Policie zůstala v klidu

  • 1
Stop 24 - hlásá speciální samolepka a především policisté by měli její řeči rozumět: automobil, který ji má vylepenou na zadním skle, obvykle za tmy odpočívá, a jede-li přesto mezi půlnocí a pátou hodinou ranní městskými ulicemi, stává se podezřelým. Zaslouží proto kontrolu, neboť nelze vyloučit, že se stal kořistí zlodějů. Policejní hlídka by tudíž měla okamžitě jednat. Když za volantem zastihne pravoplatného majitele, nic se neděje, ovšem řídíli vůz někdo nepovolaný...

"Tenhle jednoduchý nápad v Anglii snížil automobilovou kriminalitu na třetinu. Proto se mi zalíbil a ze stáže jsem ho před půldruhým rokem dovezl domů, aby pomohl i v Česku," říká brněnský policista Zdeněk Lubas. Věc se pak rychle dočkala požehnání z nejvyšších policejních míst, motoristé hlavně ve velkých městech si už rozebrali desetitisíce nálepek a věří, že svým autům prospívají. Zjištění z testu MF DNES však vypovídají spíš o nenaplněných iluzích. Redakční auta s nálepkami Stop 24 na zadních oknech brázdila v minulých dnech noční ulice Prahy, Brna a Plzně a v každém z měst najela bezmála po stovce nočních kilometrů, aniž je zastavila jediná policejní kontrola. "Je to politováníhodné," vyjádřil se k výsledku nočního testu MF DNES policejní prezident Jiří Kolář, který novou formu prevence proti krádežím motorových vozidel při jejím vzniku v tuzemsku podpořil a oficiálně dal policistům za úkol, aby označená auta kontrolovali, a to v celé republice. "Zkušenost z akce MF DNES svědčí o nedůsledném plnění mého pokynu. Na druhé straně ale fakt, že vás policejní auta míjela, nemusí nutně znamenat nezájem. Hlídky mohly plnit úkol, který měl v ten okamžik větší prioritu, než je prevence proti krádežím aut."

Policisté nakupovali v supermarketu

Praha, noc z 18. na 19. června
0.16 - Na Nuselském mostě stojí dva policejní vozy s blikajícími majáky. Jejich posádky v místě sebevrahů s kýmsi rozmlouvají. Volkswagen Golf s nálepkou STOP 24 projíždí nepovšimnut.
0.56 - V Hájích dávají na vedlejší silnici policisté testujícímu autu přednost. Golf projíždí bez povšimnutí.
1.15 - Nedaleko Štvanice stojí v protisměru na magistrále policejní vůz se zhasnutými světly. Posádka nálepku na golfu patrně nevidí.
1.20 - Za pilířem železničního mostu na konci Argentinské ulice stojí neosvětlené policejní auto. Dvojici uvnitř průjezd golfu neruší.
1.25 - Před supermarketem s nonstop provozem v Letňanech stojí dvě policejní auta. Posádky jsou uvnitř nákupního centra, po chvíli vycházejí a každý ze tří policistů si odnáší plnou tašku s nákupem. Volkswagenu s nálepkou si nevšímají.
1.49 - Před Čimicemi stojí u silnice dvě policejní auta, muži v uniformách spolu diskutují. O kolemjedoucí vůz s nálepkou opět nejeví zájem.
2.00 - V Troji jede v protisměru policejní škodovka.
2.02 - Za pilířem železničního mostu v Argentinské ulici pořád stojí policejní vozidlo bez rozsvícených světel.
2.04 - Na Letenské pláni řidič golfu s nálepkou spatří ve zpětném zrcátku policejní auto. Zpomalí, aby se hlídka přiblížila. Ta golfa předjíždí bez povšimnutí. Na příštích semaforech zastaví policejní vůz a auto s nálepkou vedle sebe. Zelenou dostává dřív civilní golf s nálepkou, odlepí se z křižovatky, policisté se po něm ohlížejí, ale nechávají ho jet.
2.15 - Před hlavním nádražím stojí u policejního auta hlídka, v zrcátku golfu je vidět, že se policisté po voze otočili. Ale nic víc.

Nálepkou se nedali vyprovokovat

Plzeň, noc z 18. na 19. června
0.08 - U Hlavního nádraží se policejní hlídka věnuje jinému motoristovi, redakční Opel Vectra s nálepkou projíždí nepovšimnut.
0.35 - Šance, že posádka policejní felicie přikročí k akci: jak pomaloučku dojíždí ke křižovatce s červenou na semaforu, dělá opel myšku a řadí se před policisty. V autě jsou dva, nálepka je nezajímá. Je tu zelená, opel odjíždí, pomalejší felicia se ztrácí vzadu.
0.47 - Na Slovanské třídě opel v testu dojíždí další policejní Felicii kombi. Její řidič ochotně umožní předjetí, uhýbá až na tramvajový pás. Dává tím najevo, že se žádným z kolemjedoucích nemíní držet krok. Nálepka, která se nedá přehlédnout, hlídku z poklidu nevytrhuje.
0.50 - V protisměru na Americké třídě v plzeňském centru pomalu jede policejní auto, zhruba dvě stovky metrů za ním nespěchá vůz městské policie.
1.05 - Opel s nálepkou míří do největšího plzeňského sídliště Lochotín, když se za něj od benzinky na Karlovarské třídě pověsí policejní Škoda Felicia kombi. Po pár desítkách metrů zrychlí a ve vedlejším jízdním pruhu mizí směrem k sídlišti, aniž ji vůz s nálepkou víc zaujal. Dál až do čtvrt na tři opel ve městě nejel místy, kde by policisté hlídkovali. "O akci Stop 24 by v Plzni měl vědět každý policista, všichni s jejími podmínkami byli seznámeni," potvrzuje mluvčí městského policejního ředitelství Hana Sonnková. "Proč hlídky na nálepku nereagovaly, to netuším... Snad bude nutné na povinnost znovu upozornit."

Ani tři hlídky za sebou nálepku neviděly

Brno, noc z 19. na 20. června
0.15 - Poprvé v Brně - městě, kde se tuzemská verze akce Stop 24 zrodila - golfa předjíždí nedaleko hlavního vlakového nádraží policejní auto. Nálepky si posádka nevšímá.
0.33 - U kraje silnice stojí hlídka a kontroluje Škodu Favorit. Ta nálepku nemá.
1.12 - Ve Vranovské ulici v protisměru projíždí policejní hlídka, která těžko může nálepku zahlédnout - stejně jako o osm minut později na křižovatce mezi ulicemi Cejl a Koliště, kde má policie přednost před golfem.
1.38 - Golf jede ulicí Příkop, do křižovatky z Bratislavské ulice trčí služební vůz, v něm policisté. Nálepku mohou vidět, leč nereagují.
1.51 - V Lidické ulici se za golfem objevuje policejní auto, jehož posádka si nálepky nevšímá. Testovací vůz hned nato míjí další dva policejní vozy. Všechna tři auta se za golfem pouštějí, už už se zdá, že konečně... Na první křižovatce však policisté odbočují jinam.
2.02 - V Křenové ulici jede opět za golfem policejní auto, řidič golfu úmyslně zpomaluje, aby jej hlídka dostihla. I tentokrát marně. Policisté předjíždějí a mizí v dáli.


Akci připomene prezident
"Ze své pozice mohu udělat jediné - znovu před nejvyšším policejním managementem zdůraznit už jednou uložený úkol a přispět k tomu, že policisté v celé republice vezmou akci Stop 24 za svou," říká policejní prezident Jiří Kolář. V tuzemsku sice v posledních letech krádeží motorových vozidel lehce ubývá, leč stav je pořád nesrovnatelně horší než v zemích západní Evropy. "V Česku se auta kradou sedmkrát víc než v Německu," potvrzuje například Martin Pajer, ředitel pražské společnosti Cebia, která se před deseti roky jako první v republice začala zabývat prověrkami vozidel, zda nejsou kradená. Odborníci se proto shodují, že za podporu stojí vše, co může k řešení nepříznivého stavu přispět - od zabezpečení vozidel před zloději až po prevenci. Za jednu z jejích osvědčených forem považují právě akci Stop 24.

Vozidla s nálepkou Stop 24 mají policisté v noci kontrolovat