Ústavní soud dává naději autům pohřbeným polopřevodem

  9:30aktualizováno  9:30
Majitelé aut, kterým vůz „uvázl“ v takzvaném polopřevodu, což znamenalo, že nemůže od 1. července 2015 na silnici, mají naději. Vláda se totiž bude zabývat tím, zda a s jakým názorem přistoupí k řízení před Ústavním soudem, které se týká důsledků včasného nezapsání změn do registru silničních vozidel.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Takzvaný polopřevod nastal v situaci, kdy starý majitel odhlásil vozidlo, ale nový je ještě na sebe nepřihlásil. V tomto „vakuu“ mohlo do poloviny roku 2015 být auto teoreticky neomezeně dlouhou dobu. Stát dal majitelům čas na dokončení převodu do konce června 2015, jinak vozidlo ztratilo technickou způsobilost.

Majitelé motorových vozidel, kteří nestihli do poloviny roku 2015 zapsat plně auto do centrálního registru vozidel a ukončit takzvaný polopřevod, tak mají podle severu zdopravy.cz po letech šanci, že se jejich dopravní prostředek stane opět legálním. Kdo nestihl převod dokončit, mohl auto prodat maximálně na díly, ale nesměl s ním na silnici. 

Důvodem byla novela zákona, která upravovala postup při přehlašování vozidel i „úklid“ v registru silničních vozidel.  Více o problematice aut v polopřevodu čtěte zde

Nový návrh na zrušení části novely zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích podal královéhradecký krajský soud, podle něhož napadené ustanovení odporuje právu na ochranu majetku. Podle materiálu ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) s návrhem nesouhlasí.

Napadené ustanovení, které bude Ústavní soud přezkoumávat, stanovilo 30. červen 2015 jako hraniční lhůtu k zapsání změn údajů o vlastníkovi vozidla do registru. Všechna vozidla, která nebyla včas dodatečně registrována, od 1. července 2015 z právního pohledu zanikla.

Soud v Hradci Králové se na Ústavní soud obrátil v souvislosti s projednáváním správní žaloby motocyklisty proti královéhradeckému magistrátu. Úředníci muže nezapsali do registru silničních vozidel jako vlastníka motocyklu, protože muž se nezaregistroval ve stanovené lhůtě, a motocykl je tak považován za zaniklý.

Krajský soud má za to, že dané ustanovení je v rozporu s ústavním pořádkem. Fikce nevratného zániku vozidel totiž způsobila, že vlastník nemůže pouze z administrativních důvodů motocykl užívat a je potlačeno i jeho právo s věcí disponovat. Podle názoru soudu tak bylo vlastníkovo vlastnické právo znehodnoceno.

„Konkrétně jde v zákoně 239/2013 o bod 4 v přechodných ustanoveních, odstavec b. Ten upravuje podmínku, že motorové vozidlo zaniká, pokud se nepřihlásilo do půl roku po platnosti zákona,“ vysvětluje server zdopravy.cz.

Ministr Ťok vládě doporučil, aby využila svého práva do řízení vstoupit a aby poté zaujala k návrhu zamítavé stanovisko.

Kolik po červnu 2015 zůstalo aut bez registrace, není jasné. Koncem června 2015 se uvádělo, že v Česku tehdy jezdilo kolem 100 tisíc vozidel, která sice mají platnou technickou kontrolu, ale nemají dokončený převod.

Řešení ministerstva dopravy bylo jen teoretické

Problematiku aut vyřazených z registru kvůli tomu, že byly v takzvaném polopřevodu, řešila v minulosti také kancelář ombudsmana.

Ministerstvo dopravy v březnu 2017 úřadu veřejné ochránkyně práv odpovědělo, že „zánik vozidel“, tedy „ztráta technické způsobilosti“ je úkon nevratný. „Původní schválení technické způsobilosti nelze žádným úkonem dle zákona obnovit,“ uvedl tehdejší náměstek ministra dopravy Kamil Rudolecký.

„Jediným způsobem získání nového schválení technické způsobilosti (nikoliv obnovení původního) je provést nové schválení technické způsobilosti - buď typového nebo individuálního, a to po splnění platných technických požadavků dle zákona... Vznikne tak vozidlo nové, s novou identitou a prezentované novým výrobním číslem,“ dodal.

Že jde jen o čistě teoretické řešení připouští i samotný dokument ministerského úředníka. Ten uvádí, že „nelze předpokládat maximální výši ceny, která se v extrémních případech může dostat do řádu statisíců Kč“. Potíž je navíc v tom, že starší vůz (splňující například starší ekonormu, kupříkladu Euro 5) by musel v případě tohoto řešení plnit aktuálně platnou ekonormu (Euro 6).

Autoři: ,


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



ČR zkusí odbočení na červenou. Inspiruje se u Němců, ti ho možná zruší

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Když někteří němečtí dopravní experti slyší o zelené šipce, vidí rudě. Pozůstatek z dob NDR, který se z východního...

Miniauta nedávají smysl. Toyota a PSA dumají, co s fabrikou v Kolíně

Toyota Aygo

Poloviční auto se za poloviční peníze vyrobit nedá. Nejmenší modely vozů tedy nejsou v Evropě rozhodně prodejními...

Zemřel zachránce Renaultu a otec Twinga, nevyšla mu jen koupě Škody

Renault Twingo

Bez něj by dnes automobilové dějiny byly chudší o legendární miniauto Renault Twingo. A možná i o celou značku Renault....

Další z rubriky

Autofotka týdne: Jedno z nejslavnějších aut všech dob slaví kulatiny

Představení automobilu Citroën 2CV v pavilonu Grand Palais v rámci Pařížského...

Na den přesně před 70 lety, 7. října 1948, představil Citroën na pařížském autosalonu jedno z nejslavnějších aut všech...

Máte stočený tachometr a nevíte o tom? STK může auto vyřadit z provozu

Ilustrační foto

Od 1. října vstupuje v platnost novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která za stočení tachometru dovoluje...

Velká automobilová loupež aneb Za vším hledej ženu

Benz Patent Motorwagen verze III., vyrobeno v roce 1888

Bertha Benzová už toho měla dost. Její manžel Carl sice sestrojil první automobil poháněný benzinovým motorem, ale...



Najdete na iDNES.cz