Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policie chce nová silná auta. Podmínky tendru splní jen VW Passat

  14:01aktualizováno  14:01
Policisté si vyhlídli nové dálniční stíhačky. Prezidium tedy vypsalo tendr na dvacet rychlých policejních speciálů. Podmínky nastavilo tak, že jiné auto než passat je nesplní. Důvod je zajímavý: vyhřívání čelního okna.

Nový Volkswagen Passat | foto: Volkswagen

To nejrychlejší, co teď policie na nahánění rychlých řidičů na dálnicích má, jsou Passaty R36. Loni se passat představil ve výrazně přepracované podobě, kterou Volkswagen nazývá novou generací. Technika zůstává stejná: pohon všech kol a atmosférický přímovstřikový motor 3,6 litru.

Podle Jana Melši z policejního prezídia se jedná o náhradu a doplnění stávající flotily policejních speciálů. "Ta vozidla si na sebe rychle vydělají," ubezpečuje.

Od roku 2009 odvedl passatí tým do státního rozpočtu podle Jaroslava Ibeheje z tiskového oddělení prezídia asi 70 milionů korun na vybraných pokutách. "Vozy VW Passat se tak ve velice krátké době víc než trojnásobně zaplatily," uvádí s tím, že pořizovací cena šestnácti passatů byla asi 18,7 milionu Kč.

Nově vypsaný tendr se zdá – jako mnoho ostatních státních zakázek – šitý na míru jediné variantě. Základní požadované parametry splní na první pohled víc aut. V půlce tabulky zpřehledňující všechny technické podmínky je ale zádrhel, který všechny kromě passatu vyřadí.

Jedenáct na startu, jediný v cíli

Z modelů dostupných na českém trhu splní základní požadavky 11 aut. Musí mít přes 190 kilowattů výkonu benzinového motoru, maximálku aspoň 250 km/h, šestistupňový automat a pohon všech kol.

"Tyto požadavky splňují specifická provedení Škody Superb, BMW řady 3 a 5, Volva S60 (kombiverze V60), VW Passat, Audi A6 a A4, Mercedesů tříd C a E, Opel Insignia, ale třeba i exotický Saab 9-5," vypočítává Josef Sábl z internetového obchodního domu s automobily Automodul.cz.

Jenže další požadavky police jsou specifičtější. Chce koupit deset kombíků a deset sedanů (nebo alternativně liftbacků, tedy aut s výklopnou zadní částí i s oknem, jako to má octavia). Kvůli tomu vypadne saab, který sice kombíkovou verzi 9-5 představil letos v březnu, ale protože balancuje na hraně bankrotu, nevyrábí. Skoro určitě by nestihl vcelku šibeniční termín dodání nových vozů, který policie stanovila na 15. prosinec letošního roku.

Kvůli kombíku škodovka. Ta sice nabízí superb i v kombíkovém provedení, jenže ten ve vrcholové verzi s šestiválcem vypadne kvůli maximálce, která je 247 km/h, tedy tři kilometry pod limitem. Stejný problém má jediné provedení Mercedesu E, které ostatní parametry splňuje.

Mercedes třídy C vypadává kvůli tomu, že pohon všech kol je u kombíků k mání pouze k verzím s turbodiesely a policie chce benzinová auta. Provedení Mercedesu C sedan by podmínky splnilo.

Pak je tu limit spotřeby. Technické podmínky stanovené policií odkazují na vyhlášku 162/2011 Sb. Podle ní mohou mít vozidla o výkonu nad 121 kW tabulkovou maximální kombinovanou spotřebu 12 litrů na sto kilometrů. Tu splní všechna auta ve výběru.

Do konečného výběru se tedy dostávají BMW 3 a 5, Audi A4 a A6, Volvo S60 (kombi V60), Opel Insignia OPC a passat.

Pak přijde trumf, na který nemá nikdo kromě passatu odpověď: požadavek na vyhřívání předního okna. Systém tvořený drátky zalitými do čelního skla, který znají fordisté dlouhá léta (Ford Mondeo, které ve verzi ST220 sloužilo před lety u policie v elitním týmu nejrychlejších, se do základního výběru nedostane kvůli nízkému výkonu), mnoho značek nepoužívá.

Snad do všech aut této kategorie jsou dnes k mání vyhřívaná sedadla, některé modely nabídnou i vyhřívání volantu. Vyhřívané přední sklo má ale jen passat.

Nový Volkswagen Passat

Použitá technologie vyhřívaného předního skla u passatu je navíc specialita, kterou žádné jiné auto nemá. Namísto drátků, které za specifických světelných podmínek a při nočních jízdách nepříjemně rozkládá světlo, má passat v čelním skle speciální pokovenou vrstvu, která není vidět a vyhřívá celou plochu skla.
Tuto novinku vyrábí pro passat hořovický závod koncernu Saint-Gobain.

Třeba Škoda Superb vyhřívání čelního okna má (v nižších verzích za příplatek 4 300 korun), je řešené drátky vlepenými mezi vrstvy skla. Kdyby mladoboleslavský model nevypadl kvůli nesplnění jiných kritérií, byl by jedním z mála konkurentů příbuzného z koncernu VW.

"Aktuálně v produkci žádný takový model není," odpověděli na zákaznické lince automobily BMW na dotaz na vyhřívané čelní okno. Stejně zareagovali u Volva. "Audi A4 ani A6 takový prvek výbavy nemají," odpověděl prodejce Audi z dealerství Auto I.S.R.

Běžní motoristé používají v zimě ráno na odmražení okna škrabku. Navíc se nedá předpokládat, že by zrovna policejní vozidlo, které je v celodenní permanenci, tuto specialitu nějak výrazněji využívalo.

Dvacet aut za třicet milionů

Jan Melša z policejního prezídia ale i přesto předpokládá, že požadavky umí splnit víc výrobců. "Těžko spekulovat. Záleží na výrobcích, s jakou nabídkou přijdou. Nejde nám o konkrétního výrobce, jde o to, aby splnil specifické požadavky, které máme, a pokud to bude jiný výrobce než ten, se kterým jsme spolupracovali doposud, je nám to jedno."

Podezření, že nastavené podmínky jsou šité na míru jednomu autu, posiluje třeba také parametr maximální pohotovostní hmotnosti, který je stanoven na 1 800 kg. Kombíkové provedení 220kilowattového Passatu 3,6 FSI 4Motion váží přesně tolik.

Šestiválcový passat pro policii má ceníkovou cenu 951 400 v provedení sedan, kombiverze stojí 984 300 Kč včetně DPH. Za dvacet aut je to tedy necelých dvacet milionů. Tendr počítá s celkovou cenou 30 180 000 Kč s DPH za všech dvacet aut včetně speciální výbavy pro potřeby policie (radary, systém čtení SPZ, majáky apod) a školení řidičů.

Pro policii je třeba důležitá možnost deaktivace elektronického omezovače rychlosti, který má na dvěstěpadesátku nastavena většina silných vozů. "Naše vozidla tento omezovač nemají," říká Jan Melša.

Termín pro doručení nabídek stanovilo policejní prezídium na 10. 10. do 11:00 hodin. Otvírání obálek začne 11. 10. v 9 hodin. Pokud některá z automobilek v následujícím měsíci nepředstaví model ušitý české policii na míru nebo Audi, BMW a Volvo nevybaví své modely vyhřívaným čelním sklem, budou pořádek na českých dálnicích hlídat od prosince nové passaty.





Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.