Policie nedokáže vymoci z řidičů pokuty

  11:13
Kamery jsou vyhozené peníze. Šéf dopraváků přiznal, že kamery nedostatek policistů nevyřeší. Zákon umožňuje řidičům uniknout trestu.
Investice do kamer by byla jen vyhozením peněz, říká šéf dopravní policie

Investice do kamer by byla jen vyhozením peněz, říká šéf dopravní policie | foto: MF DNES

Bezpečnostní kamery a automatické radary policisty u českých silnic jen tak nenahradí. Návrh tento týden představil šéf republikové dopravní policie Zdeněk Bambas jako řešení situace, kdy není reálná šance na poslání dalších policistů do terénu.

Jenže se ukazuje, že tak jednoduché to nebude. Policie na novou elektroniku nemá peníze a její využití podvazuje mezera v novém silničním zákoně.

Ten platí od července. Policisté si přitom od něj slibovali, že díky němu půjdou snadněji vymáhat pokuty za dopravní přestupky. Ale téměř nic se nezměnilo.

Dopravní expert a bývalý dopravní policista Stanislav Huml za chybnou považuje část zákona, která umožňuje majiteli vozu odmítnout sdělit policii či úřadům totožnost osoby, jež si od něj auto půjčila.

"Kamery, které například měří rychlost, kvůli tomu fungují jen na slušné řidiče. Ti ostatní si prostě stáhnou stínítko, aby nebylo vidět, kdo auto řídil,“ řekl Huml.

Levnější kamery
Stejný názor mají i další dopravní odborníci. A uznává to nakonec i sám Zdeněk Bambas. "Kvůli té chybě by investice do kamer byla jen vyhozením peněz,“ přiznal. Přesto za kamerami stále stojí.

"V západních státech jsou taková opatření běžná. Třeba Velká Británie by se dala označit za zemi radarů a u silnic tam policisté také nestojí,“ zopakoval včera Bambas.

Na některých místech v Česku kamery provoz na silnicích už sledují. A údaje dávají za pravdu Bambasovi, když tvrdí, že pořízení a provoz techniky je levnější než zaměstnání nových policistů.

Třeba v Praze řidiče hlídá už kolem padesáti kamer, které se aktivují automaticky při projetí na červenou nebo při vysoké rychlosti. Záznamy sice musí vyhodnocovat strážníci, ale je jich méně, než kolik by jich muselo být nasazeno na kontrolu oblastí, které přístroje pokrývají.

"Od poloviny srpna do konce září kamery zachytily 22 tisíc překročení rychlosti,“ řekl náměstek pražského primátora Rudolf Blažek.

Pro automatické kamery mluví i jejich cena.
"Mobilní radar stojí třeba milion a k tomu se musí připočítat plat policistů, kteří ho obsluhují. Pořízení kamery s radarem, která hlídá jeden jízdní pruh, stojí mezi šesti až osmi sty tisíci,“ dodal Blažek.

Státní policie přesto na další novou techniku nemá. "Kvůli silničnímu zákonu jsme už letos novou techniku nakupovali. Jde o nová auta, motorky a také ruční radary. Celkem asi za 80 milionů korun,“ řekl ekonomický náměstek policejního prezidenta Pavel Bouberle.

Nedokážeme vymoci z řidičů pokuty
 Policisté čelí kritice: zatímco v červenci byli vidět u silnice téměř neustále, teď se úplně vytratili. „Nezmizeli jsme. Do ulic posíláme všechny lidi,“ tvrdí šéf dopravní policie Zdeněk Bambas.

Oznámil jste, že policisty by mohly nahradit u silnic kamery. Neřekl jste kdy. Můžete to upřesnit?
Brzy to bohužel nebude. A kvůli současným zákonům by to byly navíc jen vyhozené peníze. Sice bychom díky kamerám zaznamenali tisíce řidičů, kteří porušují rychlost, nedokážeme však od nich vymoci pokuty.

Proč to nedokážete?
Je to chyba zákona, která umožňuje majiteli auta neoznámit osobu, která vůz řídila. To je hlavní důvod, proč část řidičů nedodržuje pravidla tak jako v červenci. Vědí, jak se vyhnout postihu. Musí se to změnit.

A tušíte jak?
Vzal bych si příklad z Velké Británie, kde majitel vozu totožnost řidiče tajit nesmí.

Česko má nedostatky i v jiných věcech. Vy vedete dopravní policii přes deset let. Nešlo ve vaší funkci dělat některé věci jinak? Třeba se snažit získat víc lidí?
Při současném rozpočtu státu se nedá čekat, že bude víc peněz na policii, proto po tom ani tak nevolám. Nás navíc není méně než někde na Západě.

Na rozdíl od tamních států ale máme problémy s legislativou a po její změně volám už roky. Jde to pomalu. Třeba bodový systém jsme navrhovali snad už před 10 roky a prosadit se ho podařilo až loni.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...