Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pokutu za rychlost sprej neodvrátí

  22:46aktualizováno  22:46
- Již žádné pokuty za rychlou jízdu! - budí poslední dobou pozornost inzerát v motoristických časopisech. Řidičský sen za osm set korun by měl naplnit sprej nazvaný Photo Fog, který se nanese na státní poznávací značku. O něm pražská firma Technokomerc coby distributor tvrdí, že "přeexponuje snímek z fotoradaru a tím způsobí nečitelnost Vaší SPZ na snímku". Redakční test toto tvrzení vyvrátil
Po aplikaci

Po aplikaci - Po aplikaci chemikálie Photo Fog na přelomu večera a noci, fotografováno radarem s bleskem. | foto: POLICIE ČR

Test přípravku Photo Fog redaktoři uskutečnili 5. května ve spolupráci s dopravní policií západočeského policejního ředitelství na dálnici D 5 u Svojkovic na Rokycansku. Sprej se zkoušel večer, za podmračeného počasí, což prodejce doporučuje jako optimální. K dispozici byla radarová technika, která je na trase běžně ve službě. Radar nejdříve vyfotografoval čisté číslo zkušebního vozu. Druhý snímek udělal radar s bleskem po nastříkání SPZ látkou Photo Fog, třetí bez blesku. Čtvrtý snímek vznikl s použitím blesku na přelomu večera a noci, kdy kamera už nezaznamená obrysy automobilu. Ve všech případech je vyfotografované číslo na snímcích dobře čitelné.
"U dopravní policie jsem dvacet let a dosud jsem se nesetkal s ničím, co by dokázalo radary oklamat," říká vedoucí policejního oddělení na dálnici D 5 ve Svojkovicích Luboš Marek. A doplňuje, že paradoxně větším problémem než rozmanité snahy řidičů nebo výrobců různých přístrojů a přípravků byly svého času reflexní SPZ. "Ale patřičné filtry i tuto nesnáz rychle vyřešily," konstatuje major Luboš Marek.
Spolehnout se tedy na Photo Fog, platil by na dálnici D 5 mezi Prahou a Plzní řidič jednu pokutu za druhou. Do ztrát by připsal ještě 760 korun za pořízení spreje a dalších 40 za poplatky zásilky dodávané na dobírku.
Podrobnou informaci o přípravku zákazník dostal až po zaplacení zásilky. Dozvěděl se, že látku vyvinula pro ošetřování kosmických parabol NASA, ovšem další řádky už byly méně optimistické a sliby z reklam s každým odstavcem rozmělnily. Mimo jiné z nich vyplynulo, že Photo Fog není efektivní v případě radarů, které využívají infračervené snímkování. Ačkoliv leták tvrdí, že takové radary kvůli vysokým nákladům potkáme pouze výjimečně, konstatuje policie pravý opak: "Staré radary využíváme jen zřídka, a nikoliv na stěžejních místech, například na dálnicích," reaguje šéf republikové dopravní policie Zdeněk Bambas. "Pracujeme i s klasickou fotografií, ale moderní přístroje si obvykle i s přeexponováním poradí."
Návod u přípravku dál kupce přesvědčuje, že radarová kamera pracuje s filmy s citlivostí 100 ASA, 150milimetrovou čočkou, s kamerou ve výšce 165 centimetrů a vzdálenosti 17 metrů od fotografovaného objektu... "Už před čtyřmi, pěti roky jsme využívali mnohem citlivější filmy 400 ASA," prohlašuje Luboš Marek. "Rovněž informace o 150milimetrové čočce se ani u starších přístrojů nezakládá na pravdě. Kamera pracuje zhruba v poloviční výšce, než uvádí leták, a s přehledem šedesát metrů od fotografovaného objektu."
Kromě toho se motorista z dalších řádků letáku dozvídá, že "výrobce ani prodejce nepřejímají žádné závazky ani odpovědnost za důsledky, jež mohou vyplynout z použití výrobku".
Karel Nývlt z pražské distributorské firmy Technokomerc k výsledkům testu sděluje, že Photo Fog společnost dovezla z USA. "Podle informací amerických partnerů má přípravek fungovat," prohlašuje, ale současně připouští, že Technokomerc na policejních radarech Photo Fog nikdy netestovala. "Zkoušeli jsme normální fotoaparát s bleskem. SPZ postříkaná sprejem byla na snímku nečitelná," tvrdí Karel Nývlt.
Jestliže kupec přípravku dospěje k přesvědčení, že Photo Fog negarantuje to, co od přípravku po přečtení inzerátu očekával, může se v duchu zákona na ochranu spotřebitele bránit. V první fázi padá v úvahu reklamační řízení, které může končit vrácením peněz za výrobek. "V případě, že se nesplnění slibů oficiálně prokáže, mohlo by se jednat o klamání spotřebitele, za což kromě zákazu prodeje zboží padá v úvahu až půlmilionová pokuta," informuje Václav Havlík z České obchodní inspekce.
Ta by se záležitostí začala oficiálně zabývat v případě, že by se na ni s podnětem obrátil zklamaný spotřebitel.
Autor:



Nejčtenější



Další z rubriky

VIDEO: Levá na brzdě, pravá na plynu. Česká kráska se chystá na první závod

Octavia Cup

O nadcházejícím víkendu startuje nový ročník Octavia Cupu. Seriál, v němž se po okruzích prohání smečka stejných...

Nová čínská škoda v plné parádě: Kamiq představili ambasádě v Pekingu

Škoda představila na českém velvyslanectví v Pekingu nové městské SUV pro...

Potvrzeno. Nové městské SUV ze škodovky určené pouze pro čínský trh ponese název Kamiq. Automobilka Škoda Auto jej v...

Na co si dát pozor při koupi ojetiny? Varováním je vycíděný motor i exekuce

Ilustrační snímek

Při koupi staršího auta si musíte dávat pozor nejen na jeho technický stav. Stále častějším problémem jsou vozy,...

Najdete na iDNES.cz