Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policistům bych vyměnil čepice

  17:30aktualizováno  17:30
Michal Caban, dříve tanečník a režisér Baletní jednotky Křeč, dnes - jak o sobě říká ceremoniář, tráví hodně času v autě. Stovky kilometrů najezdí i po Evropě. Zasedá v dopravní komisi Prahy 1. A doprava, chování řidičů i policistů ho neustále popouzejí. Tvrdí, že takové akce jako Kryštof by zrušil.
Co vám vadí na dopravních akcích?
Je mi záhadou, že na takové gigantické operace lidi jsou - i po ulicích vidím popocházet policisty - ale na místech, kde jsou nezbytně nutní, je nevídám.

Kde byste je chtěl vidět?
Na větších křižovatkách, na místech se změnou dopravního značení, tam, kde přechází hodně chodců... V Itálii stojí policajti na krajnici, baví se, čekají, až jich bude třeba. Jinak nechávají iniciativu na řidičích a chodcích - oni se mezi sebou domluví. A funguje to. Tady jsme pořád samá prevence a silniční kontroly, a stejně se stav nelepší.

Uměl byste to napravit, kdybyste se stal ředitelem dopravní policie?
Šel bych na to s psychology a dopravními inženýry. Snažil bych se vymyslet nějaké základní pravidlo a to pak dotlačit až dolů - mezi policisty a řidiče.

To zní hodně teoreticky. Můžete být konkrétnější?
Například ta strašná spousta jednosměrek. Klidně bych - i třeba úzké uličky - nechal obousměrné. Věřte tomu, že by se řidiči mezi sebou domluvili. Všichni přeci chtějí jet. Teď si možná myslíte, že jsem se zbláznil... Pořád taky panuje přesvědčení, že když vypálím jako první do křižovatky, ještě na oranžovou, budu nejrychlejší a nad ostatními zvítězím. Nezvítězím a rychlejší nebudu. Ale to je právě to myšlení, které je třeba změnit.

Možná budete také jedním z těch, které zlobí měření rychlosti a...
Měření je v pořádku. Ale jde o to - kde! Je třeba vyjít lidem v autech vstříc. Řekněte mi jediný důvod, proč policie měří a vlastně násilím, represí vymáhá padesátku tam, kde je to fakt zbytečné, nesmyslné.

Když s takovým despektem mluvíte o radarech, to asi jezdíte "nadupaným" sporťákem.
Mám Volvo 850 z roku 1998. To je taková velká prostorná vana s velikým kufrem. A navíc jsem klidný řidič. Vím, že stylem brzda plyn a sprintováním od semaforu k semaforu nic nenaženu. Navíc často vozím za autem přívěs s motorkou, a tak opravdu žádný soutěžní jezdec v autě nejsem.

Když jezdíte hodně po Evropě, řídíte si sám?
Rád jezdím sám. Takové ty dlouhé plynulé trasy, pouštím si cestou muziku a je mi dobře.

Kde v zahraničí se vám doprava líbila?
Docela mne oslovila právě ta Itálie. I na těch policajtech vidíte, že jsou to frajeři, kteří mají radost, když jim to sluší, a nepotřebují se kvůli vlastnímu sebevědomí ještě na někoho vytahovat. To jenom u nás... A taky v Německu a Rakousku, ti příslušníci v placatých čepicích pořád působí už na pohled jako represe sama.

Takže pro začátek alespoň vyměnit čepice?
No, aspoň. Ale bylo by lepší převlíknout je celé.

Podle toho, jak nasazujete na dopravní policii, ve vás asi bobtnal odpor už dlouho...
To ani ne.

S rodiči jste strávil čtyři roky v Egyptě. Jaká je tam doprava?
Tam by si měl Evropan uvědomit vděk ke kázni na silnicích starého kontinentu. V Africe jsou totiž předpisy jenom orientační. Třeba červená na semaforu slouží pouze jako informace! A viníkem dopravní nehody je zásadně ten, kdo má nabouraný čumák auta. Každý totiž má dávat pozor na to, co je před ním. Za to je zodpovědný. Ale na tom něco je.

Máte za to, že by dokonce i některé africké návyky mohly české dopravě prospět?
K tomu jsem nemířil. Ale snažím se pořád svému okolí vnuknout myšlenku, že jediná správná cesta kupředu je dát přímo řidičům co nejvíc svobody a tím i zodpovědnosti. Oni si to srovnají mezi sebou, věřte tomu.

Michal Caban má pěl let staré Volvo 850. Autu říká velká vana s velkým kufrem; navíc často vozí za autem přívěs.

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Triky na hmyz a trus na autě: neloupejte je nasucho, chemii otřete

Zaschlý trus na oknech či kapotě auta se čistí velmí těžce. Nikdy jej...

Řidiči bojují s každoroční letní otravou - hmyzem přilepeným na čelním skle a zaschlým ptačím trusem. Tyto nečistoty...

Najdete na iDNES.cz