Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zadělal na úspěch Volva, teď nabral kurz Polárka

  11:49aktualizováno  11:49
Špičkový automobilový designér Thomas Ingenlath je malý velký kluk, který si plní sen. Z pozice šéfdesignéra značky Volvo povýšil na šéfa značky Polestar (česky Polárka), kterou Volvo vyčlenilo jako samostatnou odnož. Rázem tak bude mít na podobu finálních aut mnohem větší vliv než dosud.

Polestar 1 | foto: Volvo

Německý designér ve švédských službách Thomas Ingenlath dostal od svého zaměstnavatele malý dárek. Za to, že se mu v minulých letech podařilo úspěšně změnit tvář vozů Volvo a pozvednout tím značku, jej čínský vlastník, společnost Geely, povýšil do zbrusu nové role. Teď už nebude jen šéfdesignérem Volva, stal se generálním ředitelem celé nové automobilky.

Volvo XC Coupé a šéfdesignér švédské značky Thomas Ingenlath

Volvo XC Coupé a šéfdesignér švédské značky Thomas Ingenlath

Jmenuje se Polestar (Polárka) a je to označení, které doposud nesla výkonná Volva. Z Polestar se stane samostatná značka, která bude rozvíjet ideu luxusu a špičkové švédské techniky ještě o krůček dále. Pro firmu a jejího nového šéfa staví Geely zbrusu nové sídlo i továrnu v čínském Chengdu, což naznačuje velké globální ambice Polestaru. Továrna, která bude hotová v roce 2018, má vyrábět především elektromobily.

Prvním modelem bude krásné kupé Polestar 1, které zatím Ingenlath světu představil v podobě hybridního provedení. Ale sériový vůz s karoserií z uhlíkových vláken by měl nejspíš být čistým elektromobilem.

Za skutečné zásluhy

Milovník pestrobarevných obleků Ingenlath se šéfem značky nestává čirou náhodou. V posledních letech u Volva vyrostl v opravdového designérského mistra, dal značce jasný, charakteristický rukopis a sám se stal její velkou osobností. Jeho vize budou tím, co pomůže Polestar nalákat zákazníky, podobně jako se mu podařilo přitáhnout pozornost k samotnému Volvu, jež se před jeho příchodem pod novým čínským majitelem tak trochu hledalo. Navíc je jasně vidět, že ho to u Volva skutečně baví. Očividně mu vyhovuje kombinace prémiového švédského designu a moderní techniky, která má být šetrná k životnímu prostředí.

INDEX LN

Článek je převzatý z magazínu INDEX LN. V Aktuálním čísle se dočtete třeba o tom, jak se vyrábějí pneumatiky - magazín můžete koupit zde.

Zatímco dříve býval trochu uzavřený a chladný, při našem setkání na jaře na autosalonu v Ženevě, ještě coby šéfdesignér, se usmíval a doslova zářil štěstím. Svou roli si evidentně užívá, u Volva skutečně vyrostl ve velkou hvězdu, prostě frajer, který dostal prostor k rozletu. Potvrzuje to i jeho nová záliba v pestrobarevných oblecích, v Ženevě měl na sobě svítivě modrý.

Že bude pro Polestar tím pravým, ukazuje i jeho myšlení o tehdejším směřování Volva. Je si vědom, že dobrých aut je na trhu spousta a i mezi těmi prémiovými mají zákazníci z čeho vybírat. Volva tak podle něj musela jít jinou cestou. „Podle mě je automobilový průmysl posedlý něčím, co je zcela irelevantní pro každodenní užívání auta. Volvo se soustředí na věci, na kterých záleží. Ano, na Nürburgringu můžete auta vyvíjet, ale na silnici chci, abych se v autě cítil jako doma a bylo mi v něm příjemně. Aby mě bezpečně dovezlo do toho skutečného domova,“ glosuje honbu mnohých výrobců za rychlými časy na okruzích.

Rád se také baví o nové technice, kterou postupně všechny modely Volva dostávají. Během ženevského setkání například sveřepě obhajoval dotykové ovládání nových modelů. „Na dotykové telefony jste si také museli chvíli zvykat. Myslím si, že když se zákazník s naším systémem během týdne či dvou seznámí a zvykne si na něj, bude pro něj jednoduché s ním fungovat,“ naznačuje, že při krátkých novinářských testech prý nedovedeme odhalit kouzlo obřího tabletu, který nové modely dostávají. Mezi řádky nicméně připouští, že aktuální systém má před sebou ještě dlouhý vývoj, než bude ideální.

Ingenlath dává jasně najevo, že chce veškerou tu novou techniku kombinovat s novými způsoby vyjádření luxusu. A k tomu určitě u Polestar dostane prostor. Jsme zvědaví, co předvede, protože jestli něco současným volvům pod jeho taktovkou skutečně jde, tak je to schopnost zaujmout designem a zpracováním interiéru.

Detaily a vize

Posledním takovým kouskem byl například kus dřeva na palubní desce nového SUV Volvo XC60, které bylo představeno právě na jaře na autosalonu v Ženevě. Materiál má připomínat vodou omývané dřevo a Ingenlath o něm mluví s nadšením: „Myslím si, že tím pomáháme odstartovat určitou éru, kdy klasické klišé v podobě hnědého leštěného dřeva najednou přijde lidem neatraktivní. Myslím si, že tohle by mohl být materiál, který by si zákazníci mohli do svých aut kupovat například namísto různých kovových obložení interiéru,“ usmívá se šibalsky.

Fotogalerie

A hned potvrzuje ono nezbytně nutné propojení se světem techniky: „Inženýři museli vymyslet způsob, jak takový jednolitý kus dřeva do auta snadno zabudovat. Interiér je často vystaven extrémním teplotám a to je problém z hlediska teplotní roztažnosti, obzvlášť v téhle kombinaci velkého kusu dřeva a kovu na palubní desce.“ S podobným nadšením, jako když mluví o kusu dřeva na palubní desce XC60, hovoří o budoucnosti automobilů. „Ó, myslím si, že úplně jinak,“ odpovídá na otázku, jak budou vypadat auta v době, kdy provoz ovládnou autonomní stroje. Ale jedním dechem dodává, že to nebude tak jednoduché.

„Dnes se designéři nechávají často u studií hodně unést, ale ještě dlouho budeme potřebovat klasické nárazové struktury a budeme muset řešit chlazení komponent auta,“ vysvětluje, proč ještě nějakou dobu zůstaneme u tradičního designu. „Není to tak, že se najednou ocitneme v ráji, kde si budeme z ničeho nic moci malovat jakákoli auta.“ Ani pak ale auta prý neztratí svůj charakter. „I Volvo bude v budoucnu něčím, co bude nadále vyjadřovat samotné hodnoty značky. Nezapomene se na to, že existují různé způsoby vyjádření osobnosti,“ naznačuje, že ne všechna auta budou jen prosté praktické přepravní krabice.

A i ty dnes trochu kontroverzní dotykové displeje budou mít podle něj v budoucnu jinou roli: „Podle mě nabere na důležitost i hlasová interakce.“ Dnes se samozřejmě tento způsob ovládání potýká ještě se spoustou potíží, ale technika je podle Ingenlatha časem vyřeší.

Bohaté zkušenosti

K Volvu nastoupil Ingenlath v roce 2012 a už o rok později se uvedl krásným konceptem Volvo Concept Coupé, ze kterého hodně vychází aktuální studie Polestar 1. Kruh se tím uzavírá – auto, které definovalo nový designový jazyk švédské značky, teď poputuje do sériové výroby, aby pomohlo vytvořit značku zbrusu novou. O tom možná v době, kdy do Volva nastupoval coby již notně zkušený designér koncernu Volkswagen, ani nesnil. Už předtím ale pracoval na výjimečných projektech.

Jako šéf designového centra VW v Postupimi totiž zodpovídal za vzhled vytvářený pro mnoho vozů všech koncernových značek. Tady se podílel například na návrhu extrémního Volkswagenu XL1, nízkého a lehkého auta se spotřebou pouhý litr nafty na 100 kilometrů. A pozoruhodná auta vytvářel i u svého předchozího zaměstnavatele. Ingenlath byl totiž v letech 2000 až 2006 šéfdesignérem české Škody Auto.

Pod jeho vedením vznikla například první generace Škody Superb, jeho podřízení namalovali doslova šokující studii Roomsteru, kterou pak Ingenlath v trochu umírněnější, ale stále nezvyklé podobě přivedl do sériové výroby. Pod jeho vedením vznikla i Škoda Yeti. Ingenlath tedy automobilce „věnoval“ ty nejoriginálnější vozy, které měla donedávna ve své nabídce. Ale pracoval třeba i na druhé generaci Octavie, i díky jeho designu se z ní stal takový globální hit. Než přišel do Škodovky, přijímal Ingenlath nelehké úkoly u Volkswagenu ve Wolfsburgu.

Tam vytvořil například design luxusní limuzíny Volkswagen Phaeton, která se jen s minimálním změnami vyráběla dlouhých čtrnáct let až do roku 2016. A ještě předtím působil Ingenlath u Audi. Proto není divu, že se teď rád ujme nové role v luxusní značce, která by třeba právě pro Audi měla být zajímavým vyzyvatelem.

Autor:


Témata: Volvo

Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

BMW chce na Sokolovsku polygon pro autonomní vozy

Kromě jízdních vlastností a technologií, které by se mohly prověřovat u nás,...

V Česku má vzniknout do roku 2021 testovací polygon automobilky BMW pro samořiditelné vozy. Server iHNED.cz to napsal s...

Německá organizace podezřívá BMW z manipulací s emisemi

BMW řady 3

Německá organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe podezřívá automobilku BMW, že využívá software...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Najdete na iDNES.cz