Za 60 % smrtelných nehod na dálnicích může podle italských statistik vysoká rychlost

Za 60 % smrtelných nehod na dálnicích může podle italských statistik vysoká rychlost | foto: Profimedia.cz

Poměrové měření: v Itálii o 50 % mrtvých méně

  • 70
Během jediného roku ušetřil poměrový systém měření rychlosti na takto sledovaných úsecích italských dálnic 50 % mrtvých.

Italský zpravodajský server la Repubblica zveřejnil výsledky měření nehodovosti na úsecích dálnic, na kterých je instalován systém poměrového měření rychlosti, v Itálii nazývaný "Tutor".

Během jediného roku na nich klesl počet smrtelných nehod o 50 procent, těžce zraněných je méně o 34%. Nehodovost se na těchto úsecích snížila o 22 %.

Výrazné zlepšení přičítá provozovatel italských dálnic právě systému poměrového měření. Podle statistik se na zbývajících kilometrech dálnic, které nejsou takto sledovány, počet usmrcených a zraněných snížil pouze o 6,71 a 11,44 procent, což dokazuje úspěšnost Tutoru.

Jak funguje poměrové měření
Poměrové neboli úsekové měření je metoda určení průměrné rychlosti vozidla v definovaném úseku komunikace.

Délka tohoto úseku je přesně vyměřena (může být řádově od 100 metrů až do desítek kilometrů). Nainstalované zařízení měří dobu průjezdu každého vozidla tímto úsekem.

Výsledkem je požadovaná průměrná rychlost, která se vypočítává podílem délky úseku a doby jeho průjezdu.

INFOGRAFIKA ZDE

Z italských statistik vyplývá, že vysoká rychlost je příčinou 60% smrtelných nehod na dálnicích.

Na modelovém úseku dálnice A14, který je pod dohledem Tutoru, se průměrná rychlost snížila o 16 kilometrů v hodině. Průměrné maximální rychlosti zde klesly o 24 kilometrů v hodině.

V současnosti jsou na Apeninském poloostrově řidiči pod dohledem systému poměrového měření rychlosti na 1120 kilometrech dálnic, do konce roku 2008 to bude 1700 kilometrů. Nejrychleji se po italských autostrádách smí jezdit stotřicítkou

Systém poměrového měření rychlosti funguje na italských dálnicích od 23. prosince 2005. V nejbližší době budou takto kontrolovány další čtyři úseky v severní Itálii. Nově jsou sledovány i některé silnice první třídy, už se montují i kamery pro poměrové měření ve městech.

Tutor, poměrové měření rychlosti