Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policie nedokáže vymoci z řidičů pokuty

  11:13aktualizováno  11:13
Kamery jsou vyhozené peníze. Šéf dopraváků přiznal, že kamery nedostatek policistů nevyřeší. Zákon umožňuje řidičům uniknout trestu.
Investice do kamer by byla jen vyhozením peněz, říká šéf dopravní policie

Investice do kamer by byla jen vyhozením peněz, říká šéf dopravní policie | foto: MF DNES

Bezpečnostní kamery a automatické radary policisty u českých silnic jen tak nenahradí. Návrh tento týden představil šéf republikové dopravní policie Zdeněk Bambas jako řešení situace, kdy není reálná šance na poslání dalších policistů do terénu.

Jenže se ukazuje, že tak jednoduché to nebude. Policie na novou elektroniku nemá peníze a její využití podvazuje mezera v novém silničním zákoně.

Ten platí od července. Policisté si přitom od něj slibovali, že díky němu půjdou snadněji vymáhat pokuty za dopravní přestupky. Ale téměř nic se nezměnilo.

Dopravní expert a bývalý dopravní policista Stanislav Huml za chybnou považuje část zákona, která umožňuje majiteli vozu odmítnout sdělit policii či úřadům totožnost osoby, jež si od něj auto půjčila.

"Kamery, které například měří rychlost, kvůli tomu fungují jen na slušné řidiče. Ti ostatní si prostě stáhnou stínítko, aby nebylo vidět, kdo auto řídil,“ řekl Huml.

Levnější kamery
Stejný názor mají i další dopravní odborníci. A uznává to nakonec i sám Zdeněk Bambas. "Kvůli té chybě by investice do kamer byla jen vyhozením peněz,“ přiznal. Přesto za kamerami stále stojí.

"V západních státech jsou taková opatření běžná. Třeba Velká Británie by se dala označit za zemi radarů a u silnic tam policisté také nestojí,“ zopakoval včera Bambas.

Na některých místech v Česku kamery provoz na silnicích už sledují. A údaje dávají za pravdu Bambasovi, když tvrdí, že pořízení a provoz techniky je levnější než zaměstnání nových policistů.

Třeba v Praze řidiče hlídá už kolem padesáti kamer, které se aktivují automaticky při projetí na červenou nebo při vysoké rychlosti. Záznamy sice musí vyhodnocovat strážníci, ale je jich méně, než kolik by jich muselo být nasazeno na kontrolu oblastí, které přístroje pokrývají.

"Od poloviny srpna do konce září kamery zachytily 22 tisíc překročení rychlosti,“ řekl náměstek pražského primátora Rudolf Blažek.

Pro automatické kamery mluví i jejich cena.
"Mobilní radar stojí třeba milion a k tomu se musí připočítat plat policistů, kteří ho obsluhují. Pořízení kamery s radarem, která hlídá jeden jízdní pruh, stojí mezi šesti až osmi sty tisíci,“ dodal Blažek.

Státní policie přesto na další novou techniku nemá. "Kvůli silničnímu zákonu jsme už letos novou techniku nakupovali. Jde o nová auta, motorky a také ruční radary. Celkem asi za 80 milionů korun,“ řekl ekonomický náměstek policejního prezidenta Pavel Bouberle.

Nedokážeme vymoci z řidičů pokuty
 Policisté čelí kritice: zatímco v červenci byli vidět u silnice téměř neustále, teď se úplně vytratili. „Nezmizeli jsme. Do ulic posíláme všechny lidi,“ tvrdí šéf dopravní policie Zdeněk Bambas.

Oznámil jste, že policisty by mohly nahradit u silnic kamery. Neřekl jste kdy. Můžete to upřesnit?
Brzy to bohužel nebude. A kvůli současným zákonům by to byly navíc jen vyhozené peníze. Sice bychom díky kamerám zaznamenali tisíce řidičů, kteří porušují rychlost, nedokážeme však od nich vymoci pokuty.

Proč to nedokážete?
Je to chyba zákona, která umožňuje majiteli auta neoznámit osobu, která vůz řídila. To je hlavní důvod, proč část řidičů nedodržuje pravidla tak jako v červenci. Vědí, jak se vyhnout postihu. Musí se to změnit.

A tušíte jak?
Vzal bych si příklad z Velké Británie, kde majitel vozu totožnost řidiče tajit nesmí.

Česko má nedostatky i v jiných věcech. Vy vedete dopravní policii přes deset let. Nešlo ve vaší funkci dělat některé věci jinak? Třeba se snažit získat víc lidí?
Při současném rozpočtu státu se nedá čekat, že bude víc peněz na policii, proto po tom ani tak nevolám. Nás navíc není méně než někde na Západě.

Na rozdíl od tamních států ale máme problémy s legislativou a po její změně volám už roky. Jde to pomalu. Třeba bodový systém jsme navrhovali snad už před 10 roky a prosadit se ho podařilo až loni.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Další z rubriky

Tajemství automobilek v ohrožení: v Kanadě unikly plány jejich továren

Ilustrační snímek

Bezpečnostní expert objevil na nezabezpečeném serveru 157 GB citlivých dat. Byly mezi nimi i plány výrobních závodů...

Triky na hmyz a trus na autě: neloupejte je nasucho, chemii otřete

Zaschlý trus na oknech či kapotě auta se čistí velmí těžce. Nikdy jej...

Řidiči bojují s každoroční letní otravou - hmyzem přilepeným na čelním skle a zaschlým ptačím trusem. Tyto nečistoty...

Němci vyvíjejí auto se slunečním pohonem, objednává se zatím bez baterek

Německá automobilka Sono Motors vyvíjí elektromobil Sion se solárními články na...

Německá společnost Sono Motor pracuje na plně elektrickém automobilu Sion, který má v karoserii zabudované solární...

Najdete na iDNES.cz