Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policisté mohou brát řidičské průkazy

aktualizováno 
Policistům se vrací pravomoc zadržet přímo na silnici řidičský průkaz. A šoféry mohou přísněji kontrolovat i obecní strážníci.
Řidičský průkaz

Řidičský průkaz

Policisté tak budou znovu mít pravomoce, jimiž už v minulosti disponovali (a které mají i ve většině evropských států) - především zadržet řidičský průkaz na místě a zabránit provinilcům v další jízdě.

Kdy? Při podezření, že řidič zavinil dopravní nehodu, nebo ujel od nehody, na níž měl účast, při řízení pod vlivem alkoholu či jiné návykové látky; v případě odmítnutí dechové zkoušky či lékařského vyšetření; při řízení motorového vozidla bez řidičského oprávnění nebo přes uložený zákaz řízení; a také v případě podezření, že se řidič bude vyhýbat přestupkovému řízení.

Zabránit v jízdě vozidlu nasazením botičky nebo odtažením mohou policisté nově při podezření, že jde o odcizené vozidlo, ale i pokud není v technickém stavu způsobilém pro provoz a při překročení povolených rozměrů nebo hmotnosti vozidla. Příslušníci Policie ČR také mohou vybírat od řidiče kauci při důvodném podezření, že se bude vyhýbat přestupkovému řízení za spáchání přestupku.

Více pravomocí strážníkům
Zároveň budou posíleny i kompetence strážníků obecních a městských policií. Novela například umožňuje obecní policii měřit rychlost vozidel i mimo území obce či města. Mohou zastavovat vozidla při překročení nejvyšší dovolené rychlosti a při podezření, že řidič spáchal přestupek proti bezpečnosti provozu. V případech, kdy bude nutné zabránit řidiči v další jízdě, přivolají strážníci Policii ČR.

Také příslušníci celní správy mohou nově zastavovat vozidla při zjišťování, zda není převáženo zboží, které uniklo celnímu dohledu. Mohou ale také například kontrolovat dálniční kupony, dohlížet na dodržování veterinárních předpisů, vyzvat řidiče k předložení řidičského průkazu a osvědčení o registraci vozidla.

Pravomoci vojenské policie, železničářů, učitelů a dalších osob, které mohou vstupovat do řízení provozu na pozemních komunikacích, zůstávají novým zákonem zachovány v dosavadní podobě. Jen hasičům přibyla pravomoc usměrňovat pokyny provoz při řešení mimořádné události, není-li přítomen policista či strážník obecní policie.

A co botičky?
Policista může zabránit v jízdě vozidlu za použití technických prostředků - takzvaných botiček, nebo odtažením vozidla, pokud:

a) je důvodné podezření, že vozidlo bylo odcizeno,

b) vozidlo je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích tak závažným způsobem, že bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky provozu,

c) vozidlo svými rozměry nebo některou z největších povolených hmotností (vozidla, celé soupravy, nebo stačí i na jednu nápravu) zjištěnými při kontrole překračuje stanovené hodnoty.

Botičky se ale nesmějí nasadit, pokud vozidlo tvoří překážku v provozu. V takovém případě je v pravomoci policie a obecní policie vozidlo odtáhnout na hlídané parkoviště. Policie zajistí uvolnění vozidla, jestliže pominuly důvody pro zabránění v jeho jízdě. A co je důležité, pokud důvody pro zabránění v jízdě byly na straně řidiče, může s vozidlem pokračovat v jízdě jiný řidič, tedy například i spolujezdec, samozřejmě pokud splňuje zákonné podmínky.

Co říká zákon

Policista může přikázat řidiči motorového vozidla jízdu na nejbližší vhodné místo k odstavení vozidla a zabránit mu v jízdě použitím „botičky“ nebo odtažením vozidla, jestliže řidič:

- je podezřelý, že bezprostředně předtím zavinil dopravní nehodu, při které došlo k usmrcení nebo těžké újmě na zdraví,

- ujel z místa dopravní nehody, na které měl bezprostředně předtím účast a kterou byl povinen oznámit policii,

- řídil motorové vozidlo pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky,

- odmítl se podrobit dechové zkoušce ke zjištění alkoholu nebo lékařskému vyšetření

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.