Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policisté zastavují auta nesprávně a riskantně

  13:21aktualizováno  13:21
Vleklý problém: nesprávné, často až riskantní chování policistů při silničních kontrolách. V živé paměti je nedávný tragický případ, kdy opilý řidič zabil dopravního policistu, který ho chtěl na silnici zastavit. Kauza má, překvapivě, ještě jednu rovinu, o níž se příliš nemluví: i když si opilý řidič bezesporu počínal protiprávně, svůj podíl viny na smutném vyústění běžné kontroly mohou mít i policisté sami.

Obdobná situace se může přihodit i nám v okamžiku, kdy nás policisté zastavují na silnici. Často se opakuje totéž: policista stojí v jízdní dráze přijíždějícího vozidla do poslední chvíle, až auto nebo motocykl zastaví téměř svým tělem.

Služební předpis mluví jasně
Chování dopravních policistů při stavění řidičů v silničním provozu jednoznačně upravuje Závazný pokyn č. 22/2003. Podle něho při zastavování vozidla policista stojí v polovině jízdního pruhu zastavovaného směru, čelem k přijíždějícím vozidlům. Znamení k zastavení pak policista dává zastavovacím terčem, jen výjimečně vztyčenou paží nebo dlaní namířenou proti zastavovanému vozidlu.

Současně s pokynem k zastavení ukazuje druhou rukou místo, kde má řidič zastavit. Během tohoto úkonu ustupuje k okraji vozovky, aby zastavovaným vozidlem nebyl ohrožen.

Čtvrtý odstavec tohoto článku pak upřesňuje: „Znamení k zastavení dává policista zřetelně a včas, aby řidič zastavovaného vozidla mohl bezpečně zastavit s ohledem na stav pozemní komunikace, povětrnostní podmínky, viditelnost, rychlost vozidla a situaci v silničním provozu.“ To je zcela jednoznačné: místo k zastavování zvolí policisté podle citovaného služebního pokynu tam, „kde nebude ohrožena bezpečnost silničního provozu a plynulost bude co nejméně omezena. V nočních hodinách hlídka zvolí stanoviště pokud možno na osvětlené pozemní komunikaci a v uzavřené obci.“

Jen pro služební potřebu?
Je třeba jen litovat, že tak důležitý předpis, který upravuje chování při silniční kontrole, je veřejnosti utajen: slouží jen služební potřebě. I silniční kontrola má totiž svá pravidla a obě strany by je měly znát.

Chování občana vůči policistovi se neučí v žádné škole ani v autoškole. Ke škodě všech. A tak můžeme jen litovat, že policisté při výkonu své služby mnohdy nehledí na ochranu svého zdraví a života. V době, kdy je zastavované vozidlo blízko, nesmí být již policista v jeho jízdní dráze. To říká služební předpis, který má chránit život a zdraví policistů. Především na nich je, aby jej dodržovali. Ve svém zájmu.

Ale nejen v něm. Vystavují totiž řidiče postihu, a to ne ledajakému: takové jednání může totiž být za jistých okolností pojato i jako útok na veřejného činitele. Což je závažný a nebezpečný trestný čin. Kdo ovšem policistům nezastaví, sotva se může dopustit útoku na veřejného činitele, pokud nemění úmyslně směr své jízdy. 

Pokud policista zachycený stavěným vozidlem nerespektuje závazný pokyn policejního prezidenta, nepostupoval předepsaným způsobem. Přitom policista nikdy neví, zda se k němu ve vozidle blíží opilec, šílenec či někdo, kdo má dobrý důvod nezastavit.

Kdo měl příležitost dát se zastavit policejní hlídkou v USA, mi dá za pravdu, že nic podobného tam nepřipadá v úvahu. Dřív, než k vám vůbec policista po zastavení vozu přijde, zjistí si v databázi, co jste zač, kolik dlužíte na pokutách a daních, a pak teprve se přiblíží, aby vás zkontroloval.

Řidičovy ruce pěkně na volantu a žádné sahání do kapsy pro řidičák. „Dobrý den, pane Vitásku, je nám líto, že jste tak krátce v USA a už vás musíme stavět.“ A pak se to v klidu všechno vyřídí. Samozřejmě to stojí dost peněz. Čeští policisté naproti tomu stále riskují své zdraví i život.

DOBRÝ PŘÍKLAD Tak takhle nějak to má vypadat - policista stojí až v odstavném pruhu, ani za snížené viditelnosti není ohrožen

Autoři:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.