Senioři přiznávají nedostatky v řízení. O kurzy zdarma je zájem

aktualizováno 
I když jezdí za volantem auta nejdéle, patří mezi nejohroženější skupiny řidičů. Seniorů za volantem přibývá. Často se potýkají s novými technologiemi v autech nebo změnami v legislativě a přiznávají mezery v řízení. Situaci jim usnadní projekt Jedu s dobou. O bezplatný kurz je zájem.

O víkendu odstartoval na polygonech v Česku bezplatný projekt Jedu s dobou určený řidičům seniorům. Prvních 600 lidí má kurz za sebou. | foto: Autoklub ČR

Podle údajů Českého statistického úřadu patří mladí lidé a senioři mezi nejohroženější skupiny řidičů. Asociace center pro zdokonalovací výcvik řidičů AČR se proto rozhodla uspořádat bezplatný vzdělávací program s názvem Jedu s dobou. Kurz je určený řidičům nad 65 let, kteří se zde naučí bezpečně řídit, manévrovat a zvládat krizové situace (více o kurzu se dočtete zde).

Fotogalerie

„V kurzu Jedu s dobou se zaměřujeme na seniory, kteří jsou často výbornými řidiči, protože mají za volantem mnohaleté zkušenosti. Od doby, kdy s řízením začínali, se však změnila legislativa a vyvinulo se mnoho nových technik, jak se vypořádat s neočekávanými situacemi na silnici. Rádi bychom jim je ukázali, aby se při řízení cítili ještě bezpečněji,“ uvedl koordinátor projektu Libor Budina.

Projekt se koná na osmi polygonech v Ostravě, Třinci, Jihlavě, Vysokém Mýtě, Hradci Králové, Sosnové, Příbrami a v Mostě od dubna do srpna letošního roku. Projít jím může téměř čtyři tisíce seniorů. „První absolventi kurzů, kterých bylo bezmála 600, si velice pochvalovali nejen obsah výuky, ale také přínos do praktického řidičského života a profesionalitu instruktorů,“ dodal Budina.

Senioři přiznali mezery v řízení i v první pomoci

Každý kurz se skládá z teoretické i praktické části. V první se účastníci dozvěděli nová pravidla a poučky, jak jezdit bezpečně. Poslechli si aktuality z legislativy či výklady sporných pasáží. V praktické části vyrazili na asfalt a spolu s instruktory například zkoušeli, jak zvládnout smyk. Čekala je také praktická ukázka první pomoci a novinky ze zdravovědy.

O víkendu odstartoval na polygonech v Česku bezplatný projekt Jedu s dobou...

O víkendu odstartoval na polygonech v Česku bezplatný projekt Jedu s dobou určený řidičům - seniorům. Prvních 600 lidí má kurz za sebou

Někteří účastníci připustili, že celý život mají během řízení špatné návyky. Pokud by byli svědky nehody, k zajištění své bezpečnosti a v oblasti první pomoci by udělali mnoho chyb, stojí ve zprávě mluvčí Autoklubu ČR. „Nejvíce kvitována byla praktická část, kde řidiči mohli opravdu důkladně poznat svůj vůz a své fyzické limity,“ uvedla mluvčí Autoklubu ČR Klára Sobotková.

O bezplatný kurz, který šesti miliony korun financuje Fond zábrany škod, je podle organizátorů velký zájem. Dubnové termíny jsou volné už jen na polygonu v Třinci. Další nejbližší termín je Jihlava 5. května 2018. „U ostatních polygonů se senioři registrují už na květen a červen. Kapacita jednoho kurzu je 60 lidí s tím, že v jednom dni proběhne na jednom polygonu dopolední a odpolední kurz, celkem je tedy za den proškoleno 120 seniorů. Květnové termíny se rychle plní především na polygonech v Příbrami a Mostu,“ dodala Sobotková.

Stále je však možné se na trénink přihlásit, nejlépe se svým autem, který zná řidič nejlépe. Stačí se registrovat na stránkách projektu.

6 milionů z fondu

Projekt získal 6 097 470 korun z Fondu zábrany škod, který spravuje Česká kancelář pojistitelů. Díky takové dotaci je pro seniory zcela zdarma. Pojišťovny z České kanceláře pojistitelů, u kterých se dá v ČR uzavřít povinné ručení, každoročně do tohoto fondu odvádí tři procenta z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Peníze z fondu jdou základním složkám Integrovaného záchranného systému (hasiči, záchranáři, policie), ostatním záchranářům a na preventivní programy, které se zabývají bezpečností a prevencí škod na silnicích.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

OBRAZEM: Závodní Porsche 911 cestuje na závody letadlem

Nakládání 28 automobilů Porsche 911 GT3 Cup do letadla Boeing 747-400 F

Podívejte se na unikátní transport osmadvaceti vozů Porsche, které musely přeletět oceán ze Stuttgartu do Mexico City....

Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Crashtest aut, které dělí dvacet let - Ford Fiesta z roku 1998 proti vozu z...

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu...

Jeskyně i tráva ve větru. Prohlédněte si nejkrásnější parkoviště světa

Cliniques Universitaires Saint Luc (Belgium)

Parkovali jste někdy v jeskyni, designovém parkovacím domě ozdobeném krajkou nebo tisíci plátky hliníku, který si hraje...

Najdete na iDNES.cz