Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policie zbytečně blokuje silnice

  9:19aktualizováno  9:19
Lehké škrábnutí dvou aut o sebe mívá v městské dopravě katastrofální následky. Řidiči musí nechat stát auta na místě nehody do příjezdu policie, a na přetížených silnicích tak vznikají dlouhé mnohakilometrové fronty.
Nehoda na magistrále 5

Nehoda na magistrále 5 - Na pražské severojižní magistrále se srazilo taxi s autobusem. Nehoda zablokovala dopravu. (7. listopadu 2003) | foto: Jiří MeixneriDNES.cz

To se stalo například minulý týden při nehodě na severojižní magistrále v Praze, kdy srážku dvou aut a cyklisty se dvěma lehce zraněnými řešili policisté dvě hodiny.

Mnozí řidiči tvrdí, že za kolaps mohou při nehodách též policisté, protože jim vyšetřování trvá dlouho. "Známý nedávno havaroval v Praze u Barrandovského mostu. Nikdo nebyl zraněn, ale přesto trvalo hodinu, než to policisté vyšetřili a dovolili odstavit auto na stranu. Podle mě by stačilo nehodu jen vyfotografovat a ta ostatní měření by se dala udělat až po odtažení aut z vozovky," řekl řidič kamionu David Mladý. Policisté se však brání, že vyšetřování nehod nemohou urychlit.
Řidičům také vadí, že policisté přijíždějí na místa nehod i s několikahodinovým zpožděním a do té doby musí auta zůstat na místě.

Vladimír Špička z Autoklubu České republiky uvedl, že řidiči nemusí podle tři roky starého zákona hlásit dopravní nehodu tehdy, jestliže nebyl nikdo zraněn a na autech není větší škoda než dvacet tisíc korun. "Jenomže je tady problém. Stávalo se, že se lidé na místě dohodli a policii nevolali. Jenže řidič, který ve skutečnosti měl třeba jen trochu odřený lak, nahlásil pojišťovně daleko větší poškození. Ty jsou proto nyní daleko opatrnější, lidé teď hlásí policistům nehody častěji než dříve," řekl Špička.
Podle Špičky je také ideální, když řidiči vyfotografují místo nehody vlastním fotoaparátem, nejlépe digitálním.

Šéf pražské dopravní policie Pavel Švrčula připustil, že jeho podřízení přijedou někdy na místo nehody i po třech hodinách. "Pokud jde jenom o nějaké ťuknutí a řešíme najednou deset nehod, tak tam přijedeme později," připouští. Pokud se však stane nehoda někde na hlavním tahu, například na severojižní magistrále, Jižní spojce či Strakonické, přijíždí na místo nejbližší pořádková policejní hlídka. "Ta zakreslí místo nehody. Pokud nejsou zranění a viník nehody se přizná, nechají odstavit auta na bok a dopravu uvolní," řekl. Postup policistů při vyšetřování dopravních nehod nařizuje předpis policejního prezidia. "Není pravda, že bychom my vyšetřování srážek protahovali. Ale na práci policistů závisí později i práce soudů, proto musíme být důslední," dodal Švrčula.

Dobrý skutek může být po zásluze potrestán
Byla to docela banální nehoda. Na pražské magistrále, na náměstí I. P. Pavlova, narazilo osobní auto do jiného, jedoucího před ním.

Řidiči nakonec dostali několikatisícovou pokutu. Ne však za nehodu. Pokutu dostali za to, že nechtěli způsobit dopravní zácpu a auta z tramvajových kolejí, kde zůstala stát, odvezli o pár metrů dál. "Řidiči tramvají na nás zvonili, už jich tam byla hezká fronta. V Sokolské ulici směrem od Václavského náměstí už se to začalo taky pěkně štosovat. Tak bych byl blázen, kdybych neuhnul," říká o nehodě řidič z Prahy 4, který si přeje zůstat v anonymitě, aby neměl s policií potíže. "Kdybych tam zůstal stát, tak bude zácpa přes celou Prahu. Pro dobrotu na žebrotu," dodává.

Policisté argumentují tím, že musí každou nehodu pečlivě zdokumentovat. Prý by stačilo, kdyby řidiči označili pozici aut pískem, který u sebe vozí řidiči tramvají. Pokutu by pak nedostali, protože by byla poloha aut po nehodě jasná.

Jenže v praxi to takhle ani zdaleka nefunguje. Například včera krátce po poledni se srazila tramvaj v Evropské ulici s odbočujícím autem. Také banální nehoda, jen pár pomačkaných plechů. Řidič tramvaje označil polohu i pozici osobního auta pískem. Ale pro jistotu zůstal - stejně jako řidička osobního auta - stát na místě až do příjezdu policistů. Zbytečné zpoždění tak nabralo několik tramvají a auta ucpala několik set metrů dlouhý úsek od Vítězného náměstí. "Úplně zbytečná zácpa. To nabourané auto přece nemuselo zůstat uprostřed křižovatky," komentoval to jeden z řidičů.

Jaké jsou vaše zkušenosti s policií? Jak si vedla policie při vyšetřování vaší nehody? Pište do diskuse.

Autoři:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.