Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policie už rok zabavuje auta. Někde to jde, jinde ne

  12:00aktualizováno  12:00
Od minulého roku mohou policisté zabavovat auta řidičům, kteří jezdí opakovaně opilí nebo bez oprávnění. Na Mělnicku, kde tento postih rádi využívají, se počet dopravních nehod způsobených pod vlivem alkoholu snížil.

DEPOZITÁŘ. Zabavená auta vozí kladenští policisté na parkoviště ve Slaném. | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Řidiči, kteří jezdí opakovaně opilí, nechodili do autoškoly nebo jim soud zakázal řídit, riskují na Mělnicku a Kladensku víc než v jiných okresech. Pokud je za volantem chytí policisté, je pravděpodobné, že o své auto přijdou. Právě policisté z těchto středočeských okresů totiž vozidla nepolepšitelným řidičům zabavují nejčastěji.

V Mělníku začali novinku zákona využívat už loni v listopadu. Hlavní motivací bylo vyhnat ze silnic ty, kteří jezdí opakovaně opilí nebo bez dokladů. "Zatím jsme zabavili 65 vozidel," uvedl mluvčí mělnické policie Václav Tichý. Ze všech středočeských policejních ředitelství je to nejvíce.

Je mezi nimi i auto řidiče, kterého bez řidičáku chytili policisté na silnicích desetkrát, často opilého.
Spolu s Mělníkem se snaží také Kladno, kde od začátku roku zadrželi 48 vozidel.

"Většinou jde o starší a technicky nezpůsobilá vozidla," uvedla mluvčí kladenské policie Michaela Nováková. Podle ní je to proto, že tento typ deliktů mají na svědomí recidivisté, kteří si drahá auta nekupují. "Pokud například neřidič bude chycen několikrát, můžou policisté zabavit jakýkoli vůz a vůbec nezáleží na hodnotě," dodala mluvčí.

K zadržení auta musí mít policisté důvod
K nejméně aktivním v zabavování aut patří policie na Rakovnicku. V jejím depozitáři nestojí žádné z aut řidiče-hříšníka. "Zatím jsme žádný případ notorického neřidiče nebo osoby, která by opakovaně mařila výkon úředního rozhodnutí, neřešili. Proto jsme neměli důvod k odebrání motorového vozidla," vysvětlil mluvčí rakovnické policie René Černý.

Jeho kolega a mluvčí kutnohorské policie Daniel Votroubek doplnil, že policisté musí mít k zadržení auta takzvané zákonné důvody. "Auto musí být majetkem řidiče a mělo by se jednat o opakované porušení pravidel. Pak připadá v úvahu propadnutí," řekl Votroubek.

Dopravní expert Stanislav Huml se domnívá, že regiony s malým počtem zabavených aut jsou málo aktivní. "Ty případy tam jsou stejně jako na Mělnicku a Kladensku," tvrdil Huml.

Vedoucí středočeské dopravní policie Karel Holý upozornil, že to může být i složením obyvatelstva. Na Kladensku podle něho jsou třeba ve srovnání s Rakovnickem potenciální pachatelé. "Zabavování aut záleží také na místních poměrech, jak jsou zapojena státní zastupitelství a soudy. Tato metoda je doménou jednotlivých okresů, my to nesledujeme," řekl šéf středočeské dopravní policie.

V Mělníku se ukazuje, že tvrdý postih pro řidiče zabírá. Počet nehod způsobených opilci se letos ve srovnání s loňskem snížil o třicet případů. Loni jich policisté měli 102, letos dvaasedmdesát. "Auta budeme zabavovat pořád dál," ujistil mluvčí Václav Tichý.

Státu propadnou vozidla málokdy
Naposledy mělničtí policisté "vzali" auto 15. prosince. Za volantem seděl pětačtyřicetilý muž z Kralup nad Vltavou, který nejen nikdy do autoškoly nechodil, ale soud mu v minulosti už na pět let zakázal řídit auto. Navíc měl v dechu bezmála dvě promile alkoholu. Dopustil se tak hned několika trestných činů. Řidič si auto nechal zabavit.

"Zatím se nám nestalo, že by řidiči nechtěli své vozy vydat dobrovolně. Pokud by se to stalo, vyrozumíme státního zástupce a ten vydá příkaz k zadržení vozidla," vysvětlil postup při zabavování auta zástupce vedoucího policejního obvodního oddělení v Mělníku Stanislav Fraibiš.

Zabavovaná vozidla ale jen málokdy propadnou státu. Buď nejsou hříšníci jejich vlastníky a policie pak auta vrací majitelům, nebo soud rozhodne, že viníkovi stačí trest a k propadnutí auta nesáhne. Například v Mělníku propadne státu zhruba pět procent ze všech zabavených vozidel.

Na Kladensku takto dostal stát letos tři auta. "Záleží na konkrétním případu a na osobě pachatele, jestli je to například recidivista,"“ vysvětlila mělnická státní zástupkyně Jaromíra Petrášová.

Napoprvé podle ní auto soud nikdy nikomu nevezme. "Podruhé asi také ne, ale udělá-li to potřetí, pak už se přikračuje k tomu, že mu je auto odňato," poznamenala.

Definitivní rozhodnutí je na soudu. "My to třeba navrhujeme, ale záleží na soudu," dodala žalobkyně. Podle ní se už také stalo, že okresní soud řidiči auto odebral, ale krajský soud jeho rozhodnutí v odvolacím řízení zrušil.

Jak může vůz propadnout státu
1. Policisté řidičovu jízdu v opilosti či bez dokladů vyhodnotili jako trestný čin. (To se stane v případě, kdy řidič má v krvi nad jedno promile alkoholu, soud mu již v minulosti uložil zákaz řízení motorových vozidel či vůbec nevlastní řidičský průkaz).
2. Policie odebere vozidlo s odůvodněním, že by nadále sloužilo k překračování zákona. Informuje státního zástupce a Úřad pro zastupování ve věcech majetkových. Tento postup se využívá především u recidivistů, tj. lidí, kteří již v minulosti auto pod vlivem alkoholu či bez průkazu řídili.
3. Pokud řidič vydá auto dobrovolně, policisté vozidlo odvezou do depozitu (na policejní parkoviště).
4. V případě, že řidič poskytnout auto dobrovolně nechce, musí vydat státní zástupce příkaz k zadržení vozidla.

5. V depozitu zůstává auto do rozhodnutí soudu, který jej může majiteli vrátit, nebo nechat propadnout ve prospěch státu.





Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.