Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pokuty v Česku: jedny z nejvyšších

  10:02aktualizováno  10:02
Nový silniční zákon je přísný, a tak Češi budou na pokuty vydělávat mnohem déle než většina Evropanů.
Za překročení rychlosti platí český řidič  v průměru stejně jako západoevropské národy, průměrný plat je tu však několikanásobně nižší.

Za překročení rychlosti platí český řidič v průměru stejně jako západoevropské národy, průměrný plat je tu však několikanásobně nižší. | foto: MF DNES

Když českému řidiči naměří policista jen nepatrné množství alkoholu v krvi, hrozí mu pokuta přinejmenším deset tisíc korun.

Německý řidič může do půl promile klidně řídit. Když přetáhne, vyvázne s pokutou 7500 korun.

Od letošního července se Česko zařadilo mezi evropské země, které alkohol za volantem trestají nejpřísněji.

Česko patří na jednu stranu mezi několik málo východoevropských států, které netolerují ani nepatrné množství alkoholu v krvi, na druhou stranu platí čeští řidiči vyšší pokuty než většina Západoevropanů.

Ital, Rakušan nebo Dán si na pokutu za řízení v podnapilosti vydělají za dva dny, průměrnému Čechovi to potrvá téměř dva týdny.

Jen Estonsko je k opilým řidičům tvrdší: za minimální množství alkoholu hrozí na Baltu pokuta až třicet tisíc korun.

Češi neumějí pít
"Nulová tolerance je správná,“ tvrdí tisková mluvčí třebíčské policie Ilona Staňková. Češi jsou podle ní méně odpovědní než řidiči na západ od hranic.

"Francouzi jsou ještě z dávných dob zvyklí dát si skleničku k obědu, umějí s alkoholem zacházet. Čeští řidiči nevědí, kdy skončit.“

Dříve prý vídávali třebíčští policisté tak podnapilé řidiče, že si sotva zvládli odemknout auto.

Od počátku července, kdy se na českých silnicích zavedl bodový systém a vyšší pokuty, tu neřešili ani jeden podobný případ. Možná také proto, že by vysoká pokuta mohla leckoho zruinovat.

"Víme, že výše pokut neodpovídá českým příjmům. To je jedna z věcí, které by stálo za to změnit,“ tvrdí Pavel Kuchálik z Ústředního automotoklubu.

Ve Švédsku nebo ve Finsku se pokuta vypočítává podle příjmu řidiče. Podle Jana Kněžínka z ministerstva dopravy by totéž měly zohlednit i české úřady.

"Důchodkyně by neměla platit tolik jako zámožný podnikatel.“ Ani dolní hranici deseti tisíc však nebude schopen zaplatit každý.

Radnice jsou na takové případy připraveny - pomůže splátkový kalendář. "V krajním případě přijde exekuce,“ tvrdí Staňková.

I když ministerstvo dopravy tvrdí, že nulová tolerance se postupně prosadí v celé Evropě, na Západě si to nemyslí.

"Nulová tolerance je záležitostí postkomunistických zemí,“ poukazuje Wolfgang Steichele z německého automobilového klubu ADAC na to, že tak přísní jsou jen v Estonsku, Chorvatsku, Rumunsku, na Slovensku nebo v Česku a Maďarsku.

Podle něj je v pořádku vypít na oslavě skleničku vína a pak v klidu odjet domů autem. Teprve před čtyřmi lety se povolená hranice alkoholu v krvi v Německu snížila z osmi desetin na půl promile.

Steichele si však nemyslí, že by země směřovala k nulové toleranci. "To by snad Němci svrhli vládu.“

Angličan může stejně jako Ir usednout za volant, pokud mu v krvi nekoluje víc než 0,8 promile alkoholu. Na Kypru je hranice dokonce o desetinu promile vyšší.

"Nulová tolerance je nesmysl,“ tvrdí mluvčí britského ministerstva dopravy Scot Marchbank.

"To by si člověk nemohl dát ani rumovou pralinku.“ I Švédsko, které podle něj proslulo jako země nejpřísnějších dopravních předpisů, povoluje 0,2 promile. "To proto, že tělo samo vytváří minimální množství alkoholu v krvi.“

Tři dny za rychlost
I v ostatních ohledech jsou na tom čeští řidiči hůř než většina Evropanů. Za překročení rychlosti nebo za jízdu na červenou platí v průměru stejně jako západoevropské národy, průměrný plat je tu však několikanásobně nižší.

Takže i když český řidič zaplatí za překročení rychlosti stejně jako Francouz nebo Dán, tedy něco málo přes dva tisíce korun, bude na podobnou pokutu vydělávat v průměru tři dny - třikrát déle než Francouz, desetkrát déle než Dán.

NESPRÁVNÉ PŘEDJÍŽDĚNÍ

ČESKO

5000/6

Norsko

18 900/4

Slovinsko

5000/3

Polsko

1950/2

Velká Británie

4000/1

Rakousko

2100/1

Španělsko

2700/1

Chorvatsko

1200/1

Francie

2700/1

Dánsko

4500/1

Švýcarsko

4500/1

Lucembursko

4350/1

Švédsko

3450/1

Belgie

4500/1

Irsko

2400/0,5

Itálie

2000/6 h

Německo

900/2 h

Kolik se kde platí
(Kolik nejméně přestupek stojí
v 17 zemích Evropy)
Pokuta v Kč/počet dní (nebo hodin) během kterých si na pokutu člověk vydělá

ALKOHOL

Polsko

34 000/39 

Velká Británie

41 000/13

ČESKO

10 000/11

Irsko

36 000/10

Francie

22 500/7

Lucembursko

34 700/7

Norsko

18 900/4

Španělsko

9000/4

Švýcarsko

22 000/4

Itálie

7500/2,5

Slovinsko

3500/2,5

Dánsko

16 200/2,5

Chorvatsko

2000/2

Rakousko

6300/2

Německo

7500/1,5

Belgie

4200/1

 

PŘEKROČENÍ RYCHLOSTI O 20 KM/H

ČESKO

2500/3

Polsko

1950/2

Norsko

12 000/2

Itálie

4000/1

Španělsko

2500/1

Slovinsko

1200/1

Chorvatsko

1200/1

Švýcarsko

3600/1

Švédsko

3900/1

Belgie

4500/1

Irsko

2400/0,5

Lucembursko

1500/8 h

Francie

2700/7 h

Velká Británie

2100/5 h

Dánsko

2100/3 h

Rakousko

600/2 h

Německo

1050/2 h

JÍZDA NA ČERVENOU

Slovinsko

7000/5

Norsko

18 900/4

Švýcarsko

22 000/4

ČESKO

2500/3

Polsko

1950/2

Velká Británie

4000/1

Španělsko

2500/ 1

Chorvatsko

1200/1

Francie

2700/1

Dánsko

4500/1

Švédsko

3900/1

Belgie

4500/1

Itálie

4000/0,5

Irsko

2400/0,5

Lucembursko

1500/8 h

Rakousko

2000/6 h

Německo

1500/3 h

Zdroj: ADAC a ÚAMK, zaokrouhleno


Autoři:




Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.