Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policistům bych vyměnil čepice

  17:30aktualizováno  17:30
Michal Caban, dříve tanečník a režisér Baletní jednotky Křeč, dnes - jak o sobě říká ceremoniář, tráví hodně času v autě. Stovky kilometrů najezdí i po Evropě. Zasedá v dopravní komisi Prahy 1. A doprava, chování řidičů i policistů ho neustále popouzejí. Tvrdí, že takové akce jako Kryštof by zrušil.
Co vám vadí na dopravních akcích?
Je mi záhadou, že na takové gigantické operace lidi jsou - i po ulicích vidím popocházet policisty - ale na místech, kde jsou nezbytně nutní, je nevídám.

Kde byste je chtěl vidět?
Na větších křižovatkách, na místech se změnou dopravního značení, tam, kde přechází hodně chodců... V Itálii stojí policajti na krajnici, baví se, čekají, až jich bude třeba. Jinak nechávají iniciativu na řidičích a chodcích - oni se mezi sebou domluví. A funguje to. Tady jsme pořád samá prevence a silniční kontroly, a stejně se stav nelepší.

Uměl byste to napravit, kdybyste se stal ředitelem dopravní policie?
Šel bych na to s psychology a dopravními inženýry. Snažil bych se vymyslet nějaké základní pravidlo a to pak dotlačit až dolů - mezi policisty a řidiče.

To zní hodně teoreticky. Můžete být konkrétnější?
Například ta strašná spousta jednosměrek. Klidně bych - i třeba úzké uličky - nechal obousměrné. Věřte tomu, že by se řidiči mezi sebou domluvili. Všichni přeci chtějí jet. Teď si možná myslíte, že jsem se zbláznil... Pořád taky panuje přesvědčení, že když vypálím jako první do křižovatky, ještě na oranžovou, budu nejrychlejší a nad ostatními zvítězím. Nezvítězím a rychlejší nebudu. Ale to je právě to myšlení, které je třeba změnit.

Možná budete také jedním z těch, které zlobí měření rychlosti a...
Měření je v pořádku. Ale jde o to - kde! Je třeba vyjít lidem v autech vstříc. Řekněte mi jediný důvod, proč policie měří a vlastně násilím, represí vymáhá padesátku tam, kde je to fakt zbytečné, nesmyslné.

Když s takovým despektem mluvíte o radarech, to asi jezdíte "nadupaným" sporťákem.
Mám Volvo 850 z roku 1998. To je taková velká prostorná vana s velikým kufrem. A navíc jsem klidný řidič. Vím, že stylem brzda plyn a sprintováním od semaforu k semaforu nic nenaženu. Navíc často vozím za autem přívěs s motorkou, a tak opravdu žádný soutěžní jezdec v autě nejsem.

Když jezdíte hodně po Evropě, řídíte si sám?
Rád jezdím sám. Takové ty dlouhé plynulé trasy, pouštím si cestou muziku a je mi dobře.

Kde v zahraničí se vám doprava líbila?
Docela mne oslovila právě ta Itálie. I na těch policajtech vidíte, že jsou to frajeři, kteří mají radost, když jim to sluší, a nepotřebují se kvůli vlastnímu sebevědomí ještě na někoho vytahovat. To jenom u nás... A taky v Německu a Rakousku, ti příslušníci v placatých čepicích pořád působí už na pohled jako represe sama.

Takže pro začátek alespoň vyměnit čepice?
No, aspoň. Ale bylo by lepší převlíknout je celé.

Podle toho, jak nasazujete na dopravní policii, ve vás asi bobtnal odpor už dlouho...
To ani ne.

S rodiči jste strávil čtyři roky v Egyptě. Jaká je tam doprava?
Tam by si měl Evropan uvědomit vděk ke kázni na silnicích starého kontinentu. V Africe jsou totiž předpisy jenom orientační. Třeba červená na semaforu slouží pouze jako informace! A viníkem dopravní nehody je zásadně ten, kdo má nabouraný čumák auta. Každý totiž má dávat pozor na to, co je před ním. Za to je zodpovědný. Ale na tom něco je.

Máte za to, že by dokonce i některé africké návyky mohly české dopravě prospět?
K tomu jsem nemířil. Ale snažím se pořád svému okolí vnuknout myšlenku, že jediná správná cesta kupředu je dát přímo řidičům co nejvíc svobody a tím i zodpovědnosti. Oni si to srovnají mezi sebou, věřte tomu.

Michal Caban má pěl let staré Volvo 850. Autu říká velká vana s velkým kufrem; navíc často vozí za autem přívěs.

Autoři:






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.