Polští policisté přestali rozdávat pokuty, protestují proti pracovním podmínkám

aktualizováno 
V Polsku se teď řidiči mají. Většina těch, kteří jsou přistiženi při rychlé jízdě, dostane místo pokuty jen napomenutí. Jak píše web polské televize TVN, není to tím, že by měli štěstí a natrefili na milého policistu. Je to výsledek protestu proti nízkým platům a špatným pracovním podmínkám.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Domluva je v Polsku, podobně jako to bylo dříve u nás, přípustnou formou potrestání. Pro řidiče je samozřejmě příjemnější než pokuta nebo trestné body. Rozhodnutí záleží výlučně na zasahujícím policistovi. Příslušníci polské dopravní policie tedy aktuálními kroky neporušují žádný právní předpis. Pokuty dávají výhradně za nejtěžší přestupky, které ohrožují ostatní účastníky silničního provozu.

Televize analyzovala i počty pokut, z nichž vyplývá, že od počátku dubna (protest trvá od velikonočních svátků) uložili dopravní policisté pouhých 496 pokut, tedy méně než 20 denně. V prvních třech měsících přitom bylo pokut
27 103, tedy přes 300 denně. Průměr za celý loňský rok byl 414 pokut během každého dne.

Ze statistik je zřejmé, že policisté nepřestali pracovat. Například v minulém týdnu provedli 10 416 kontrol, což je zhruba stejné číslo jako dřív. Dramaticky ubylo jen pokut. Odebrali také 121 řidičáků.

A důvody protestu? Nízké platy a nemožnost služebního postupu. Zdroj televizi řekl, že zná policisty, kteří jsou deset let v platové třídě, kterou dostali po ukončení základního kurzu. Šéfové rovněž na policisty tlačí, aby upravovali statistiky, na čemž záleží proměnlivá složka jejich platového ohodnocení. V praxi to funguje často tak, že na poradě před službou dostanou limit pokut, které mají vybrat, a pokud je nesplní, nedostanou bonusy a čekají je horší služby.

Proti tomu se postavil i jeden z nejvyšších policejních velitelů, generál Szymczyk, ale mnozí jeho podřízení snahy o změnu praxe bojkotují. Nedávno dokonce v jižním Polsku zahájil jeden z místních velitelů disciplinární řízení proti jednomu z policistů, který vyvěsil generálův pokyn na nástěnku.

Autor:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Odpovědnost za řízení zatím nese člověk. Otázka je, jak dlouho

Autonomní kabinka Volkswagen Sedric

Divoké představy o budoucí podobě silničního provozu se pomalu začínají naplňovat. Jaké problémy s provozem autonomních...

Vánoční stromek vezte špičkou dozadu, dárky pořádně připevněte

Tak takto ne. I na krátkou vzálenost musíte vánoční stromek k příčníkům auta...

Radostná cesta domů s vánočním stromečkem na střeše auta se může v okamžiku stát noční můrou. Crash test pojišťovny...

Najdete na iDNES.cz