Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Polský trh s auty je v hluboké krizi

  11:16aktualizováno  11:16
V těžké depresi se ocitl automobilový trh našich severních sousedů. Úsporná makroekonomická opatření se projevila i razantně padající poptávkou po nových vozech. Prodeje nových aut v Polsku tak loni zaznamenaly druhý největší propad v Evropě, hned po Islandu. A to ještě před rokem či dvěma kupoval auto skoro každý Polák, který měl v kapse pár zlotých. Trh byl tehdy velice hladový.

Loni se ale prodalo o 32 procent vozů méně než v roce 2000, nové auto si z autosalonů odvezlo jen 327 251 Poláků. I přesto zůstává trh našeho severního souseda suveréně největší ve střední Evropě.

Hlavním důvodem výrazného propadu prodejů jsou negativní očekávání vyvolané vládními "balíčky", tedy úspornými ekonomickými opatřeními. Trh automobilů je na podobné zásahy velice citlivý, jde o jakýsi indikátor ekonomické situace. Stejným problémům čelil i český automobilový trh před čtyřmi lety.

Dalším významným faktorem propadu byla klesající obliba automobilů, které se přímo v Polsku montují. Bankrotující korejská Daewoo, která vyrábí auta ve varšavských provozech bývalého FSO, prodala loni o šokujících 63 procent vozů méně než v roce 2000, další klíčový výrobce Fiat zaznamenal pokles o čtyřicet procent.

Důvod k oslavám nebyl ani v Gliwicích, kde Opel vyrábí Astru Classic. Její popularita za poslední rok nečekaně klesla, což Opelu způsobilo na polském trhu 30-ti procentní propad prodeje. Relativně solidní pozici si u severních sousedů drží Škoda. Loni vyjelo z poznaňského závodu, kde se škodovky montují, "jen" o 4,8 procenta vozů méně než před rokem.

Krize automobilového průmyslu začíná nyní značně prohlubovat i celkovou ekonomickou situaci Poláků. Analytici například odhadují, že v průběhu roku 2001 byla donucena jedna pětina autorizovaných dealerů ukončit činnost. Okolo dvaceti procent lidí bylo propuštěno v samotných automobilových výrobních provozech.

V souvislosti s loňským neúspěchem je nyní vyvíjen velký tlak na vládu. Ta by měla ještě více omezit dovoz ojetin, kterých se v Polsku loni prodalo 216 517, tedy poměrově podstatně méně než v Česku. Čeká se i zvýhodnění leasingu, jenž by měl udržet zájem o nová auta z řad firem. Ty totiž kupují více jak 40 procent nových vozů.

Autor:




Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.