Pokuty a body: Řidiči se přestávají bát

  12:59aktualizováno  12:59
Beránci na silnici? Už to opět neplatí. Dopravní odborníci se radovali, jak se řidiči se zavedením nového silničního zákona uklidnili. Po necelých třech měsících je ale všechno při starém, motoristům otrnulo a přestávají mít z policistů i bodů strach.
Řidičům otrnulo, na policejní kontroly narážejí jen zřídkakdy

Řidičům otrnulo, na policejní kontroly narážejí jen zřídkakdy | foto: Daniel BeranMF DNES

Prvního července to na českých silnicích vypadalo jako ve zpomaleném filmu. Začal platit nový silniční zákon, výrazně narostly pokuty a řidiči začali dostávat trestné body za přestupky. Policisté i odborníci se radovali, jak se řidiči uklidnili. Už to ale přestává platit.

Podle policistů se situace na silnicích proti prvním dnům účinnosti bodového systému sice zhoršila, jistý rozdíl je prý ovšem stále znát.

"Sice řidičům už trochu otrnulo, ale oproti dřívějšku je to pořád ještě velká změna," míní vedoucí dopravního odboru jihomoravské policie Leoš Tržil. 

Na konečné závěry ze statistik je ještě příliš brzo, rostoucí počty mrtvých ale o něčem svědčí. Červencový účet je 73 usmrcených na silnicích, v srpnu bylo mrtvých o tři víc, 76. Zářijová bilance ovšem vrací statistiky do situace před zavedením přísnějších předpisů.

"Podle předběžných statistik už počet mrtvých na silnicích v září vyrovnává předchozí roky," tvrdí Josef Tesařík z policejního prezídia. Loni ve stejném měsíci zemřelo na silnicích 63 lidí.

Uvolnění mravů řidičů připouští i třicetiletý Tomáš Sláma z Plzeňska: "Někdy mám pocit, že to u nás jde od extrému k extrému. Začátkem července byli skoro všichni na silnicích jako beránci, všichni koukali na tachometr. Teď už mnoha řidičům otrnulo a někteří jezdí, jako kdyby nový silniční zákon vůbec nebyl."

Neviditelná policie
Horečná aktivita policie z prvních týdnů po zavedení nového zákona do praxe se postupem času pomalu vytratila. "Nelze se divit, že řidiči jezdí jak se jim zlíbí, když policie není nikde vidět. Já jezdím denně 120 km už dva roky, cestou jsou vesnice, dálnice,... a za ty dva roky jsem viděl policii celkem třikrát a to chytali na dálnici, kde byla omezená rychlost na osmdesát. Opravdu by mě zajímalo kde jsou zalezlí a co dělají," píše čtenář iDNES.cz skrývající se za nickem nW314.

Na neviditelnost policie si stěžuje také ministr vnitra Ivan Langer. "Jsem zastáncem většího počtu hlídek," řekl minulý týden MF DNES.

Odborníci vidí několik možných vysvětlení. Řidiči se přestávají bát, když je za posledních dva a půl měsíce policisté nebo strážníci nechytili například při rychlé jízdě. Mají pocit, že je štěstí neopustí.

Nahrávají tomu i politici, kteří hlasitě proklamují neochotu udělovat za některé přestupky body, a navíc chtějí ještě zvýšit bodovou hranici, po jejímž dosažení řidič automaticky přijde o oprávnění řídit. VÍCE ČTĚTE ZDE...

"V okamžiku, kdy si řidiči uvědomí, že už mají na kontě nějaké body a mohli by přijít o řidičský průkaz, začnou opět mnozí jezdit podle zákona," říká ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. - ZDE

Místo policistů technika
Podle psycholožky Vlasty Rehnové z asociace dopravních psychologů by chybějící policisty u silnic měla nahradit technika. "Úžasně efektivní je úsekové měření rychlosti. Znám to z Anglie. Tam nažlutili všechna místa, kde se mění kamery. Nikdo neví, jestli je to jen prázdná bedýnka nebo kamera. Délka úseku se různě mění a je to efektivní. Řidiči se snaží jezdit podle předpisů a slušně, to je to nejdůležitější."

Důkaz, že řidiči zrychlují, mají například plzeňští městští strážníci. V červenci naměřili překročení rychlosti 363 řidičům, v srpnu už 429. "Měli jsme i dva případy, kdy řidiči jeli přes město rychlostí vyšší o více než 40 kilometrů v hodině. Ty jsme neřešili pokutou na místě, ale rovnou předali do správního řízení," vypočítal šéf plzeňských strážníků Luděk Hosman. Do městské kasy přispěli na pokutách řidiči jen za prázdniny šesti sty tisíci korun.

Statistika není jednoznačná
Statistiky tento trend potvrzují. Zatímco hned první prázdninový týden přistihli policisté při přestupku pouze 9140 řidičů, poslední prázdninový týden už to bylo přes sedmnáct tisíc. Třetí zářijový víkend byl s 18 mrtvými pak vůbec nejtragičtější od zavedení nových přísných pravidel.

Zda řidičům doopravdy otrnulo, není tak jednoznačné. Podle počtu havárií byl totiž již zmiňovaný tragický víkend od 15. do 17. září neobvykle klidný - stalo se totiž 909 nehod. Od doby, kdy se na českých silnicích začalo jezdit podle bodového systému, se méně havárií stalo už jen o víkendu od 7. do 9. července (863 nehod). Nejhorším víkendem byl ten první v novém školním roce - od 8. do 10. září, kdy se stalo 1232 dopravních nehod.

Jezdíme rychle, děti poutáme
Nejčastějšími prohřešky jsou podle policistů překročení nejvyšší povolené rychlosti, nedání přednosti v jízdě a nepoutání se bezpečnostními pásy. Častými prohřešky je také způsobení dopravní nehody nebo nevyhovující stav vozidla. Naopak na povinnost používat autosedačky pro děti si řidiči zvykli rychle.

Autoři: ,

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Radikální krok Hondy: místo dieselu tichý hybrid bez převodovky

Honda CR-V Hybrid

Honda na současný vývoj, kdy naftová auta upadají v nemilost, reaguje radikálně. V nové generaci oblíbeného modelu CR-V...

Další z rubriky

Před 130 lety nafoukl Dunlop první pneumatiku

Továrna na první pneumatiky Dunlop z roku 1908

Některé součásti automobilu bereme jako samozřejmost. Třeba pneumatiky, jimž věnujeme pozornost dvakrát ročně při...

Hloupá překážka: chybí jednotný systém dobíjení elektromobilů

Kia Soul EV

Elektromobilita je hlavně z pohledu evropských úředníků prezentována jako jediná správná cesta automobilového průmyslu....

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Najdete na iDNES.cz