Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opilec úmyslně boural autem bez povinného ručení. Bude to mít drahé

aktualizováno 
Policistu, který na pražských Vinohradech podle svědků úmyslně naboural přes padesát aut, bude jeho opilecké extempore stát velké peníze. Jeho jeep navíc neměl povinné ručení. Pojišťovny v takových případech postupují nekompromisně. Pokud najdete své auto, které někdo naboural, je třeba za každou cenu vypátrat viníka.

První odhad škody na zaparkovaných vozech, které svým řáděním poškodil bývalý policejní důstojník Karel Kadlec, je dva miliony korun. Částka však dále poroste, jelikož se policii podařilo zatím zkontaktovat jen 21 majitelů z celkem 51 poškozených aut (více o případu čtěte zde). Škodu poškozeným uhradí Česká kancelář pojistitelů (ta spravuje garanční fond, z něhož hradí poškozeným škody, jež jim byly způsobeny nepojištěnými vozidly.). Vyplacenou částku pak bude vymáhat po viníkovi, vysvětluje v rozhovoru pro iDNES.cz Jan Marek z Direct pojišťovny.

Když najdu před domem nabourané své auto, co mám dělat?
Když u škody není známý viník, určitě je moudré obrátit se na policii. Druhý hovor by měl motorista směřovat do své pojišťovny, kde mu na asistenční lince určitě rádi vysvětlí, co má dělat. V zásadě ale platí, že kromě zavolání by si měl ještě celou situaci vyfotit. Čím více záběrů z různých úhlů, tím lépe. Pokud se mu podaří na místě sehnat svědecké výpovědi, pak se hodí mít na svědky kontaktní údaje. Faktem je, že pokud někdo někoho nabourá a od nehody ujede, dopustil se minimálně přestupku.

Z čeho se bude škoda likvidovat?
Je-li viník znám, pak se škoda hradí samozřejmě z jeho povinného ručení. Pokud se viníka nepodaří vypátrat, tady je situace pro poškozeného nepříjemná. Musí se spolehnout pouze na havarijní pojištění (pokud ho má sjednané pro případy nehody nebo vandalismu). V opačném případě bude nucen si škodu na vozidle uhradit z vlastního rozpočtu. Takové situace bohužel nejsou výjimečné.

Fotogalerie

Když mi nabourají auto na parkovišti, které je soukromým pozemkem, i toto se likviduje z povinného ručení? Postup je stejný?
Když se podíváme typicky na parkoviště u supermarketu, tak i na něj se vztahuje zákon o provozu na pozemních komunikacích. Postup je tedy stejný, jako kdyby k nehodě došlo na silnici.

Doporučujeme obrátit se na zástupce prodejny a vyžádat si záznam z kamerového systému. Většina takových ploch bývá kamerami pokryta a mohou významně pomoct s identifikací toho, co a jak se stalo.

Pokud viník nemá povinné ručení, z čeho se hradí škoda?
V takovém případě nezbývá poškozenému, než se obrátit na Českou kancelář pojistitelů (ČKP), z jejíž garančního fondu se škoda zaplatí. Nicméně i tady se určitě hodí kontaktovat svoji pojišťovnu. Dobrá pojišťovna svému klientovi pomůže, tedy škodu zaregistruje, vyhotoví zápis, zprostředkuje prohlídku poškozeného auta a tyto informace pak předá ČKP. ČKP je tedy primárním partnerem pro poškozeného motoristu. Ten se rozhodně nemusí obávat, že by jeho škoda zůstala neuhrazená.

A pokud je viník pod vlivem alkoholu?
Tady je postup jasný a troufnu si říct, že striktní. Alkohol za volant nepatří, proto viník, který boural opilý, nemůže počítat s tím, že mu povinné ručení pomůže.

S pomocí ale může vždy počítat poškozený, kterému je jeho škoda proplacena pojišťovnou viníka. Tato pojišťovna pak po viníkovi vyplacenou částku zpravidla vymáhá zpět v plné výši. Zkrátka co pojišťovna vyplatí poškozenému, chce zpět po opilém viníkovi.

Je stanoven limit, do kterého může pojišťovna po viníkovi vymáhat škodu?
Pojišťovna vymáhá škodu do limitu, který měl opilý motorista sjednaný na své smlouvě. Ze zákona je to minimálně 35 milionů. Má-li řidič limit 100 milionů a škoda dosáhne na tuto hranici, pak po něm pojišťovna bude tak vysokou částku vymáhat. Plus k tomu může přičíst i náklady vlastního šetření.

Jaké jsou limity plnění v případě, že dojde k poškození více aut?
Je potřeba vědět, že u limitů vztahujících se ke škodě na věci, se škody sčítají. Tedy když motorista nabourá 50 aut a na každém bude škoda za milion korun, pojišťovna bude hradit do 50 milionů korun.

Jiný přístup je u škody na zdraví, tam se na každého poškozeného vztahuje limit zvlášť. Pokud tedy řidič srazí dva dospělé lidi a u každého bude náhrada škody 50 milionů, pojišťovna vyplatí 2x 50 milionů.

Samozřejmě pokud má řidič na pojistné smlouvě limit jen 35 milionů, zbylá částka (v modelovém příkladu tedy 15 milionů u škody na věci, 2 x 15 milionů u škody na zdraví) půjde přímo za ním. Škody na zdraví jsou právě tím momentem, kdy je dobré si uvědomit, že zákonný limit u povinného ručení v dnešní době vůbec nemusí stačit. A nevyplatí se na této položce povinného ručení šetřit.

Když jeden viník nabourá padesátku aut, pak pro pojišťovnu je to jedna pojistná událost, která ale bude mít 50 podpřípadů. Co se týče bonusu, odečítá se v takové výši, jako po jedné pojistné události. Malus se tedy nenásobí počtem nabouraných aut.

Pokud se prokáže, že viník způsobil škodu úmyslně (naboural schválně), jaký je postup pojišťovny?
Tady je stejná situace jako u alkoholu, takže ano, pojišťovna vždy poškozenému vyplatí škodu, ale tuto částku bude vymáhat po viníkovi, který nehodu způsobil úmyslně. Ale prokázat takový úmysl leckdy bývá docela oříšek.





Nejčtenější

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.