Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policie pokutovala chodce za nesprávné přecházení

  15:14aktualizováno  15:14
ÚSTÍ NAD LABEM - Policie se zaměřila na ústecké chodce a uložila jim za nesprávné přecházení 70 pokut. Jindřich Neumann z dopravní služby severočeské policejní správy dnes novinářům řekl, že pokuty se nejčastěji pohybovaly ve výši 100 korun, i když by mohly dosáhnout až 500 korun. Nový silniční zákon, který platí od Nového roku, přiznává chodcům na značených přechodech přednost před projíždějícími vozy. Výjimkou jsou tramvaje a houkající automobily policie, hasičů či záchranné služby.

V lednu podle Neumanna policisté nechali chodce na pokoji, aby se naučili vozovky řádně přecházet. Nyní již přistoupili ke kontrolním akcím. Středeční kontrola chodců v Ústí nad Labem trvala zhruba od 8 do 15 hodin a nebyla podle policie poslední. Navíc se tyto dopravně-bezpečnostní akce rozšíří i do dalších měst Ústeckého kraje.
Neumann uvedl, že policisté se zaměřili především na přecházení vozovek mimo přechod a na přecházení na červenou na přechodech. Nejvíce pokut podle něj dostali chodci na přechodu k ústeckému hlavnímu vlakovému nádraží, na Masarykově třídě a u Špitálského náměstí. Severočeští policisté od počátku roku zatím nezaznamenali případ úmrtí chodce, kterému by na přechodu nedal řidič přednost. Ve čtvrtek ale ústečtí policisté řešili nehodu, při níž jeden řidič zastavil před chodcem na přechodu své auto, za ním jedoucí vůz však do něj narazil, uvedl Neumann.

Přechody pro chodce ovládl zmatek

Nová práva, která chodci získali na přechodech, vyvolávají asi největší diskuse ze záplavy změn v silničních pravidlech, jež v zemi platí od začátku letošního roku. Řidiči ani chodci si totiž na nové poměry zatím ještě nezvykli. Ostrava a Praha už hlásí přibývající nehody před přechody, pěší navíc často zapomínají, že přednost na přechodech jim nenáleží od řidičů tramvají a vozů s blikajícími modrými majáky. Komplikované vztahy se časem bezpochyby srovnají a pořád platí nedávná slova šéfa dopravní policie Zdeňka Bambase: "Díky přednosti chodců na přechodech se Česko může považovat za civilizovanější zemi než dřív."

Zkušenosti chodců z prvních týdnů fungování nového zákona se liší. "Před přechodem mi nikdo nezastaví, musím dlouho čekat na šanci přejít silnici. Zdá se mi, že je to ještě horší než vloni," říká Marie Šipošová, poštovní doručovatelka z centra Ostravy. Zato její kolegyně Naděžda Straková, která doručuje zásilky v nedalekých ostravských Mariánských Horách, si nemůže změnu vynachválit: "Auta letos jezdí pomaleji, s přecházením ulice nemám na přechodech problémy." 

A jak si obě poštovní doručovatelky nový zákon vykládají? "Když jsem na vozovce, mohlo by auto přibrzdit nebo zastavit a nechat mne přejít," míní Marie Šipošová. "Podle mého názoru úplnou přednost na přechodech nemám," myslí si Naděžda Straková. Přesná citace zákona řidiči ukládá, že "... je povinen umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky..."

Vztahy skřípou

Také řidiči si stěžují, že to zatím v jejich vztahu s pěšími skřípe. "S chodci  si nerozumíme. Někdy se stane, že zastavím, ale pěšák se dívá jinam a přejít vlastně nechce. Potom mi ukáže, abych jel, ale já se bojím, že za rohem stojí policista a dá mi pokutu, že jsem chodce nepustil," stěžuje si ostravský řidič Lubomír Grzych, který za volantem vozu městských služeb denně absolvuje stovku kilometrů. "Jindy si pěší vysvětlují svou přednost tak, že vbíhají pod kola, a neuvědomují si, že auto má určitou brzdnou dráhu.

Problémy zažívám i ráno a večer za šera, nebo když nasněží a přechody ani značky nejsou vidět. To by chodci měli vzít v úvahu." "Pěší si dělají, co chtějí. Řidičům nezbývá než být stále ve střehu. Lidé stále přecházejí i mimo přechody, a když srovnám první lednové týdny s loňskem, tak konstatuji, že jezdíme pomaleji. Pokud člověk vkročí na přechod, měl by řidič zastavit. Já jsem na to zvyklý z Německa a souhlasím s tím," doplňuje spolumajitel brněnské taxislužby Milan Kozar.

Že řidiči mají na pěší různý metr, to dokazují přibývající nehody před přechody pro chodce. "Přesné statistiky ještě nemáme, ale denně řešíme tři až čtyři takové případy. První auto zabrzdí, aby dalo chodci přednost, ale řidič jedoucí za ním se zastavením nepočítá a brzdit už nestihne. Vloni byly takové nehody výjimečné. Naštěstí se jedná o ťukance," uvádí šéf ostravské dopravní policie Miroslav Pech. Jeho pražský kolega Zdeněk Bezouška to potvrzuje. "Domnívám se, že takových událostí přibývá. Ovšem přesné statistiky budeme mít až v únoru."

Přechodů ubude

Praha i Ostrava chce rušit přechody v místech, kde jich je víc za sebou. "Některé přechody v centru zrušíme, u dalších budeme dbát na pravidelnou obnovu, aby je řidiči dobře viděli," tvrdí Kamil Kotek z pražského magistrátu. "Chceme, aby v budoucnu většina přechodů v centru města měla semafory." "V Ostravě zrušíme asi 60 přechodů, tedy necelých deset procent z celkového počtu. Samozřejmě se nebude jednat o takové, které jsou hojně využívané.

Nejčastěji zmizí přechody, za nimiž následovaly za méně než 50 metrů další," prohlašuje Jiří Tichý z ostravské radnice. Ačkoliv se mezi lidmi v souvislosti s novým zákonem často hovoří o absolutní přednosti chodců, není to pravda. "Tramvaje mají přednost před chodci, protože potřebují více než dvojnásobně delší brzdnou dráhu k zastavení ve srovnání s auty," informuje Zuzana Knoblochová, mluvčí pražského dopravního podniku. "Chodcisi však často přednost vynucují. Řidičům tramvají proto doporučujeme, aby přes přechody jezdili opatrně."

Chodci získali větší přednost na přechodech

Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Chystá se zdražení pokut: za telefonování a focení až 10 tisíc a 4 body

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s policií pracuje na zpřísnění bodového systému. Více se bude postihovat používání...

Škoda Kodiaq GT: kupé-SUV se testuje převlečené za mazdu, jako před 30 lety

Prototypy Škody Kodiaq GT převlečené za SUV Mazdy.

Znetvořené prototypy prohánějící se v běžném provozu fascinují milovníky automobilů. Tuší, že maskování ukrývá něco...

Další z rubriky

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Chystá se zdražení pokut: za telefonování a focení až 10 tisíc a 4 body

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s policií pracuje na zpřísnění bodového systému. Více se bude postihovat používání...

BMW Řada 5 525d Touring
BMW Řada 5 525d Touring

r.v. 2011, naj. 125 750 km, diesel
489 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz