Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policejní tříkolka, která jezdí dvě stě: pro městské strážníky jí je škoda

aktualizováno 
Pražská městská policie si koupila velkou hračku, kterou jí každý závidí. Budí rozruch, kam se hne, na prohánění kapsářů po pražských příkopech, které jí naplánovali do úkolovníku šéfové policie, se ale hodí asi ze všeho nejmíň.

Spyder nesjede schody, obrubník seskočí, ale máte o něj strach; zvládne ji však i méně zkušený jezdec. Při popojíždění městem přidá strážníkovi na vážnosti a je pro něj bezpečnější.

Aby rychlá tříkolka strávila celý život v ulicích staré Prahy, je však přeci jen asi škoda, tahle exotická hračka je totiž stavěná hlavně na dravou jízdu v zatáčkách. Je to asi stejné, jako by si taxikář koupil ke své práci ferrari.

"Nebyla by vhodnější třeba čtyřkolka?" ptali se mnozí ve chvíli, kdy se Městská policie Prahy 1 se spyderem pochlubila. Čtěte článek o přebírání tříkolky městskou policií ZDE

Tři nebo čtyři kola?

Proti spyderu, vyráběnému kanadským Bombardierem, ve verzi GS SE5 (s automatickou převodovkou) jsme tedy postavili čtyřkolku stejného výrobce s označením Outlander800R. Outlander patří mezi velké pracovní quady (takhle říkají čtyřkolkám profíci) a svým dvouválcovým čtyřtaktním motorem by mohl konkurovat silnému motoru spydera.

Jako první nás zajímala samotná ovladatelnost strojů. Vyrazili jsme tedy do městských uliček, na volné silnice a svoje prozradil také kruhový objezd. Po tomto výjezdu je stav 1:0 ve prospěch spydera. Tam, kde je ovládání čtyřkolky náročné a vyžaduje jisté zkušenosti, poradí si s tříkolkou téměř každý a to díky propracovaným elektronickým systémům kontroly stability a trakce. Zrovna svižný průjezd "kruháče" ani od jednoho ze strojů nečekejte.

Pokud nevletíte do zatáčky nesmyslnou rychlostí, měla by se elektronika postarat o bezpečnou jízdu. Totéž platí i v případě nutného prudkého zpomalení, kdy se o váš klid postarají systémy ABS a EDB (počítačem řízené rozdělení brzdné síly mezi přední a zadní kola), kterými je spyder vybaven.

Druhou devizou tříkolového Can-Amu jsou zrychlení a rychlosti, ve kterých se může pohybovat. Nedá se ani předpokládat, že by policisté hlídkující v pěší zóně využili celý její potenciál a potřebovali jezdit dvoustovkou, což litrový motor Rotax, ještě donedávna montovaný také do superbiku Aprilia RSV1000, hravě zvládne .

Největší otázkou, kterou jsme si ohledně použitelnosti spydera pokládali, bylo přejíždění obrubníků. Na první pohled totiž vypadá tříkolka dost nízká. Příjemným překvapením bylo bezproblémové zvládnutí zhruba patnácticentimetrového obrubníku. Nebylo třeba ani nijak přibrzďovat. Čtyřkolka samozřejmě takovouto nerovnost téměř ani nepostřehla, je stavěná na zdolávání mnohem náročnějšího terénu. Žádné starosti neměl ani jeden ze strojů na hrbolech. Čtyřkolka mnohem lépe zvládá velké nerovnosti; to pro spyder by pár schodů bylo asi nepřekonatelnou překážkou.

Být viděn

Nepochybně velkou součástí úkolu policejního spydera bude nejspíš působit, být viděn. A na tohle je tento stroj jedním z nejvhodnějších, které si mohli městští policisté vybrat. Všude, kde jsme se spyderem byli, poutal pozornost, lidé se otáčeli. Několik lidí si přišlo prohlédnout stroj z blízka. Čtyřkolka tolik pozornosti rozhodně nepřitáhne.

Spyder je na tom oproti čtyřkolce mnohem lépe také v disciplíně komfortu. Velké pohodlné sedlo a uvolněný posaz sice nabízí oba stroje, jízda na quadu ale mnohem dříve unaví, je náročnější na svalstvo pilota. Pohodlí také napomůže velký plexi štít, který má policejní spyder nainstalován a který odvede od řidiče podstatnou část větru, případně deště.

Drahá hračka

Spyder ale rozhodně není levnou záležitostí. Za téměř půl milionu korun by se daly pořídit minimálně dva motocykly, nebo dvě menší čtyřkolky, případně tři výkonné skútry. Co se týče obratnosti a náročnosti ovládání, je to ale určitě mnohem lepší volba než čtyřkolka, která svou konstrukcí není primárně určena pro pohyb po asfaltu či jiném pevném povrchu.

Přichází tedy na řadu otázka, zda z praktického hlediska nebyly lepší motorky, které by v úzkých ulicích města byly také obratnější. Podle šéfa strážníků Miroslava Stejskala se ale právě počty těchto strojů snaží postupně snižovat kvůli bezpečnosti policistů. Spyder je se třemi koly bezpečnější a díky elektronickým systémům, kterými je vybaven, se bude mnohem lépe ovládat také policistům, kteří nemají s jízdou na motocyklech žádné zkušenosti.

Pražským strážníkům budou spydery určitě závidět dálniční policisté a členové motojednotky. Právě na dálnici by spyder mohl ukázat své schopnosti. Jede totiž přes dvě stě a se zrychlením z nuly na stovku za necelé tři sekundy by jim ujelo máloco. Ve městě je ale spydera pro postávání a popojíždění škoda.

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Čínský žák CFMoto překonal japonského učitele, nejen cenou

Odpružení funguje překvapivě dobře a zvládá jak sportovní jízdu s pořádnými...

Že čínský gigant časem pošle na trh velkou motorku, která dožene japonskou konkurenci, se dalo čekat. Ale že to bude...

Harleye nové doby: vousáči v kůži mění směr k elektřině a SUV

Harley-Davidson představuje nápady pro následující roky.

Legendární americký výrobce velkých motocyklů otáčí kormidlem a míří do zpěněné brázdy za lodí Tesla vizionáře Elona...

Centrem Prahy projely čtyři tisíce harleyů

Spanilá jízda motorek Harley Davidson centrem Prahy, kterou vrcholily oslavy...

Centrem Prahy v sobotu projely ve spanilé jízdě asi čtyři tisíce motocyklů Harley-Davidson. Slavnostní jízda se...

Najdete na iDNES.cz