Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policie nedokáže vymoci z řidičů pokuty

  11:13aktualizováno  11:13
Kamery jsou vyhozené peníze. Šéf dopraváků přiznal, že kamery nedostatek policistů nevyřeší. Zákon umožňuje řidičům uniknout trestu.
Investice do kamer by byla jen vyhozením peněz, říká šéf dopravní policie

Investice do kamer by byla jen vyhozením peněz, říká šéf dopravní policie | foto: MF DNES

Bezpečnostní kamery a automatické radary policisty u českých silnic jen tak nenahradí. Návrh tento týden představil šéf republikové dopravní policie Zdeněk Bambas jako řešení situace, kdy není reálná šance na poslání dalších policistů do terénu.

Jenže se ukazuje, že tak jednoduché to nebude. Policie na novou elektroniku nemá peníze a její využití podvazuje mezera v novém silničním zákoně.

Ten platí od července. Policisté si přitom od něj slibovali, že díky němu půjdou snadněji vymáhat pokuty za dopravní přestupky. Ale téměř nic se nezměnilo.

Dopravní expert a bývalý dopravní policista Stanislav Huml za chybnou považuje část zákona, která umožňuje majiteli vozu odmítnout sdělit policii či úřadům totožnost osoby, jež si od něj auto půjčila.

"Kamery, které například měří rychlost, kvůli tomu fungují jen na slušné řidiče. Ti ostatní si prostě stáhnou stínítko, aby nebylo vidět, kdo auto řídil,“ řekl Huml.

Levnější kamery
Stejný názor mají i další dopravní odborníci. A uznává to nakonec i sám Zdeněk Bambas. "Kvůli té chybě by investice do kamer byla jen vyhozením peněz,“ přiznal. Přesto za kamerami stále stojí.

"V západních státech jsou taková opatření běžná. Třeba Velká Británie by se dala označit za zemi radarů a u silnic tam policisté také nestojí,“ zopakoval včera Bambas.

Na některých místech v Česku kamery provoz na silnicích už sledují. A údaje dávají za pravdu Bambasovi, když tvrdí, že pořízení a provoz techniky je levnější než zaměstnání nových policistů.

Třeba v Praze řidiče hlídá už kolem padesáti kamer, které se aktivují automaticky při projetí na červenou nebo při vysoké rychlosti. Záznamy sice musí vyhodnocovat strážníci, ale je jich méně, než kolik by jich muselo být nasazeno na kontrolu oblastí, které přístroje pokrývají.

"Od poloviny srpna do konce září kamery zachytily 22 tisíc překročení rychlosti,“ řekl náměstek pražského primátora Rudolf Blažek.

Pro automatické kamery mluví i jejich cena.
"Mobilní radar stojí třeba milion a k tomu se musí připočítat plat policistů, kteří ho obsluhují. Pořízení kamery s radarem, která hlídá jeden jízdní pruh, stojí mezi šesti až osmi sty tisíci,“ dodal Blažek.

Státní policie přesto na další novou techniku nemá. "Kvůli silničnímu zákonu jsme už letos novou techniku nakupovali. Jde o nová auta, motorky a také ruční radary. Celkem asi za 80 milionů korun,“ řekl ekonomický náměstek policejního prezidenta Pavel Bouberle.

Nedokážeme vymoci z řidičů pokuty
 Policisté čelí kritice: zatímco v červenci byli vidět u silnice téměř neustále, teď se úplně vytratili. „Nezmizeli jsme. Do ulic posíláme všechny lidi,“ tvrdí šéf dopravní policie Zdeněk Bambas.

Oznámil jste, že policisty by mohly nahradit u silnic kamery. Neřekl jste kdy. Můžete to upřesnit?
Brzy to bohužel nebude. A kvůli současným zákonům by to byly navíc jen vyhozené peníze. Sice bychom díky kamerám zaznamenali tisíce řidičů, kteří porušují rychlost, nedokážeme však od nich vymoci pokuty.

Proč to nedokážete?
Je to chyba zákona, která umožňuje majiteli auta neoznámit osobu, která vůz řídila. To je hlavní důvod, proč část řidičů nedodržuje pravidla tak jako v červenci. Vědí, jak se vyhnout postihu. Musí se to změnit.

A tušíte jak?
Vzal bych si příklad z Velké Británie, kde majitel vozu totožnost řidiče tajit nesmí.

Česko má nedostatky i v jiných věcech. Vy vedete dopravní policii přes deset let. Nešlo ve vaší funkci dělat některé věci jinak? Třeba se snažit získat víc lidí?
Při současném rozpočtu státu se nedá čekat, že bude víc peněz na policii, proto po tom ani tak nevolám. Nás navíc není méně než někde na Západě.

Na rozdíl od tamních států ale máme problémy s legislativou a po její změně volám už roky. Jde to pomalu. Třeba bodový systém jsme navrhovali snad už před 10 roky a prosadit se ho podařilo až loni.

Autoři:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.