Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policie pokutovala chodce za nesprávné přecházení

  15:14aktualizováno  15:14
ÚSTÍ NAD LABEM - Policie se zaměřila na ústecké chodce a uložila jim za nesprávné přecházení 70 pokut. Jindřich Neumann z dopravní služby severočeské policejní správy dnes novinářům řekl, že pokuty se nejčastěji pohybovaly ve výši 100 korun, i když by mohly dosáhnout až 500 korun. Nový silniční zákon, který platí od Nového roku, přiznává chodcům na značených přechodech přednost před projíždějícími vozy. Výjimkou jsou tramvaje a houkající automobily policie, hasičů či záchranné služby.

V lednu podle Neumanna policisté nechali chodce na pokoji, aby se naučili vozovky řádně přecházet. Nyní již přistoupili ke kontrolním akcím. Středeční kontrola chodců v Ústí nad Labem trvala zhruba od 8 do 15 hodin a nebyla podle policie poslední. Navíc se tyto dopravně-bezpečnostní akce rozšíří i do dalších měst Ústeckého kraje.
Neumann uvedl, že policisté se zaměřili především na přecházení vozovek mimo přechod a na přecházení na červenou na přechodech. Nejvíce pokut podle něj dostali chodci na přechodu k ústeckému hlavnímu vlakovému nádraží, na Masarykově třídě a u Špitálského náměstí. Severočeští policisté od počátku roku zatím nezaznamenali případ úmrtí chodce, kterému by na přechodu nedal řidič přednost. Ve čtvrtek ale ústečtí policisté řešili nehodu, při níž jeden řidič zastavil před chodcem na přechodu své auto, za ním jedoucí vůz však do něj narazil, uvedl Neumann.

Přechody pro chodce ovládl zmatek

Nová práva, která chodci získali na přechodech, vyvolávají asi největší diskuse ze záplavy změn v silničních pravidlech, jež v zemi platí od začátku letošního roku. Řidiči ani chodci si totiž na nové poměry zatím ještě nezvykli. Ostrava a Praha už hlásí přibývající nehody před přechody, pěší navíc často zapomínají, že přednost na přechodech jim nenáleží od řidičů tramvají a vozů s blikajícími modrými majáky. Komplikované vztahy se časem bezpochyby srovnají a pořád platí nedávná slova šéfa dopravní policie Zdeňka Bambase: "Díky přednosti chodců na přechodech se Česko může považovat za civilizovanější zemi než dřív."

Zkušenosti chodců z prvních týdnů fungování nového zákona se liší. "Před přechodem mi nikdo nezastaví, musím dlouho čekat na šanci přejít silnici. Zdá se mi, že je to ještě horší než vloni," říká Marie Šipošová, poštovní doručovatelka z centra Ostravy. Zato její kolegyně Naděžda Straková, která doručuje zásilky v nedalekých ostravských Mariánských Horách, si nemůže změnu vynachválit: "Auta letos jezdí pomaleji, s přecházením ulice nemám na přechodech problémy." 

A jak si obě poštovní doručovatelky nový zákon vykládají? "Když jsem na vozovce, mohlo by auto přibrzdit nebo zastavit a nechat mne přejít," míní Marie Šipošová. "Podle mého názoru úplnou přednost na přechodech nemám," myslí si Naděžda Straková. Přesná citace zákona řidiči ukládá, že "... je povinen umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky..."

Vztahy skřípou

Také řidiči si stěžují, že to zatím v jejich vztahu s pěšími skřípe. "S chodci  si nerozumíme. Někdy se stane, že zastavím, ale pěšák se dívá jinam a přejít vlastně nechce. Potom mi ukáže, abych jel, ale já se bojím, že za rohem stojí policista a dá mi pokutu, že jsem chodce nepustil," stěžuje si ostravský řidič Lubomír Grzych, který za volantem vozu městských služeb denně absolvuje stovku kilometrů. "Jindy si pěší vysvětlují svou přednost tak, že vbíhají pod kola, a neuvědomují si, že auto má určitou brzdnou dráhu.

Problémy zažívám i ráno a večer za šera, nebo když nasněží a přechody ani značky nejsou vidět. To by chodci měli vzít v úvahu." "Pěší si dělají, co chtějí. Řidičům nezbývá než být stále ve střehu. Lidé stále přecházejí i mimo přechody, a když srovnám první lednové týdny s loňskem, tak konstatuji, že jezdíme pomaleji. Pokud člověk vkročí na přechod, měl by řidič zastavit. Já jsem na to zvyklý z Německa a souhlasím s tím," doplňuje spolumajitel brněnské taxislužby Milan Kozar.

Že řidiči mají na pěší různý metr, to dokazují přibývající nehody před přechody pro chodce. "Přesné statistiky ještě nemáme, ale denně řešíme tři až čtyři takové případy. První auto zabrzdí, aby dalo chodci přednost, ale řidič jedoucí za ním se zastavením nepočítá a brzdit už nestihne. Vloni byly takové nehody výjimečné. Naštěstí se jedná o ťukance," uvádí šéf ostravské dopravní policie Miroslav Pech. Jeho pražský kolega Zdeněk Bezouška to potvrzuje. "Domnívám se, že takových událostí přibývá. Ovšem přesné statistiky budeme mít až v únoru."

Přechodů ubude

Praha i Ostrava chce rušit přechody v místech, kde jich je víc za sebou. "Některé přechody v centru zrušíme, u dalších budeme dbát na pravidelnou obnovu, aby je řidiči dobře viděli," tvrdí Kamil Kotek z pražského magistrátu. "Chceme, aby v budoucnu většina přechodů v centru města měla semafory." "V Ostravě zrušíme asi 60 přechodů, tedy necelých deset procent z celkového počtu. Samozřejmě se nebude jednat o takové, které jsou hojně využívané.

Nejčastěji zmizí přechody, za nimiž následovaly za méně než 50 metrů další," prohlašuje Jiří Tichý z ostravské radnice. Ačkoliv se mezi lidmi v souvislosti s novým zákonem často hovoří o absolutní přednosti chodců, není to pravda. "Tramvaje mají přednost před chodci, protože potřebují více než dvojnásobně delší brzdnou dráhu k zastavení ve srovnání s auty," informuje Zuzana Knoblochová, mluvčí pražského dopravního podniku. "Chodcisi však často přednost vynucují. Řidičům tramvají proto doporučujeme, aby přes přechody jezdili opatrně."

Chodci získali větší přednost na přechodech

Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.