Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policie zbytečně blokuje silnice

  9:19aktualizováno  9:19
Lehké škrábnutí dvou aut o sebe mívá v městské dopravě katastrofální následky. Řidiči musí nechat stát auta na místě nehody do příjezdu policie, a na přetížených silnicích tak vznikají dlouhé mnohakilometrové fronty.
Nehoda na magistrále 5

Nehoda na magistrále 5 - Na pražské severojižní magistrále se srazilo taxi s autobusem. Nehoda zablokovala dopravu. (7. listopadu 2003) | foto: Jiří MeixneriDNES.cz

To se stalo například minulý týden při nehodě na severojižní magistrále v Praze, kdy srážku dvou aut a cyklisty se dvěma lehce zraněnými řešili policisté dvě hodiny.

Mnozí řidiči tvrdí, že za kolaps mohou při nehodách též policisté, protože jim vyšetřování trvá dlouho. "Známý nedávno havaroval v Praze u Barrandovského mostu. Nikdo nebyl zraněn, ale přesto trvalo hodinu, než to policisté vyšetřili a dovolili odstavit auto na stranu. Podle mě by stačilo nehodu jen vyfotografovat a ta ostatní měření by se dala udělat až po odtažení aut z vozovky," řekl řidič kamionu David Mladý. Policisté se však brání, že vyšetřování nehod nemohou urychlit.
Řidičům také vadí, že policisté přijíždějí na místa nehod i s několikahodinovým zpožděním a do té doby musí auta zůstat na místě.

Vladimír Špička z Autoklubu České republiky uvedl, že řidiči nemusí podle tři roky starého zákona hlásit dopravní nehodu tehdy, jestliže nebyl nikdo zraněn a na autech není větší škoda než dvacet tisíc korun. "Jenomže je tady problém. Stávalo se, že se lidé na místě dohodli a policii nevolali. Jenže řidič, který ve skutečnosti měl třeba jen trochu odřený lak, nahlásil pojišťovně daleko větší poškození. Ty jsou proto nyní daleko opatrnější, lidé teď hlásí policistům nehody častěji než dříve," řekl Špička.
Podle Špičky je také ideální, když řidiči vyfotografují místo nehody vlastním fotoaparátem, nejlépe digitálním.

Šéf pražské dopravní policie Pavel Švrčula připustil, že jeho podřízení přijedou někdy na místo nehody i po třech hodinách. "Pokud jde jenom o nějaké ťuknutí a řešíme najednou deset nehod, tak tam přijedeme později," připouští. Pokud se však stane nehoda někde na hlavním tahu, například na severojižní magistrále, Jižní spojce či Strakonické, přijíždí na místo nejbližší pořádková policejní hlídka. "Ta zakreslí místo nehody. Pokud nejsou zranění a viník nehody se přizná, nechají odstavit auta na bok a dopravu uvolní," řekl. Postup policistů při vyšetřování dopravních nehod nařizuje předpis policejního prezidia. "Není pravda, že bychom my vyšetřování srážek protahovali. Ale na práci policistů závisí později i práce soudů, proto musíme být důslední," dodal Švrčula.

Dobrý skutek může být po zásluze potrestán
Byla to docela banální nehoda. Na pražské magistrále, na náměstí I. P. Pavlova, narazilo osobní auto do jiného, jedoucího před ním.

Řidiči nakonec dostali několikatisícovou pokutu. Ne však za nehodu. Pokutu dostali za to, že nechtěli způsobit dopravní zácpu a auta z tramvajových kolejí, kde zůstala stát, odvezli o pár metrů dál. "Řidiči tramvají na nás zvonili, už jich tam byla hezká fronta. V Sokolské ulici směrem od Václavského náměstí už se to začalo taky pěkně štosovat. Tak bych byl blázen, kdybych neuhnul," říká o nehodě řidič z Prahy 4, který si přeje zůstat v anonymitě, aby neměl s policií potíže. "Kdybych tam zůstal stát, tak bude zácpa přes celou Prahu. Pro dobrotu na žebrotu," dodává.

Policisté argumentují tím, že musí každou nehodu pečlivě zdokumentovat. Prý by stačilo, kdyby řidiči označili pozici aut pískem, který u sebe vozí řidiči tramvají. Pokutu by pak nedostali, protože by byla poloha aut po nehodě jasná.

Jenže v praxi to takhle ani zdaleka nefunguje. Například včera krátce po poledni se srazila tramvaj v Evropské ulici s odbočujícím autem. Také banální nehoda, jen pár pomačkaných plechů. Řidič tramvaje označil polohu i pozici osobního auta pískem. Ale pro jistotu zůstal - stejně jako řidička osobního auta - stát na místě až do příjezdu policistů. Zbytečné zpoždění tak nabralo několik tramvají a auta ucpala několik set metrů dlouhý úsek od Vítězného náměstí. "Úplně zbytečná zácpa. To nabourané auto přece nemuselo zůstat uprostřed křižovatky," komentoval to jeden z řidičů.

Jaké jsou vaše zkušenosti s policií? Jak si vedla policie při vyšetřování vaší nehody? Pište do diskuse.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Další z rubriky

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Němci vyvíjejí auto se slunečním pohonem, objednává se zatím bez baterek

Německá automobilka Sono Motors vyvíjí elektromobil Sion se solárními články na...

Německá společnost Sono Motor pracuje na plně elektrickém automobilu Sion, který má v karoserii zabudované solární...

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Najdete na iDNES.cz