Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na české dálnice se chystá poměrové měření. Hlídat se budou zúžení

Exkluzivně   16:49aktualizováno  16:49
V bílé tmě, ve které bylo vidět na pár metrů, se na dálnicích v neděli srazily desítky aut. Ani sněhová vánice bohužel nedonutí řidiče dostatečně zpomalit na bezpečnou rychlost. Na dálnice se proto chystá úsekové měření rychlosti.

Řidiči často odmítají zpomalit, i když jsou podmínky na silnici rizikové. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Na jízdu v bílé tmě je jediný recept: šnečí jízda. Rozhodně to není ostuda. Řidiči ovšem pokusy zpomalit nerespektují.

Podle Martina Hájka, manažera integrovaného systému monitorování silniční dopravy ViaRODOS, informační tabule po hromadné nehodě, ve které bylo na 117. kilometru na dálnici D1 padesát aut, upozorňovaly na řetězovou nehodu a uzavřenou dálnici.

Podívejte se na záběry z hromadné nehody:

Podle Hájka se chystají do systému zapracovat také upozorňování na meteorologické jevy, jako je právě kalamita. Už dnes se na informačních tabulích objevují například informace o silném bočním větru. Odborník však tvrdí, že řidiči na českých dálnicích varování ani značky snižující rychlost nerespektují. „Máme to vyzkoušené. Když jsme snížili rychlost před rekonstruovaným úsekem ze 130 na 100, nestalo se nic, jízdní průměr byl 135 kilometrů v hodině. Když jsme snížili rychlost na 80, jezdilo se kolem stovky.“

Podle Hájka lépe fungoval nápis „Doporučená rychlost 80 km/h, kolona před vámi na 30 min“. „V tu chvíli jeli řidiči opravdu osmdesát,“ říká expert.

Podle Hájka se bude třeba zaměřit na dodržování rychlosti v místech, kde se dálnice rekonstruuje. Pokud dojde k nehodě ve zúžení, hrozí kolaps. Rychle jedoucí auta navíc ohrožují personál na stavbě.

Úsekové měření před zúžením

Martin Hájek pro iDNES.cz prozradil, že se do těchto míst chystá systém úsekového měření rychlosti, které znají řidiči z měst. Čidla a kamery budou instalovány v mobilních sestavách dopravního značení. „Už to je připravené, ještě se to ale nepoužívá,“ dodává dopravní expert. Systém bude možné nainstalovat pohotovostně na opravovaný úsek a sledovanou vzdálenost bude možné flexibilně měnit.

Mobilní sestava dopravního značení

Mobilní sestava dopravního značení

Úsekové (nebo také „poměrové“) měření je metoda určení průměrné rychlosti vozidla v definovaném úseku komunikace.

Délka tohoto úseku je přesně vyměřena (může být řádově od 100 metrů až do desítek kilometrů). Nainstalované zařízení měří dobu průjezdu každého vozidla tímto úsekem. Výsledkem je požadovaná průměrná rychlost, která se vypočítává podílem délky úseku a doby jeho průjezdu. Systém načte registrační značku auta, vůz vyfotí, po průjezdu spočítá rychlost průjezdu a v případě, že je nad limitem, záznam uloží.

Úsekové měření rychlosti se ve velké míře využívá v Praze. Systém je instalovaný i v tunelu Valík na dálnici D5 u Plzně. Měří se také v Lochkovském a Cholupickém tunelu na obchvatu Prahy (R1) a chystá se i do klimkovického tunelu na dálnici D1 u Ostravy. Tam bude systém měřit také okamžitou rychlost na vjezdu a výjezdu z měřeného úseku.

V Itálii je systémem úsekového měření (nazývají ho tam Tutor) protkána většina dálniční sítě. Poměrové měření se od listopadu 2014 začalo objevovat na rakouských dálnicích. Rakouské policii se tento systém prý osvědčil a nehodovost se podle sledování snížila až o 50 %.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.