Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poničil si o silnici auto, chce náhradu škody

  15:35aktualizováno  15:35
Řidič si na špatné silnici poškodil vůz, z čehož viní kraj. Chce vymáhat škodu, moc šancí ale nemá.

Ilustrační foto | foto: Lukáš Procházka

První dubnová sobota nebyla pro Maria Votrubu ze Štoků na Havlíčkobrodsku šťastným dnem. Na silnici mezi Golčovým Jeníkovem a Vilémovem jeho jízda skončila v jednom z mnoha výtluků. U svého BMW si podnikatel poškodil dvě kola.

"Jel jsem asi osmdesátkou. V protisměru jelo auto, díře v silnici nebylo možné se vyhnout. Byly to dvě strašné rány. Prorazil jsem dvě pneumatiky a poškodil disky kol," popisuje řidič.

K nehodě přivolal policisty, kteří výtluk přeměřili. Byl více než metr a půl dlouhý, přes metr široký a jedenáct centimetrů hluboký.

Díra v silnici nebyla nikterak speciálně označena. I proto se Votruba rozhodl vymáhat škodu, která se vyšplhala do desítek tisíc, na majiteli komunikace, v tomto případě tedy na kraji. "Naštěstí mám už něco naježděno, takže jsem věděl, jak zareagovat. Kdyby se to stalo nějakému nezkušenému řidiči, který by začal okamžitě brzdit, mohlo to skončit tragédií," říká podnikatel provozující stomatologické ordinace na Havlíčkobrodsku a Jihlavsku.

Jeho naděje na úspěch se ovšem pohybuje pouze v teoretické rovině. Podle vyšetřování dopravních policistů byl celý nebezpečný úsek mezi Jeníkovem a Vilémovem označen.

"Řidič by v takovém případě měl snížit rychlost natolik, aby byl schopen před terénní nerovností zastavit," uvedl David Jirák, vedoucí havlíčkobrodského dopravního inspektorátu.
 
Podle vedoucího dopravního inspektorátu policisté vyšetřování ještě definitivně neukončili. "Ovšem už můžeme říci, že vina je na straně řidiče," uvedl David Jirák. Poškozený řidič Mario Votruba dosud výsledky vyšetřování neobdržel. Vymáhat škodu po majiteli komunikace však byl rozhodnut okamžitě. "Řeším to s právníkem přímo přes pojišťovnu," tvrdí Votruba.

"Řidič se s nahlášením či řešením škody na kraj ani na krajskou správu a údržbu silnic neobrátil," uvedla mluvčí krajského úřadu Jitka Svatošová. Jak z její výpovědi vyplynulo, byl by takový postup na místě.

Při jednání přímo s pojišťovnou musí řidič dodat několik formulářů. Mezi nimi i výsledek policejního vyšetřování. "Pokud policie uzná, že je to jen moje vina, asi to bude passé. Kdyby ale zjistila, že nesu polovinu viny já a z poloviny za to může stav silnice, budu škodu vymáhat dál. Je to totiž obrovská nezodpovědnost. Na opravu takových děr by měly být peníze vždycky. A pokud nejsou, silnice se měla zavřít," nekompromisně konstatuje Votruba.

Poškození mohou uplatnit nárok na proplacení škod

Vymáhání škody na vozidle způsobené špatným stavem komunikace není až tolik výjimečné. Policisté na Havlíčkobrodsku letos řešili už tři případy poškození vozidla. "Ve dvou jsme zjistili, že není vina na straně řidiče, a odložili je. Poškození tak mohou uplatňovat nárok na proplacení škod," přiblížil Jirák.

Že je to čím častější postup řidičů, potvrzuje i Marie Tesařová, ředitelka jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic ČR.

"Řidiči to zkouší, každou chvíli se někdo takový objeví. Jsme proti tomu ale pojištěni, takže řízení probíhají přes pojišťovnu a o jejich průběhu ani nevíme," dodala.

Pojišťovny podle ní v letošním roce uznaly a odškodnily už dva případy poškození vozidla na silnicích v kraji Vysočina.

stanovisko kraje

"Ve všech případech, kdy se řidič se škodou na vozidle na vlastníka komunikace obrátí s žádostí o náhradu škody, jsou žádosti posuzovány individuálně dle konkrétního případu. Jinak dle zákona vlastník silnice odpovídá za škody způsobené uživatelům těchto pozemních komunikací, jejichž příčinou byla závada ve sjízdnosti, pokud neprokáže, že nebylo v mezích jeho možností tuto závadu odstranit, u závady způsobené povětrnostními situacemi a jejich důsledky takovou závadu zmírnit ani na ni předepsaným způsobem upozornit," řekla Jitka Svatošová, mluvčí krajského úřadu.

Autor:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Bentley Bentayga 6,0 Bentayga W12 First...
Bentley Bentayga 6,0 Bentayga W12 First...

r.v. 2016, naj. 210 km, benzín, 1. majitel
8 750 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.