Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policie si neví rady se zloději na benzinkách

  12:00aktualizováno  12:00
Policie ani pumpaři si nevědí rady se zloději benzinu. Do auta s ukradenou poznávací značkou natankují palivo a ujedou bez placení.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Mezi českými zloději se rozrůstá zvláštní „disciplína“. Mohlo by se jí říkat benzinová turistika. Pumpaři ani policie si s tím přitom nevědí rady.
 
Princip je jednoduchý. Zloději ukradnou státní poznávací značku z cizího vozidla a dají si ji na své. Pak někde natankují plnou nádrž a odjedou bez placení. Postižený, kterému značku ukradli, se tak rázem stává podezřelým z krádeže benzinu. A hrozí mu problémy.

Ukradli mi značku, šel po mě detektiv...
Ráno se vzbudíte a jste jednou nohou v průšvihu, ani nevíte jak. Přijdete ke svému autu a zjistíte, že vám někdo ukradl "espézetky“. A po pár dnech vám volá soukromý detektiv, že jste u pumpy ukradl benzin.
Přesně to se stalo mně.

Když jsem zjistil, že mé auto je bez registračních značek, hned mě napadlo zavolat na policii.

"Nechci vás od ničeho zrazovat, ale my vám nepomůžeme. Je to jen přestupek. Zavolejte na registr vozidel, že potřebujete novou značku,“ dal mi radu policejní komisař z pardubického okrsku.

Zavolal jsem tedy na registr. "Na policajty nedejte. Jsou líní sepsat protokol. Rychle tam utíkejte a všechno nahlaste. Značky kradou chytráci, kteří pak ujíždějí bez placení od benzinek. Tady už bylo lidí, co se pak nemohli vyhrabat z problémů,“ vyděsila mne úřednice.

Vyrazil jsem tedy na policii a nechal si sepsat protokol o krádeži. Neuplynuly ani tři dny a už jsem to ocenil.

Zazvonil telefon. "Pan Zlinský? Vy jste byl v noci na pátek v Hradci Králové na benzinové stanici Shell?“ uhodil na mne muž, který už si zjistil mé bydliště i číslo mobilu.

Hrklo ve mně. A je to tady, říkal jsem si. Začal jsem nervózně brblat vysvětlení v domnění, že mluvím s policistou. "A máte na krádež značek papír? Zelené BMW s vaší espézetkou nabralo plnou a odjelo bez placení,“ vyzvídal muž.

Druhý den se ozval znovu. Zjistil si, že krádež je nahlášená. "To vás zachránilo,“ uklidnil mě. "Já pracuji pro pumpu, kde jste jako tankoval. Policie s tím nic nedělá, tak si pomáháme sami. Těch případů je hodně,“ řekl. Napadlo mě, jestli smí nahlédnout do registru vozidel. Bez toho by mě nevypátral. "To víte, že se to nesmí. Jenže vím, kam zavolat. Vždyť se tím živím,“ sebral mi detektiv iluze. Ani mne nepřekvapilo, že mi nechtěl říct své jméno.

Do těchto záznamů však mohou pouze policisté, a soukromý detektiv tak porušil zákon. "Když najdu člověka, který krádež SPZ nenahlásil a je podezřelý z tankování bez placení, předám případ policii,“ dodal detektiv najatý okradenými pumpaři.

A jak jsem nakonec dopadl? Vyvázl jsem ještě dobře. Zaplatil jsem pouze 450 korun za nová čísla.

Policie je bezmocná 
"Kamery nám nepomáhají. Ti lidé v tom umějí chodit. Mají čepice, tmavé brýle a zásadně do kamer nekoukají,“ říká Milan Pánek ze společnosti Shell.

Někdy jde zaměstnancům čerpacích stanic při pronásledování zlodějů o život. "Byly případy, kdy prchající řidič zranil obsluhu nebo zákazníka,“ dodal Pánek.

U Shellu už mají databázi poznávacích značek aut, se kterými zloději k pumpám pro natankování "zdarma“ jezdí. "Před dvěma roky byla situace neudržitelná. Každý měsíc odjelo z každé naší pumpy v průměru jedno auto bez placení. Máme sto padesát pump,“ vzpomíná Pánek.

"Po zavedení databáze klesly krádeže zhruba o polovinu. Zloději si mezi sebou řekli, že u nás mohou narazit,“ radí Pánek konkurenci, jak se benzinovému zlodějství bránit.

Čísla od policie potvrzují, že případů rozhodně není málo. Od začátku letošního roku už policisté zaznamenali 3797 krádeží nebo ztrát poznávacích značek. Přitom se jich podařilo najít jen 468. Případů bude zřejmě více, protože někteří lidé ani ztrátu nebo krádež značky nenahlásí. A to je velká chyba.
 
Policie přiznává, že je proti tankování bez placení téměř bezmocná. "Řešíme to jako každý jiný čin. Často ale skončíme na tom, že značky jsou kradené. Pak je pátrání po pachateli těžké,“ potvrdila tisková mluvčí pardubických policistů Jitka Vavřinová.

V jejím kraji mají přitom od začátku letošního roku nahlášených už patnáct podobných případů krádeže benzinu.

Zloději si značky mezi sebou půjčují
Benzinoví gangsteři se dokonce znají mezi sebou. "Celé to má nádech organizovaného zločinu. Máme v databázi jednu espézetku, která byla u krádeže už třikrát a pokaždé na jiném voze. Zloději to mají perfektně vymyšlené,“ dodává Pánek ze Shellu.

Pumpám se někdy ani nevyplatí proti tankování "zdarma“ bojovat. "Je to ohromný problém, který nám přináší velké ztráty. To, že si někdo vezme plnou nádrž a pak v klidu odjede, se nám stává často,“ říká mluvčí společnosti Jet Jana Gáliková. "Jenže když dáte do osobního vozu plnou nádrž, tak to je asi tisíc korun. Kdybychom měli platit soukromého detektiva, tak nás to celé vyjde dráž než sama loupež,“ dodává mluvčí.

"Odjezdy bez placení? To si buďte jistí, že se to stává. Je to dost často. Jak se bráníme? Prakticky nijak. Když bychom mu třeba kamenem aspoň rozbili okno, tak policie bude řešit nás,“ uvedl zaměstnanec pumpy Pap Oil z Přelouče, který nechtěl být jmenován.

Kam mizí?
Ztracené a ukradené registrační značky

v roce 2006

16 879
podařilo se najít 1896
od 1. 1. do 26. 3. 2007 3797
podařilo se najít 468
Zdroj: Policie ČR

Autoři:






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.