Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poměrové měření rychlosti. Jak to funguje?

aktualizováno 
Možná už se stalo, že vám domů přišla pokuta za překročení rychlosti a vy jste ani netušili, kde a kdy jste se onoho dopravního přestupku dopustili. Tak tohle by se vám v budoucnu stát nemělo. Současné měření rychlosti dostává novou tvář v podobě poměrového měření. V Praze už se měří od r. 2003!

POZOR! Infografika: Jak funguje poměrové měření rychlosti

Poměrové měření v Praze – jak funguje?
Poměrové neboli úsekové měření je metoda určení průměrné rychlosti vozidla v definovaném úseku komunikace.

Délka tohoto úseku je přesně vyměřena (může být řádově od 100 metrů až do desítek kilometrů). Nainstalované zařízení měří dobu průjezdu každého vozidla tímto úsekem.

Výsledkem je požadovaná průměrná rychlost, která se vypočítává podílem délky úseku a doby jeho průjezdu.

Při měření se využívá zařízení UnicamVELOCITY české firmy Camea, které bylo vyvinuto ve spolupráci s dopravní službou PČR. Systém využívá pro měření doby průjezdu kamery synchronizované na přesnou časovou základnu. Zařízení je certifikováno a ověřováno Českým metrologickým institutem.

V Praze je takto hlídáno zatím celkem 6 úseků

• na Dobříšské ulici (mezi Zlíchovským tunelem a tunelem Mrázovka – obousměrně)
• v tunelu Mrázovka (obousměrně)
• ve Strahovském tunelu (obousměrně)
„Nachytaných“ řidičů stále přibývá
Na Dobříšské ulici funguje toto zařízení od roku 2003, v tunelu Mrázovka a ve Strahovském tunelu od konce roku 2004. Přestože se již o tomto „hlídacím“ systému hovořilo i v televizi, počet neukázněných řidičů stále roste. Systém umožňuje parametrické nastavení limitu rychlosti, při jehož překročení je vozidlo zadokumentováno včetně fotografie.

Jen v průběhu roku 2004 systém zaznamenal 24 307 přestupků, přičemž měřící limit byl nastaven Policií na vyšší hodnotu, než zákonem stanovenou nejvyšší povolenou rychlost. Takže skutečný počet přestupků by byl mnohem vyšší než uvedené číslo.

Co na to uživatel

"Jezdím tudy denně a jsem zvyklý na sedmdesátku. Vůbec jsem si nevšiml, že ten den policie snížila rychlost na padesát," uvedl jeden z řidičů, který zde platil pokutu, Jaroslav Taška z Prahy.

"Naměřili mi tam 81 km/hod. Při sedmdesátce by mi to prošlo, ale při padesátce je to o 31 kilometrů víc - a to už jsem mohl dostat pokutu až dva tisíce korun. Dostal jsem jen pět set, ale navždy si budu pamatovat, že nesmím jezdit jen po paměti, ale naopak: pořád koukat, co je na silnici nového."

Nikdo není neomylný – platí to i zde?
Vzhledem k pravidelnému ověřování a certifikování zařízení, jak nám potvrdil pplk. Pavel Švrčula, vedoucí dopravního inspektorátu, nemůže dojít k případu, že by systém změřil vyšší průměrnou rychlost vozidla, než kterou skutečně jelo.

„Může se však stát, že zařízení neidentifikuje vozidlo na vjezdu do nebo na výjezdu z úseku (např. při zákrytu vozidla) a přestupek tak není zaznamenán,“ dodává Švrčula.

Podle dodavatele je takových případů cca 5 – 10%.

Nejde jen o čtení registrační značky
Identifikace vozidla ve skutečnosti neprobíhá pouze prostřednictvím čtení registrační značky, ale na základě ucelené analýzy všech relevantních markantů vozidla.

Co umí moderní radary? Čtěte ZDE

Když bude mít vaše vozidlo špinavou nebo nečitelnou SPZtku, bude přestupek zadokumentován a totožnost vozidla a s ním i jeho řidiče je věcí následného dokazování policejním orgánem.

Systém je navíc vybaven neoslňujícím infračerveným reflektorem pro osvícení kontrolovaného jízdního profilu, takže funguje i za snížené viditelnosti. Celý proces detekce, zpracování, projednání a archivace přestupku je do značné míry automatizován a zabezpečen proti případné ztrátě nebo narušení dat.

POZOR! Infografika: Jak funguje poměrové měření rychlosti

Autoři:


Témata: policie, silnice, Radar


Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.