Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pokutám za rychlost unikne až třetina řidičů

  10:01aktualizováno  10:01
Praha chce přibrzdit rychlé řidiče. A zvolila netradiční řešení: zveřejnila mapu pevných radarů ve městě. Stejně však nepokutuje všechny piráty silnic - někdy je na snímku nečitelný obličej, jindy jede auto "jen" 10 kilometrů v hodině nad limit.

Mapa radarů ZDE...

Vybavuje se vám, že jste zapomněli přibrzdit třeba při průjezdu Strahovským tunelem nebo na Jižní spojce?

A máte nepříjemný pocit, že na vás bude za pár dní vykukovat ze schránky obsílka a tím pádem povinnost zaplatit pokutu?

Je to pravděpodobné, nikoliv však jisté. "Do správního řízení jde přibližně sedmdesát procent případů, kdy řidič překročí povolenou rychlost,“ odhaduje poměr první náměstek primátora Rudolf Blažek, který má na starosti bezpečnost v Praze a také její městskou policii.

Proč se někomu podaří vysmýknout strážníkům? Stačí málo. "Například pokud jede rychleji maximálně o deset kilometrů za hodinu. V takovém případě to nijak výrazně nedramatizujeme,“ přiznává náměstek Blažek.

Tma proti radaru nepomůže
Uniknout se daří ovšem i mnohem větším pirátům. Jejich trik je známý: zaprášená, ušmudlaná, nečitelná nebo chybějící státní poznávací značka.

"Někdy hříšníkům nahrávají například i povětrnostní podmínky a jejich snímek je pak nejasný,“ jmenuje další nepříjemnou komplikaci pro strážníky jejich ředitel Vladimír Kotrouš.

Ovšem nepropadejte radosti, že se vám podaří uniknout pod rouškou tmy. "Na to jsou pochopitelně radary připravené, tma jim rozhodně nevadí,“ mávne nad takovým naivním nápadem rukou Blažek. ¨

Mnohem častěji se snaží řidiči vykroutit prastarým trikem - prostě odmítají zásilku přijmout. Jan Heroudek, ředitel odboru dopravy pražského magistrátu, ovšem šoféry, kteří se budou chtít ze správního řízení ze všech sil vyvléknout, varuje.

"Pokud se po vytáčkách nakonec prokáže řidičova vina, bude to pro něj o to dražší,“ upozorňuje je důrazně Heroudek.

A někteří řidiči už to znají z praxe. Pokuta za rychlou jízdu je může dohnat velmi snadno. "Na motorce je to docela snadné, se špinavou značkou a v helmě to není problém,“ vzpomíná motorkář, který nechce vzhledem ke slušné řádce přestupků, jež má na svědomí, zveřejnit jméno.

"Jenže pak vás párkrát chytnou přímo na silnici a nedoplatíte se. Na pokuty už jsem si musel skoro přivydělávat,“ přiznává sotva třicetiletý vyznavač rychlé jízdy. S bodovým systémem v zádech tak už musel svou vášeň alespoň trochu zkrotit.

Kontrolují kritická místa
Právě na mobilní měřiče rychlosti budou strážníci poté, co město zveřejnilo podrobnou mapu pevných radarů, spoléhat častěji. Motoristé se však nemusí děsit žádné přehnané policejní šikany.

"Určitě nebudeme stát na místech, kde auta jezdí rychleji, ale nechodí tu chodci a nehavaruje se,“ dušuje se šéf strážníků Kotrouš.

Naopak si policie, jednotlivé městské části a magistrát vytipovaly odhadem sto kritických míst, kde se teď budou muži s radary objevovat pravidelně.

"Na třicítce nejrizikovějších úseků bude městská policie měřit třikrát až čtyřikrát týdně,“ upozorňuje Rudolf Blažek.

Další přibližně třicítku míst budou navštěvovat jednou až dvakrát týdně, zbývající počet do stovky přijedou "proklepnout“ alespoň jednou za měsíc.

"Vyplatí se to. Zjistili jsme totiž, že díky častějším měřením ubývá nehod, které zavinila rychlá jízda, stejně tak při nich umírá méně lidí,“ argumentuje čísly Heroudek a na pomoc si bere statistiku.

Za rok 2005 se rychlost podepsala na 3244 nehodách, což je deset procent z celkového počtu. Loni to bylo 2511 havárií, což odpovídá sedmi procentům.

Pozor na červenou!
Kde strážníci sledují provoz na křižovatkách

Střelničná-Ďáblická

Kolbenova-Kbelská
Černokostelecká-Průmyslová
Chilská-Opatovská
K Barrandovu-Lamačova
Plzeňská-Jeremiášova
Bělohorská-Kukulova
Jiráskův most-Janáčkovo nábřeží
nám. I. P. Pavlova-Sokolská
Legerova-Rumunská
Bělehradská-Otakarova
Chodovská-U Plynárny
Generála Šišky-Čs. exilu

Zdroj: http://doprava.praha-mesto.cz

Radary po Praze

Kde v metropoli měří policisté a strážníci rychlost

Radary strážníků
Ústecká (směr z centra)
Evropská (směr do centra)
Bělohorská (směr z centra)
Strahovský tunel (směr Mrázovka)
Strahovský tunel (směr Patočkova)
tunel Mrázovka (na Barrand. most)
tunel Mrázovka (na Strah. tunel)
Dobříšská (směr tunel Mrázovka)
Dobříšská (směr Barrand. most)
Podolské nábřeží (do centra)
Jižní spojka (Vrbova, směr Krč)
5. května (směr do centra)
Jižní spojka (5. května-Chodovská)
Jižní spojka (Průmyslová-lan. most)
Poděbradská (směr do centra)
Strakonická (směr do centra)
(funkční od února 2007)

Radary Policie ČR

Čimická (Kobylisy)

Vysočanská (Vysočany)
V Holešovičkách (Libeň)
Čs. armády (Bubeneč)
Evropská (Dejvice)
Patočkova (Břevnov)
Jeremiášova (Stodůlky)
Radlická (Smíchov)
K Barrandovu (Hlubočepy)
Jeremenkova (Podolí)
Novodvorská (Libuš)
Opatovská (Háje)
Průmyslová (Malešice)
(Policie ČR má k dispozici 3 mobilní radary, které střídavě umísťuje na 13 místech. V současnosti funguje jediný radar.)

Zdroj: MHMP



Autoři:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.