Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Polovina benzinů pochází z ciziny

aktualizováno 
-
Jen zhruba polovina pohonných hmot prodaných v Česku pochází ze zdejších rafinerií, zbytek vyrobí v Rakousku, Německu a na Slovensku. V tuzemsku jsou tři zpracovatelé ropy,do jejichž sídel v Kralupech nad Vltavou, Litvínově a Pardubicích proudí ropa ze dvou směrů.

Od roku 1962 vede do republiky ropovod Družba, kterým teče ropa z nalezišť v bývalém SSSR. "Něco pochází z Uralu, něco ze Sibiře. Část ropy máme i z Kazachstánu," říká Miloš Podrazil z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. Od roku 1996 berou rafinerie ropu i z německého Ingolstadtu, z ropovodu jménem Mero-IKL. "Do Německa ropa teče transalpinským ropovodem z přístavu Terst, jenž přijímá tankery z Asie a severní Afriky," popisuje Podrazil. V český benzin a naftu přeměněná ropa pak z rafinerií směřuje k čerpacím stanicím, a právě přeprava je nejbolavějším místem. "Ročně jsou to miliony operací s pohonnými hmotami. Při nedodržení určitých zásad hrozí vzájemné mísení a znečištění paliv," říká Vladimír Matějovský z pražského Ústavu paliv a maziv. Existují tři způsoby, jak vyrobené palivo dopravit k čerpacím stanicím. Všeobecně známé jsou autocisterny a speciální nádrže na železničních vagonech. Třetí - méně známou - možností je produktovod. Tento rourový systém prochází celou republikou. "Za socialism u patřil produktovod ke státním tajemstvím," uvádí Milan Pelcl ze společnosti Čepro, která rourový systém spravuje. "Produktovodem proteče asi osmadvacet procent v tuzemsku prodaných pohonných hmot, zbytek rozvezou z rafinerií auta a vlaky," doplňuje Pelcl.

Autor:


Témata: Vlak


Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.