Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policista za volantem: Dopravní značky mě nezajímají

  8:15aktualizováno  8:15
Kdo chce zapalovat, musí sám hořet! praví biblická moudrost. Pro podmínky policie by mohla znít: Kdo chce jiné postihovat za nedodržování dopravních předpisů, musí je sám ctít!

Českým policistům však jako by byl tento přístup cizí. Podle slov psychologa má i ten nejdrobnější dopravní přestupek spáchaný policejním autem devastující vliv na morálku ostatních řidičů. "Je to naprosto přirozená reakce, běžný šofér si řekne: když si oni můžou dovolit tolik, tak já snad můžu alespoň tohle...", říká Jan Cimický z Centra duševní pohody. Sám je řidič a téma beztrestných přestupků policistů ho "vytáčí" stejně jako jeho pacienty.

Je to normální

Praxe, zvlášť ve velkých městech, je taková, že automobily Policie ČR i městské policie ignorují zákazy vjezdu, rychlostní limity i zákaz jízdy po tramvajových kolejích všude tam, kde to zkrátí cestu. Ze zákona o provozu automobilů s právem  přednosti v jízdě vyplývá jednoznačně, že pokud u policejního vozu nebliká maják, je to auto jako každé jiné. "Já sám čekám v koloně, a přitom kolem mě projede jedno nebo dvě naše auta. Bez majáku, prostě jen tak. A ti chlapi - moji podřízení - se tváří, jakoby to bylo samozřejmé," popisuje své pravidelné zážitky pětapadesátiletý policista, který kvůli obavě z reakce nadřízených nechce zveřejnit své jméno. Přiznává zároveň, že když už je svědkem nějaké do nebe volající drzosti svých lidí, pozve si je a tvrdě jim vynadá. To je vše.

Chaos v postihování

Postupným dotazováním na různých úrovních ministerstva vnitra i policejního prezídia vycházelo pouze najevo, které složky kontrolu dodržování předpisů policejními řidiči NEMAJÍ ve svém popisu práce. Tak například Inspekce ministra vnitra je určena jen k postihování případů, kdy se policista dopustí trestného činu - ničeho menšího. Odbor kontroly a stížností prezidia se přestupkem na silnici bude zabývat pouze tehdy, pokud si na chování policejního šoféra bude někdo stěžovat. "Máme tu případy, kdy naštvaný občan oznámí, že se policejní auto s konkrétní poznávací značkou tam a tam dopustilo toho a toho přestupku. My to prověříme, zjistíme řidiče. On řekne: Ano, jel jsem tam, ale přestupku jsem se nedopustil. A je to tvrzení proti tvrzení, pochopíte... Co s tím? ptá se pracovnice tohoto odboru, která chce také zůstat bezejmenná. Prý proto, aby si neudělala ostudu, že s "těmi přestupky nic nedělají".

Paradox

Postihovat neukázněné policejní řidiče mají důstojníci a vedoucí oddělení, kteří mají pravomoc ukládat tresty dle kázeňského řádu. Ti musí každý postih svých podřízených hlásit nadřízeným. Jinými slovy - aby mohli své lidi trestat, musí na

Jedna půlhodina pravdy
S cílem zjisit, zda je kritický pohled na policisty za volantem - všeobecně usazený v myslích tuzemských řidičů - oprávněný, či nikoliv, se redakce rozhodla učinit malý pokus: redaktor a fotograf stáli dopoledne a po obědě, dohromady něco přes půl hodiny, v centru hlavního města v místě, kde si podle místních šoférů zkracují policisté s oblibou cestu průjezdem dvou jednosměrných ulic v protisměru - Dlážděnou a Havlíčkovou u Masarykova nádraží a zákazem vjezdu na náměstí Republiky. Byla středa 12. března, zaznamenali jsme osm případů. Nebyly to však jen vozy Policie ČR. Naprosté ignorování předpisů projevili i příslušníci městské policie a na jiném místě i řidič autobusu Vězeňské stráže. VIZ FOTOGALERIE...
sebe prozradit, že mají neukázněné mužstvo. A do toho se nikomu nechce. Jedním z příslušníků, kteřá na těmi nejzavilejšími přestupníky v uniformě nezavřou oči, je šéf středočeské dopravní policie Stanislav Huml. "Když jedu svým soukromým autem a jsem svědkem přestupku svého podřízeného, tak ho den na to potrestám." Připouští však, že i při počtu zhruba sto padesáti lidí, kteří jsou mu podřízeni, k podobnému případu dojde tak třikrát ročně.

Zneužívání majáků

Mnoho řidičů městských autobusů nebo vozů taxislužby uvádí, že v posledním roce vídají čím dál častější zneužívání majáků, které policejním autům umožňují přednostní jízdu. "Vidím třeba auto policie, jak v klidu přijede ke křižovatce," vypráví řidič autobusu Josef Hlavsa. "Pak ale policista zjistí, že by musel čekat na semafor, to se mu nechce, tak pustí maják - bez sirény! Všechny objede, všichni mu uhnou, on se vnutí do křižovatky, a když ji projede, zase maják vypne a klidně pokračuje dál. To nenávidím." Vadí mu to prý nejen pro tu "blazeovanou arogani", ale také proto, že zastavit nebo uhnout musí a s jeho cestujícími to vždycky zacloumá. "A to skutečný profík v autobusu nedělá," mračí se Hlavsa.

PRAHA, HAVLÍČKOVA ULICE ­ 10.42 projel vůz městské policie 1A7 6886 jednosměrnou ulicí v protisměru.

PRAHA, NÁMĚSTÍ REPUBLIKY ­ 15.38 projel vůz městské po­licie 2A2 2387 zákazem vjezdu.

PRAHA, HAVLÍČKOVA ULICE 15.21 policejní vůz ADS 46­87 projel jednosměrnou ulicí v protisměru.

PRAHA, NÁMĚSTÍ REPUBLIKY 15.34 projel autobus vězeňské stráže AX 27­13 zákazem vjezdu motorových vozidel.

PRAHA, HAVLÍČKOVA ULICE ­11.06 vjel vůz městské policie AKA 96­57 v protisměru do ulice. Když si jeho řidič všiml, že je fotografován, spustil oranžový maják. Okamžitě po dokončení přestupku ho zase vypnul.

PRAHA, NÁMĚSTÍ REPUBLIKY ­ 15.32 policejní vůz ACM 58­39 projel na náměstí zákazem vjezdu motorových vozidel.

PRAHA, DLÁŽDĚNÁ ULICE ­11.10 zaparkovala octavia 1A193­43 přímo pod značkou Zákaz zastavení. Řidič vystavil za sklo cedulku Policie a odešel. Jakmile zjistil, že je vůz fotografován, vrátil se a odjel.

Autoři:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.