jej,“ píše APPAA do parlamentu v dopise, který má iDNES.cz k dispozici.

„To je zcela absurdní situace, kdy je bývalý vlastník vozu zodpovědný za přestupky páchané novým majitelem vozu, který ho nepřehlásil,“ komentuje Kučera.

V případě udělených pokut za přestupky nebo napáchaných škod novými vlastníky radí úřady původním vlastníkům došlé výzvy zaplatit a způsobenou škodu následně vymáhat na nepoctivém kupci občanskoprávní cestou. U prodejců ojetých aut jsou podle Filipa Kučery takové situace poměrně časté.

Příklad z dopisu se týká zákazníka, který v Auto ESA za vůz zaplatil a odstavil jej na vyhrazeném parkovišti. Magistrát vůz odtáhl a začal účtovat parkovné. „Naše společnost byla žalována o 22 000 Kč parkovného. I když soud v první instanci rozhodl v náš prospěch, odvolací soud nás znovu odsoudil, a to na základě zápisu v registru, kde jsme stále uvedeni jako provozovatel. Jsme opakovaně vyzýváni k převzetí věci, přitom nemáme klíče ani doklady od vozidla. Je nám stále účtováno parkovné i přesto, že nejsme vlastníkem vozidla. Proti rozsudku jsme podali ústavní stížnost,“ dodal Kučera.

„Vůz je hlídán ve prospěch skutečného majitele a sanovat parkovné je vyzýván nevlastník, který podal ve lhůtě deseti dnů od prodeje Žádost o změnu v registru. Absurdní rozhodnutí po přijetí absurdního zákona,“ komentuje Petr Přikryl z APPAA. Město Hradec Králové dnes za „uskladnění“ vozidla po dobu 455 dní požaduje po autobazaru zaplacení celkem 69 700 korun.

Asociace autobazarů APPAA iniciovala vznik pozměňovacího návrhu v Poslanecké sněmovně, jenž by měl rozpor mezi občanskoprávní a správně právní definicí vlastnictví k motorovému vozidlu odstranit. „Převod v registru na nového majitele se stal v mnoha případech neřešitelným díky pravidlům přijatým v roce 2015 novelizačním zákonem č. 239/2013 Sb., který změnil pravidla registrace v zákoně 56/2001 Sb., jehož další novelu máte právě na stole, a ministerstvo dopravy se pokouší chybu napravit, byť nedostatečně,“ stojí v psaní APPAA do Poslanecké sněmovny.

„Není výjimečné, že správní orgány za provozovatele považují osobu, která podle občanskoprávních kritérií již žádný vztah k vozidlu nemá, neboť své vlastnické právo převedla a současně s tím předala veškeré doklady potřebné k provozu vozidla. Navíc bývalý vlastník pak nemá žádnou možnost domoci se změny zápisu provozovatele v registru vozidel, neposkytne-li mu nový vlastník požadovanou součinnost. To pak pro tohoto de facto nevlastníka může mít nepříznivé následky, například vznik škodní odpovědnosti,“ píše se v pozměňovacím návrhu zákona.

„Místo nastolení pořádku v evidenci motorových vozidel současná právní úprava navodila stav, kdy bývalý vlastník (provozovatel), který splní veškeré své povinnosti uložené mu zákonem, je postihován za nečinnost nebo dokonce protiprávní činnost nového vlastníka, bez možnosti nápravy vinou striktního setrvávání na nesplnitelných požadavcích podmiňujícím zápis změny vlastníka v registru (předložení protokolu o evidenční kontrole a tzv. zelené karty).“

Současná právní úprava je podle návrhu změny zákona v rozporu „se zásadou právní jistoty, jejíž nedílnou součástí je postulát předvídatelnosti práva a postupu orgánů veřejné moci“.

Návrh na úpravu má být ochranou pro všechny, kteří se do takové situace dostanou, tedy i pro běžného prodávajícího.

Ministerstvo dopravy se zároveň snaží prosadit prodloužení platnosti evidenční kontroly ze současných 30 dnů na dva roky, aby alespoň případnou snahu o nápravu zápisu v registru vozidel zjednodušilo.

Ze zákona

  • Do 31. 12. 2014 se provozovatelem silničního vozidla registrovaného v registru silničních vozidel České republiky rozuměla fyzická osoba s místem trvalého pobytu nebo s místem povoleného pobytu v České republice nebo právnická osoba se sídlem v České republice, která vlastním jménem provozuje silniční vozidlo a je současně vlastníkem silničního vozidla, nebo je vlastníkem silničního vozidla oprávněna k provozování silničního vozidla.
  • Novelou zákona č 56/2001 Sb., která byla přijata zákonem č. 239/2013 Sb. byl tento pojem vymezen takto: Provozovatelem silničního vozidla je osoba, která je v registru silničních vozidel zapsána jako vlastník tohoto vozidla, není-li jako jeho provozovatel v registru silničních vozidel zapsána jiná osoba.
  • Pozměňovací návrh (sněmovní tisk 1046): Provozovatelem silničního vozidla registrovaného v registru silničních vozidel České republiky se rozumí fyzická osoba s místem trvalého pobytu nebo s místem povoleného pobytu v České republice nebo právnická osoba se sídlem v České republice, která vlastním jménem provozuje silniční vozidlo a je současně vlastníkem silničního vozidla anebo je vlastníkem silničního vozidla oprávněna k provozování silničního vozidla.
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...