Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policejní autopark: Nejrychlejší škodovky i vraky s majákem

  14:16aktualizováno  15:27
Garáže Policie České republiky? Parkují v nich nejrychlejší a nejvýkonnější škodovky, ale také auta se čtvrtmilionem kilometrů na tachometru. Policie na obnovu autoparku nemá dostatek peněz. Mladoboleslavští jí novou Octavii RS zatím jen půjčují.

V řadách policie najdeme i osmileté felicie | foto: Profimedia.cz

Západočeští policisté musí jezdit v zastaralých a poruchových autech. Nejsou výjimkou služebny, kde usedají do aut, která mají na tachometru čtvrt milionu najetých kilometrů. Podle vnitřních norem policie i podle názoru odborníků taková auta dávno překročila svou životnost a mohou být nebezpečná.

Octavia RS: Nejrychlejší škodovka pro policii
Mladoboleslavská automobilka právě dnes předává Policii ČR nejvýkonnější a nejrychlejší sériovou škodovku všech dob. Petr Želásko z policejní správy hlavního města upřesnil, že zapůjčenou octavii policisté využijí  "pro službu kriminální policie a při pátrání po motorových vozidlech".

popisek Nejrychlejší...
Škoda Octavia RS 

V autech se jezdí, dokud jim neupadnou kola
MF DNES zjistila, že například na obvodním oddělení Plzeň-střed jedna z běžně používaných felicií urazila už 248 tisíc kilometrů.

Podobně je na tom i další vůz, pro změnu z obvodního oddělení Plzeň-Vinice. Typ: Felicie, rok výroby: 1998, počet najetých kilometrů k 30. červnu 244 tisíc.

"V takových autech se nedá jezdit. Jen si vemte, že se nás na nich točí v nepřetržitých službách deset,“ říká jeden z řadových plzeňských policistů.

"Starší vozy nemají například vůbec airbagy, ani žádnou speciální úpravu. Jde o klasické civilní verze." doplňuje policista. Trochu s nadsázkou dodává, že s auty se u policie prostě jezdí, dokud jim neupadnou kola.

Odborník: Ta auta nemohou být bezpečná
"Felicie fungují dobře, když mají najeto do sta tisíc kilometrů. Pak se objevuje například vůle v řízení. 250 tisíc je podle mě u těchto aut maximální strop. Auta už nemohou být bezpečná. Součástky jsou unavené a opotřebované bez ohledu na to, zda mají vozy pravidelný servis,“ vysvětluje Luděk Dolejš, spolumajitel firmy Rominocar, která se specializuje na obchod s ojetými škodovkami.

Vnitřní normy říkají, že policie má nárok vyřadit ze služby auto starší sedmi let, nebo pokud ujelo 220 tisíc kilometrů. V provozu však zůstávají auta, která splnila obě podmínky.

"Ani dosažení obou těchto limitů ale často neznamená automatické vyřazení,“ vysvětluje Stanislav Helus ze Správy Západočeského kraje Policie České republiky.

Na obměnu autoparku totiž chybějí peníze. Za prostředky, které policie dostane, nakoupí zhruba jen polovinu vozidel, než by ve skutečnosti potřebovala.

"Letos bychom potřebovali obměnit 92 dopravních prostředků. Z policejního prezidia jich v souladu se schváleným plánem nákupu pro rok 2006 dostaneme třiačtyřicet. Navíc letos z programu na posílení bezpečnosti silničního provozu pro dopravní inspektoráty získáme deset octavií,“ doplňuje Miloslav Maštera, zástupce krajského policejního ředitele.

Policie byla a bude věrná Škodě
Dávno je pryč doba, kdy policie, respektive Veřejná bezpečnost, používala především typické žigulíky. Dnes má drtivá většina vozů v policejním autoparku značku Škoda. Jsou to však většinou staré typy v levném provedení.

Ještě před pěti lety policie hojně využívala favority, a to ve verzi, kterou by běžný občan neměl šanci pro provoz na českých silnicích vůbec přihlásit. Šlo o auta bez katalyzátorů, určená na vývoz.

Ze zakázky tehdy sešlo a vozy za zvýhodněných podmínek a po udělení výjimky ministerstva dopravy získala policie. Konkrétně k západočeským policistům putovalo celkem 142 takovýchto favoritů.

"Přibližně před pěti lety se ovšem vyřazovaly, hromadně stahovaly a vracely v souladu s uzavřenou smlouvou zpět výrobnímu závodu," říká Stanislav Helus, vedoucí automobilového odboru krajské policie. Nyní je nejstarším typem služebních aut pro přímý výkon služby felicie. Ta končí, nahrazují ji fabie.


Ve službách policie nyní slouží felicie, fabie, octavie a superby v sériovém provedení, ale také speciálně upravené, doplňuje česká automobilka.

Cizinci v řadách policie
Police nejezdí pouze ve škodovkách. Vedle známých policejních Fordů Mondeo ST se po českých silnicích prohánějí Renaulty Laguna, Volkswageny Passat, BMW řady 5, Audi A6, Mercedesy 190E a 300E, Opely Omega B ... Jaká daší policejní auta na českých silnicích potkáváte?

Pište do diskuze pod článkem

Autoři: ,






Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.