Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policii musí stačit řidičský průkaz

aktualizováno 
Počínáním policistů při silniční kontrole byl rozčarován Marek O. z Prahy. "Zase po mně chtěli kromě dalších dokladů občanský průkaz. Četl jsem, že na to nemají právo," píše čtenář. "Policisté mohou žádat řidičský průkaz, osvědčení o technickém průkazu vozidla a doklad o zaplacení povinného ručení, nic víc," potvrzuje pražský motoristický právník Michal Dlabola a vysvětluje, že změnu přinesl nový zákon o občanských průkazech, který platí od července loňského roku.
"Formulace, že člověk je povinen mít u sebe občanský průkaz, se změnila na povinnost občanský průkaz pouze mít - třeba doma v šuplíku," konstatuje Michal Dlabola. "Občan musí na žádost policie prokázat totožnost. K tomu slouží nejen občanský průkaz, ale i cestovní pas nebo řidičský průkaz." "Řidičský průkaz je dostatečný doklad totožnosti. Je vystaven na základě občanského průkazu, obsahuje fotografii i rodné číslo motoristy," potvrzuje Josef Daniška z policejního prezidia. Podle názoru právníka Michala Dlaboly tedy policii musí stačit jakýkoliv doklad vystavený některým státním orgánem. "Jiné zákony samozřejmě mohou stanovit, kdy člověk potřebuje občanský průkaz. Bez tohoto dokladu se například muž neožení," uvádí Michal Dlabola. Už 1. ledna začaly platit nové silniční zákony: ty výslovně jmenují, které doklady musí mít řidič při jízdě u sebe - řidičský průkaz, osvědčení o technickém průkazu vozidla a doklad prokazující pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem motorového vozidla. Pokud ovšem člověk u sebe nemá žádný doklad, kterým by prokázal svou totožnost, a lhostejno, zda je to v autě nebo na ulici, dopouští se přestupku a policisté ho mohou předvést na služebnu, aby jeho totožnost zjistili. "Za tím účelem však občana mohou zadržet maximálně na čtyřiadvacet hodin," upozorňuje Michal Dlabola.

Od začátku letošního roku u sebe řidič musí mít řidičský průkaz, malý technický průkaz a doklad o pojištění.

Autor:


Témata: Škoda


Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.