Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policie pojede jen k větším nehodám

aktualizováno 
Od příštího roku, kdy by měl podle očekávání motoristů začít platit nový silniční zákon, bude policie vyjíždět k nehodám méně, než je dosud zvykem. Zatímco nyní musí policisté vidět každý karambol, při kterém škoda přesáhla tisícikorunu, nově se tato hranice má - pokud parlament zákon definitivně v září schválí - posunout na 20 tisíc korun. Změna nezjednoduší život jenom policistům, kterým ubere ze spousty práce,ale také majitelům starších aut, kteří si u menších nehod ušetří oplétačky s policií, pokuty a záznamy do karty řidiče.
Zato majitelé nových vozů přijdou většinou zkrátka. Budou muset většinou volat policii, neboť opravy i menšího poškození jsou zpravidla dražší než u starých aut a často přesáhnou i nově stanovenou sazbu.

Jestliže zatím je nutné volat policii prakticky ke každé nehodě, bude nové rozhodování o tom, zda je škoda z dopravního maléru vyšší nebo nižší než dvacetitisícová, pro mnohého motoristu obtížné. "Každý ťukanec je podle našich zkušeností drahý," říká Pavel Hejda z pražského servisu Auto Jarov,kde opravují novější škodovky a vozy Seat, Audi a Volkswagen. "Například u Volkswagenu Golf stojí oprava nárazníku, světla a blatníku zhruba dvacet tisíc korun. Zato u audiny může stát stejná záležitost také více než dvojnásobek," konstatuje Pavel Hejda. Podle jeho názoru může mít s odhadem ceny opravy problémy i zkušený pracovník servisu: "Například u felicie při nárazu zezadu málokdy poznáte,co vše se na autě kolizí poničilo."

Není sklo jako sklo

Při rozmanité skladbě tuzemského vozového parku jsou mezi jednotlivými automobily obrovské rozdíly v nákladech na jejich opravy. Zatímco například nárazník na Škodu 120 přijde na něco více než tisícikorunu, stojí stejný díl na Mercedes třídy E přes 13 000. Podobně vyznívá srovnání hodnot čelních skel. Pro nejrozšířenější automobil v zemi - Škodu 120 - stojí tento díl asi 1200 korun, pro Škodu Favorit 1500, pro Škodu Felicia 2000, pro Škodu Octavia už necelé 4000 a pro zmíněný mercedes více než 11 000 korun. Všechny tyto ceny ještě nezahrnují práci mechaniků.

Tisícovka se přežila

Dosud platné pravidlo tisícikoruny je podle názoru policistů přežité, neboť bílé vozy se zeleným pruhem a modrým majáčkem musí vyjíždět i k sebemenším střetům. "Na policii teď řidiči po nehodě čekají mnohdy i pět šest hodin. Provoz se tak komplikuje a hrozí další kolize," míní Stanislav Huml, šéf středočeské dopravní policie. "Pomačkané plechy nejsou tak závažným přestupkem, aby je musela šetřit policie a řidiče za ně pokutovat," soudí motoristický právník Michal Dlabola. "V Německu často policie k menším nehodám přijede, ale jen sepíše protokol. Pokutovat řidiče za to, že zabrzdil o vteřinu později a někomu jen mírně poničil auto, není vždy nutné," souhlasí Stanislav Huml. Malé nehody se často stávají na velkých parkovištích u supermarketů, kde po celý den panuje čilý dopravní ruch. "Nebo někdo zavadí kufříkem o zaparkované auto a pouhé přelakování přijde na víc než tisíc korun," potvrzuje Martin Kulhánek, lakýrník pražského servisu Auto Jarov. Policisté si v současné situaci, kdy jsou voláni k malým nehodám, připadají jako detektivové pracující pro pojišťovny. "Chceme řešit jen vážnější nehody, menší střety nás zdržují," tvrdí Stanislav Huml. Podle jeho názoru však nestačí ani nová hranice 20 000 korun. "Dál budeme vyjíždět zbytečně moc. Optimální by byl patnáctinásobek minimální mzdy," míní Stanislav Huml. To by znamenalo volání policie až u škod přesahujících 60 000 korun. Ale sazba by pružněji reagovala na inflaci. "Chtěli jsme,aby zákon stanovil nejméně deset tisíc korun. Dvacet tisíc je proto dostatečná suma a soudím, že moc rychle nezestárne," oponuje Zdeněk Bambas, šéf tuzemské dopravní policie.

Nejistotu řeší policie

Od Nového roku tedy zřejmě bude na řidičích, aby se po malé kolizi domluvili, zaznamenali průběh nehody, popsali škodu, doklad podepsali a dali o události vědět pojišťovně. "Pokud se ale někdo při nehodě zraní nebo vznikne škoda někomu dalšímu, budou muset řidiči volat policii i příští rok," vysvětluje Stanislav Huml. Aby byl popis nehody pro pojišťovnu dostatečný, doporučuje právník Michal Dlabola řidičům, aby poškozené části vozidel vyfotografovali. Budou se však mnohdy rozezlení účastníci nehody schopni v klidu domluvit? "Odhaduji, že v polovině případů ano. Vždyť jim jde o to, aby dostali peníze za nehodu, a ne o to, aby byl viník nehody pokutován. Z toho nic nemají," doufá Michal Dlabola. "Když si řidiči budou moci vybrat mezi dlouhým čekáním na policii a dohodou, věřím, že zvítězí dohoda," souhlasí Stanislav Huml. "Já si myslím, že policistům ubude práce především s takovými nehodami, kdy řidič sjede do příkopu nebo mu bude garáž příliš malá," doplňuje Zdeněk Bambas. Nutnost volat policii zůstane, když nehodu zaviní řidič v autě bez zaplaceného povinného ručení. "V takovém případě musí poškozený trvat na přítomnosti policie, jinak se peněz za opravu svého vozidla nedočká," připomíná právník Zdeněk Svátek. "Doporučuji volat policii při sebemenší pochybnosti o serióznosti viníka," radí Zdeněk Bambas.

Zmýlená se prodraží

Otázkou zůstává, jak budou pojišťovny řešit případy, kdy škoda převýší dvacetitisícovou hranici, ale účastníci nehody policii nezavolají. "Podle zkušeností našich klientů pojišťovny tolerují, když řidiči policii nepřizvou k nehodám se škodou do pěti tisíc korun," říká Michal Dlabola z pojišťovny D .A.S., která se specializuje na problémy motoristů. "Nyní tolerujeme i případy, kdy policie nevidí nehodu se škodou až do deseti tisíc korun," připouští Václav Bálek z České pojišťovny,která je největším ústavem svého druhu v zemi. "Podle mého soudu by bylo vhodné, kdyby pojišťovny do konce roku sdělily, kam až budou nepřesný odhad nově tolerovat," míní Stanislav Huml. Právník Michal Dlabola má zkušenost, že pojišťovny vyplácejí třeba jen půlku peněz nutných na opravu, jakmile zjistí, že policie u nehody nebyla. "Od příštího roku budeme zmýlenou v odhadu škody posuzovat individuálně. Při špatném odhadu můžeme požadovat po viníkovi i celou částku vyplacenou za opravu auta poškozeného," informuje Václav Bálek.

Přibude podvodů

Dvacetitisícová hranice paradoxně pomůže řidičům, kteří menší nehodu zaviní pod vlivem alkoholu. "Ano, bude to tak," přiznává Zdeněk Bambas. "U menších nehod, které policie nebude muset zhlédnout, bude pro podnapilého viníka jednodušší, když se s poškozeným domluví, policii nezavolají, a alkohol v krvi řidiče tak zůstane utajen. Jinak by dostal vysokou pokutu a pojišťovna by od něho žádala celou částku, kterou vyplatí poškozenému," vysvětluje Michal Dlabola. Pracovníci pojišťoven se rovněž obávají, že od ledna 2001 přibude také pojišťovacích podvodů. "Půjde kupříkladu o dopravní nehody, při kterých řidiče oslní protijedoucí auto," odhaduje Václav Bálek. "V takovém případě řidič nezjistí viníka a možná se dohodne se známým, který vezme před pojišťovnou vinu na sebe. Podobně bude možné řešit situace,kdy řidič zjistí, že m u kdosi neznámý poškodil zaparkovaný vůz."

Kolik stojí díly často trpící při nehodách (Kč)

Vůz (rok výroby) Přední Světlomet Přední Čelní Chladič Víko Přední
nárazník blatník sklo kufru kapota

Škoda 120 (1987) 1 211 1 257 614 1 200 1 540 - 2 464
Škoda Favorit 136 (1992) 1 833 1 725 1 170 1 543 1 599 4 876 2 855
Škoda Felicia 1.3 (2000) 3 400 2 258 2 344 2 090 1 599 6 953 5 840
Škoda Octavia 1.6 (2000) 4 221 3 772 3 210 3 784 5 181 8 039 7 111
Peugeot 205 1.1 (1992) 1 627 1 940 3 596 6 018 3 900 11 312 8 123
Renault Clio 1.2 (2000) 5 793 3 450 2 805 6 495 9 630 10 033 6 793
Opel Vectra 1.6 (1995) 4 050 4 500 3 690 5 340 7 100 13 400 9 320
Mercedes E 320 CDI (2000) 13 398 10 532 8 085 11 226 12 409 13 608 14 220

Poznámka: Ceny nezahrn ují práci při opravě
Pramen: Pražské značkové servisy
Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.