Česká hlava vymyslela fintu, jak dokončit polopřevod

  15:20aktualizováno  15:20
Po internetu koluje leták s nabídkou na záchranu auta, které zůstalo nepřevedené na nového majitele. Vozy v takzvaném polopřevodu šlo dohlásit do konce června, jinak byly úředně vyřazeny z registru. Člověk, jehož jméno redakce zná, umí takovému autu zachránit doklady. Chce za to pět tisíc.

Ojedinělým krokem, kterým se úředně zrušila auta v polopřevodu, si ministerstvo dopravy vyčistili registr vozidel. | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Spolupracovník iDNES.cz byl osobně svědkem toho, jak na pražském pracovišti registru vozidel nemohli pomoci s dohlášením tří nákladních aut v polopřevodu. Bylo to 1. července, den po lhůtě, do které měly být polopřevody vyřízené.

Aut s nedokončeným převodem, kterým s červencem úředně zanikla způsobilost jezdit po veřejných komunikacích, zbylo v registru přes 680 tisíc. Ministerstvo dopravy ale předpokládá, že většina z nich už fyzicky neexistuje.

Za jízdu s autem, které je takto vyřazené, mají podle informací iDNES.cz policisté na místě odebrat registrační značku. Řidič pak zaplatí až padesátitisícovou pokutu.

Inzerát, který koluje po internetu, nabízí doregistrování vozu. Postup je trochu krkolomný, ale člověk, který inzerát podal, se dušuje, že takto už dopřevedl několik vozů.

Recept byl jednoduchý: V posledních červnových dnech, kdy byl na pracovištích registru kvůli polopřevodům nával, podal dotyčný na podatelnu několik set „bianko“ žádostí o zaregistrování vozidla. V žádostech nejsou uvedeny údaje o vozidle.

Tím získal čas, správní orgán ho tedy musí vyzvat k doplnění žádosti. Očekává, že tak získal dva až tři měsíce času. Záleží, jak dlouho se podnikavci podaří zdržovat úřední postup.

To znamená, že kdo chce „zachránit“ autu v polopřevodu doklady, musí auto nejprve odhlásit na něj a dotyčný pak auto obratem přehlásí na nového majitele.

Kromě administrativních poplatků spojených s dvojím převodem chce muž za celou operaci pět tisíc. K tomu bude ale v mnoha případech třeba zaplatit ještě ekologický poplatek za převod staršího vozu, který může být až deset tisíc korun. Právě „ekodaň“ byla často důvodem, proč majitelé nechávali auta v polopřevodu. Bez dokladu o jejím zaplacení nebylo možné převod dokončit.

Pokud dotyčný udá všechny žádosti, které takto podal, přijde si až na milion.

Podle právníka Michala Dlaboly by popsaný způsob měl fungovat: „Nicméně já bych si od toho žádný velký výdělek nesliboval. Ale třeba se pletu. Jde o to, že dobu na dokončení polopřevodu to příliš neprodlouží, nejvýše o 1 až 2 měsíce,“ komentuje.

„O případu ministerstvo dopravy ví, tato žádost byla podána v Sokolově,“ uvádí pro iDNES.cz Tomáš Neřold, tiskový mluvčí ministerstva. „Registraci teoreticky dokončit může, musí ale počítat s tím, že bude tím pádem sám vlastníkem vozidla. Pokud bude vozidlo znovu měnit majitele, jde v podstatě o obchod a váže se k tomu daňová povinnost,“ varuje Neřold. „Dokončení registrace je navíc možné pouze u vozidla, jehož provozovatel má trvalé bydliště spadající pod úřad v Sokolově,“ upřesňuje mluvčí Ministerstva dopravy,

Od letošního roku platí nová pravidla pro převod vozů. Při registraci vozidla od 1. ledna 2015 není možné, aby někdo auto odhlásil, aniž by nový vlastník vozidlo zároveň nezaregistroval na sebe.

Majitelé aut nechali polopřevody na poslední chvíli, reportáž z 30. června:

Autoři:

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

Tatra 111 dobyla Sibiř. V Rusku má pomník a v Číně převálcovala vlak

Tatra 111

První velkou československou nákladní automobilovou legendou se stala Tatra 111. Vůz vznikl za války původně pro Němce,...

Nářadí na šestidenní: souboj dvou a čtyřtaktů

To nejhorší mají za sebou. Češi po pátém dni stále sedmí

Na Mezinárodní motocyklové šestidenní soutěži ISDE se v posledních letech startuje ve stejných hlavních objemových...

Volkswagen motorizoval Čínu, teď prodal třicetimilionté auto

Třicetimiontý v Číně vyrobený volkswagen

V Evropě byl sedan Volkswagen Santana jednoznačný propadák, ale po přesunu výroby do Číny se z něj stal hit. Původně...

Najdete na iDNES.cz