Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na české dálnice se chystá poměrové měření. Hlídat se budou zúžení

Exkluzivně   16:49aktualizováno  16:49
V bílé tmě, ve které bylo vidět na pár metrů, se na dálnicích v neděli srazily desítky aut. Ani sněhová vánice bohužel nedonutí řidiče dostatečně zpomalit na bezpečnou rychlost. Na dálnice se proto chystá úsekové měření rychlosti.

Řidiči často odmítají zpomalit, i když jsou podmínky na silnici rizikové. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Na jízdu v bílé tmě je jediný recept: šnečí jízda. Rozhodně to není ostuda. Řidiči ovšem pokusy zpomalit nerespektují.

Podle Martina Hájka, manažera integrovaného systému monitorování silniční dopravy ViaRODOS, informační tabule po hromadné nehodě, ve které bylo na 117. kilometru na dálnici D1 padesát aut, upozorňovaly na řetězovou nehodu a uzavřenou dálnici.

Podívejte se na záběry z hromadné nehody:

Podle Hájka se chystají do systému zapracovat také upozorňování na meteorologické jevy, jako je právě kalamita. Už dnes se na informačních tabulích objevují například informace o silném bočním větru. Odborník však tvrdí, že řidiči na českých dálnicích varování ani značky snižující rychlost nerespektují. „Máme to vyzkoušené. Když jsme snížili rychlost před rekonstruovaným úsekem ze 130 na 100, nestalo se nic, jízdní průměr byl 135 kilometrů v hodině. Když jsme snížili rychlost na 80, jezdilo se kolem stovky.“

Podle Hájka lépe fungoval nápis „Doporučená rychlost 80 km/h, kolona před vámi na 30 min“. „V tu chvíli jeli řidiči opravdu osmdesát,“ říká expert.

Podle Hájka se bude třeba zaměřit na dodržování rychlosti v místech, kde se dálnice rekonstruuje. Pokud dojde k nehodě ve zúžení, hrozí kolaps. Rychle jedoucí auta navíc ohrožují personál na stavbě.

Úsekové měření před zúžením

Martin Hájek pro iDNES.cz prozradil, že se do těchto míst chystá systém úsekového měření rychlosti, které znají řidiči z měst. Čidla a kamery budou instalovány v mobilních sestavách dopravního značení. „Už to je připravené, ještě se to ale nepoužívá,“ dodává dopravní expert. Systém bude možné nainstalovat pohotovostně na opravovaný úsek a sledovanou vzdálenost bude možné flexibilně měnit.

Mobilní sestava dopravního značení

Mobilní sestava dopravního značení

Úsekové (nebo také „poměrové“) měření je metoda určení průměrné rychlosti vozidla v definovaném úseku komunikace.

Délka tohoto úseku je přesně vyměřena (může být řádově od 100 metrů až do desítek kilometrů). Nainstalované zařízení měří dobu průjezdu každého vozidla tímto úsekem. Výsledkem je požadovaná průměrná rychlost, která se vypočítává podílem délky úseku a doby jeho průjezdu. Systém načte registrační značku auta, vůz vyfotí, po průjezdu spočítá rychlost průjezdu a v případě, že je nad limitem, záznam uloží.

Úsekové měření rychlosti se ve velké míře využívá v Praze. Systém je instalovaný i v tunelu Valík na dálnici D5 u Plzně. Měří se také v Lochkovském a Cholupickém tunelu na obchvatu Prahy (R1) a chystá se i do klimkovického tunelu na dálnici D1 u Ostravy. Tam bude systém měřit také okamžitou rychlost na vjezdu a výjezdu z měřeného úseku.

V Itálii je systémem úsekového měření (nazývají ho tam Tutor) protkána většina dálniční sítě. Poměrové měření se od listopadu 2014 začalo objevovat na rakouských dálnicích. Rakouské policii se tento systém prý osvědčil a nehodovost se podle sledování snížila až o 50 %.





Nejčtenější

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Další z rubriky

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

BMW Concept X7 iPerformance
BMW chce být luxusní, pro řady X7 a 8 zakládá novou divizi

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Mnichovská automobilka si pro autosalon ve Frankfurtu nachystala překvapivé odhalení. Chce lépe cílit na náročné zákazníky, proto přichází s novou značkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.