Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Polovina chodců umírá při nehodách v noci. Řidiči je vůbec nevidí

  14:15aktualizováno  14:15
Chodci a cyklisté jsou na silnicích těmi nezranitelnějšími. Loni jich při nehodách zemřelo 112, z toho 65 v noci. Řidiči většinou přiznávají, že je vůbec neviděli. Světlé oblečení a reflexní pásky značně zvyšují viditelnost a mohou zachránit život. V obchodech ale chtějte ty, které splňují normy a v noci vás na silnici nezradí.

V loňském roce zemřelo v noci na silnicích 65 lidí. Tmavé oblečení bez výrazných reflexních prvků a navíc i roční období, kdy se rychleji stmívá, jsou jedním z největších nebezpečí v silničním provozu.

„Viditelnost v provozu na silnicích u chodce, ale i cyklisty nebo motocyklisty, můžeme zvýšit vhodnou barvou oblečení a doplňky z fluorescenčních a hlavně reflexních materiálů. Měli bychom vždy udělat vše pro to, abychom byli co nejviditelnější,“ apeluje Martin Farář z BESIPu.

Nemusí to být zrovna reflexní vesta, která spoustu chodců jako doplněk oblečení odrazuje. „Opravdu stačí reflexní pásek. Ideálně okolo kotníku a na zápěstí, vždy na straně do vozovky,“ dodává Farář.

„Zjistili jsme, že je lepší, když se světlá plocha hýbe,“ říká Robert Šťastný z Týmu výzkumu dopravní bezpečnosti značky ŠKODA. „Reflexní prvky je tedy lepší mít na končetinách, kterými hýbeme, než na těle nebo batohu,“ dodává.

Buďte vidět

- Používejte reflexní a fluorescenční materiály a kombinujte je, abyste byli dobře vidět za světla i za tmy

- Reflexní předměty nebo nášivky na oblečení umístěte nejlépe ke konci rukávů, blízko ke kolenům a do úrovně pasu (cyklisté také na přilbu a kolo)

- Dětem pořiďte oblečení, školní brašny a doplňky opatřené reflexními a fluorescenčními bezpečnostními prvky

- Pokud vystoupíte z auta na místě, které není dobře osvětleno, pamatujte i na své dostatečné zviditelnění - reflexní vesta a reflexní předměty jsou samozřejmostí

Ne všechny pásky a nášivky jsou ale dostatečně kvalitní a zajistí chodcům v noci na silnici službu, jaká se od nich očekává. Farář upozornil, že na našem trhu se objevily výrobky, které nemají potřebné vlastnosti. Při koupi je třeba si pohlídat, aby měly retroreflexní materiály označení odpovídající evropským normám.

Bílé oblečení řidič zaznamená z 55 metrů

Jak barva oblečení ovlivňuje viditelnost chodce a cyklisty? Člověka v modrém řidič zaznamená až ze vzdálenosti 18 metrů, červené oblečené zvýší tuto vzdálenost na 24 metrů. Pokud se chodec nebo cyklista oblékne do žluté, vidí jej řidiči z 37 metrů a bílé oblečení zaznamenají už z 55 metrů.

Ale ani taková vzdálenost nemusí stačit. Pokud totiž jede auto rychlostí 75 kilometrů v hodině a přestože řidič je bystrý, trvá mu zhruba 1,5 sekundy, než na chodce nebo cyklistu zareaguje. Za tu dobu ujede dalších 31 metrů a na zabránění střetu mu zbývá jen 24 metrů.

Fluorescenční materiály zvyšují kontrast chodce nebo cyklisty vůči pozadí a prodlužují vzdálenost, na kterou je řidič může zaznamenat. Viditelnost ale zvyšují jen ve dne a za soumraku, ve tmě svou funkci ztrácejí. Reflexní pásky a nášivky jsou pro řidiče viditelné už ze vzdálenosti 200 metrů a řidič má tak dostatek času zareagovat.

„Stále platí zásada vidět a být viděn. Všichni účastníci silničního provozu musí dbát na svou bezpečnost. V případě řidičů může jít o použití povinné reflexní vesty při mimořádné události a následného pohybu na silnici. Zdánlivá maličkost, která může za snížené viditelnosti rozhodovat o zdraví chodce, je zase vhodný reflexní doplněk oblečení,“ potvrzuje ředitel služby dopravní Policie Tomáš Lerch.

„Olepte“ děti i kolo

Nejzranitelnější jsou v silničním provozu děti. Je velmi důležité, aby byly na silnici i chodníku co nejvíce vidět. Pořiďte jim světlé oblečení doplněné o reflexní doplňky, stejně vybavené by měly být i aktovky a boty.

Reflexní prvky jsou nezbytné i na kole. Přední bílá odrazka, zadní červená a oranžové odrazky na pedálech a v paprscích kol jsou pro cyklisty povinným vybavením. Vyšší bezpečnost zajistí reflexní prvky na botách, přilbě a dresu či oblečení. V mlze nebo za snížené viditelnosti musí mít kolo vepředu bílý světlomet a vzadu stálé blikající červené světlo.

Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.