Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policejní tříkolka, která jezdí dvě stě: pro městské strážníky jí je škoda

aktualizováno 
Pražská městská policie si koupila velkou hračku, kterou jí každý závidí. Budí rozruch, kam se hne, na prohánění kapsářů po pražských příkopech, které jí naplánovali do úkolovníku šéfové policie, se ale hodí asi ze všeho nejmíň.

Spyder nesjede schody, obrubník seskočí, ale máte o něj strach; zvládne ji však i méně zkušený jezdec. Při popojíždění městem přidá strážníkovi na vážnosti a je pro něj bezpečnější.

Aby rychlá tříkolka strávila celý život v ulicích staré Prahy, je však přeci jen asi škoda, tahle exotická hračka je totiž stavěná hlavně na dravou jízdu v zatáčkách. Je to asi stejné, jako by si taxikář koupil ke své práci ferrari.

"Nebyla by vhodnější třeba čtyřkolka?" ptali se mnozí ve chvíli, kdy se Městská policie Prahy 1 se spyderem pochlubila. Čtěte článek o přebírání tříkolky městskou policií ZDE

Tři nebo čtyři kola?

Proti spyderu, vyráběnému kanadským Bombardierem, ve verzi GS SE5 (s automatickou převodovkou) jsme tedy postavili čtyřkolku stejného výrobce s označením Outlander800R. Outlander patří mezi velké pracovní quady (takhle říkají čtyřkolkám profíci) a svým dvouválcovým čtyřtaktním motorem by mohl konkurovat silnému motoru spydera.

Jako první nás zajímala samotná ovladatelnost strojů. Vyrazili jsme tedy do městských uliček, na volné silnice a svoje prozradil také kruhový objezd. Po tomto výjezdu je stav 1:0 ve prospěch spydera. Tam, kde je ovládání čtyřkolky náročné a vyžaduje jisté zkušenosti, poradí si s tříkolkou téměř každý a to díky propracovaným elektronickým systémům kontroly stability a trakce. Zrovna svižný průjezd "kruháče" ani od jednoho ze strojů nečekejte.

Pokud nevletíte do zatáčky nesmyslnou rychlostí, měla by se elektronika postarat o bezpečnou jízdu. Totéž platí i v případě nutného prudkého zpomalení, kdy se o váš klid postarají systémy ABS a EDB (počítačem řízené rozdělení brzdné síly mezi přední a zadní kola), kterými je spyder vybaven.

Druhou devizou tříkolového Can-Amu jsou zrychlení a rychlosti, ve kterých se může pohybovat. Nedá se ani předpokládat, že by policisté hlídkující v pěší zóně využili celý její potenciál a potřebovali jezdit dvoustovkou, což litrový motor Rotax, ještě donedávna montovaný také do superbiku Aprilia RSV1000, hravě zvládne .

Největší otázkou, kterou jsme si ohledně použitelnosti spydera pokládali, bylo přejíždění obrubníků. Na první pohled totiž vypadá tříkolka dost nízká. Příjemným překvapením bylo bezproblémové zvládnutí zhruba patnácticentimetrového obrubníku. Nebylo třeba ani nijak přibrzďovat. Čtyřkolka samozřejmě takovouto nerovnost téměř ani nepostřehla, je stavěná na zdolávání mnohem náročnějšího terénu. Žádné starosti neměl ani jeden ze strojů na hrbolech. Čtyřkolka mnohem lépe zvládá velké nerovnosti; to pro spyder by pár schodů bylo asi nepřekonatelnou překážkou.

Být viděn

Nepochybně velkou součástí úkolu policejního spydera bude nejspíš působit, být viděn. A na tohle je tento stroj jedním z nejvhodnějších, které si mohli městští policisté vybrat. Všude, kde jsme se spyderem byli, poutal pozornost, lidé se otáčeli. Několik lidí si přišlo prohlédnout stroj z blízka. Čtyřkolka tolik pozornosti rozhodně nepřitáhne.

Spyder je na tom oproti čtyřkolce mnohem lépe také v disciplíně komfortu. Velké pohodlné sedlo a uvolněný posaz sice nabízí oba stroje, jízda na quadu ale mnohem dříve unaví, je náročnější na svalstvo pilota. Pohodlí také napomůže velký plexi štít, který má policejní spyder nainstalován a který odvede od řidiče podstatnou část větru, případně deště.

Drahá hračka

Spyder ale rozhodně není levnou záležitostí. Za téměř půl milionu korun by se daly pořídit minimálně dva motocykly, nebo dvě menší čtyřkolky, případně tři výkonné skútry. Co se týče obratnosti a náročnosti ovládání, je to ale určitě mnohem lepší volba než čtyřkolka, která svou konstrukcí není primárně určena pro pohyb po asfaltu či jiném pevném povrchu.

Přichází tedy na řadu otázka, zda z praktického hlediska nebyly lepší motorky, které by v úzkých ulicích města byly také obratnější. Podle šéfa strážníků Miroslava Stejskala se ale právě počty těchto strojů snaží postupně snižovat kvůli bezpečnosti policistů. Spyder je se třemi koly bezpečnější a díky elektronickým systémům, kterými je vybaven, se bude mnohem lépe ovládat také policistům, kteří nemají s jízdou na motocyklech žádné zkušenosti.

Pražským strážníkům budou spydery určitě závidět dálniční policisté a členové motojednotky. Právě na dálnici by spyder mohl ukázat své schopnosti. Jede totiž přes dvě stě a se zrychlením z nuly na stovku za necelé tři sekundy by jim ujelo máloco. Ve městě je ale spydera pro postávání a popojíždění škoda.

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

KTM 1290 Super Adventure S
Rozmazluje a ponouká k lumpárnám. Crossover od KTM je univerzál

Proporce dakarského speciálu, obrovská hromada krouťáku a silou přetékající motor. Potřebuje člověk k pořádnému řádění na dvou kolech víc? Ne! Ale spousta...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Beta Xtrainer 300
Beta Xtrainer 300

r.v. 2017, naj. 400 km
139 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.