Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poláci chystají motorku. Romet 249 Division

aktualizováno 
Překvapení před zimním spánkem připravila motorkářům polská značka Romet. Chystá novou dvěstěpadesátku.

Romet 249 Division | foto: Romet

Romet se dosud zabýval dovozem čínských motocyklů, čtyřkolek a skútrů, v zásadě podobných těm, které se pod různými značkami prodávají i v Česku. S jídlem roste chuť, a tak se na motoveletrhu v Miláně premiérově objevil nový model, nazvaný 249 Division. Polský by samozřejmě měl být jen design, výroba bude zřejmě probíhat na Východě.

K pohonu slouží dvouválcová řadová 250, chlazená vzduchem, případně se plánuje alternace polovičním jednoválcem. Výkony Romet neudává, ale ty by se neměly příliš lišit od běžných čínských dvěstěpadesátek, které se montují třeba i do chopperů. Převodovka má 5 stupňů. Na stroji lze najít poměrně progresivní řešení, například přední vidlici upside-down nebo zadní centrální tlumič.

Vyloženě předimenzovaně působí dvojitá přední kotoučová brzda s průměrem 320 mm, i když brzdiče jsou jen dvoupístkové. Dalším překvapivým technickým údajem je i velikost nádrže na 23 litrů. Pokud by to konstruktéři mysleli vážně, stala by se z Divisionu neobvykle vytrvalá motorka. I při těžké ruce dojezd musí hravě překročit 500 km, stopětadvacítka by mohla při troše citu ujet bez tankování 1000 km. Otazníky se však budou vznášet nad ovladatelností plně natankované motorky, která má celkem vážit 144 kg...

Romet 249 Division

Trochu úsměvně působí zařazení hlavního i bočního stojánku mezi doplňkové vybavení. Palubní deska by měla obsahovat digitální displej s ukazatelem zařazeného rychlostního stupně a analogový otáčkoměr.

Samotný vzhled není na první polskou moderní motorku špatný, z přední partie je nicméně cítit silná inspirace modelem Suzuki GSR600. Horší to však může být se zpracováním, na milánském motoveletrhu vystavovaný prototyp byl zjevně šitý horkou jehlou.

Junáci z Polska

Polsko si s motocykly spojuje asi málokdo, přesto se v Polsku vyráběly. Začátkem 60. let to byl Junák, třistapadesátka OHV, z nichž některé kusy byly dovezeny i k nám a jsou dodnes předmětem obchodování mezi některými veteránisty.

Od 70. let byla největším polským výrobcem značka WSK, vyrábějící v desetisícových sériích, k nám se však oficiálně nedovážely. Základem byl motor 175 kubíků s výkonem asi 14 koní.

Začátkem 90. let minulého století se ještě chvíli objevovaly zprávy o tom, že by se v Polsku měly licenčně vyrábět silnější emzety, údajně dokonce "nedovyvinutá" MZ 500. Z toho však sešlo a výrobní linka na ETZ 251/300 se ocitla v Turecku.

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Indian Roadmaster Classic
Skutečný Pán silnic: indiánskému náčelníkovi se ulice klaní

Na první pohled je tahle mašina jednoduše kolosální. Jedna jediná dominanta Indiana Roadmaster Classic se hledá opravdu těžko.  celý článek

Ducati Multistrada 950. Přední reflektory a plexištítek vyhrály nejednu...
Méně je někdy více, Multistrada si titul Motocykl roku 2017 zaslouží

Kolik koní je tak akorát na zábavu a cestování na motorce? Padesát? Sto? Dvě stě? Česká anketa Motocykl roku 2017 konečně přinesla odpověď. Je to přesně 113...  celý článek

Obrácená přední vidlice upside-down a ostřejší úhel řízení, který spolu s...
Extravagantní divoch se změnil. Drsňák Fat Bob má novou techniku i sílu

Zachoval si svoji charakteristickou siluetu a pořádně tlustou přední pneumatiku. Jinak ale s předchozím modelem nemá prakticky nic společného.  celý článek

Triumph Sprint 955i RS
Triumph Sprint 955i RS

r.v. 2000, naj. 0 km
55 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.